wifi antenne in vergunnings vrije mast

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
RuudR
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 okt 2012, 22:31
Roepletters: Pe1poa

wifi antenne in vergunnings vrije mast

#1 Bericht door RuudR »

Hallo allemaal.
Even een vraagje, mag je wifi antennes plaatsen in een vergunningsvrije mast op 5 mtr hoogte?
Het antenne bureau zegt namelijk dat voor wifi masten het zelfde geld als voor vergunningen vrije masten.
In de brochure van het agentschap telecom "vergunningsvrije radiotoepassingen" staat dat iedere type antenne toegepast mag worden.
Dus je denkt dat het mag een wifi antenne op 5mtr, maar geld dat dan ook voor een Grid antenne geschikt voor wifi banden?
Je zou denken van wel, maar je mag geen schotel plaatsen op 5mtr in een vergunningsvrije mast. Ik lig al een poosje in conclaaf met de gemeente hier en moest mijn gaasschotels verwijderen omdat het schotels zijn en daar zijn regels voor, ook al ben je amateur en zijn de schotels voor andere doeleinden dan de commerciële schotels. het zijn nu eenmaal schotels.
Ik heb toen de vraag gesteld wat is de definitie van een schotel. De gemeente zegt alle schaalvormige antennes. ( wat ze trouwens zelf verzonnen hebben want het staat nergens omschreven)
Dat zou betekenen dat men geen grid mag plaatsen op 5mtr omdat een grid schaalvormig is en onder het "soort" schotel valt.
Dus hoe zit het nu?? die grids zijn speciaal ontworpen voor wifi, maar ik mag ze niet gebruiken op 5 mtr in een vergunningsvrije mast.
Ik snap het niet meer. Is er ooit wel eens een uitspraak geweest over gaas/schotels/gridantennes voor amateurs.

Gr Ruud.
Pe1poa

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: wifi antenne in vergunnings vrije mast

#2 Bericht door pe1cmo »

Ruud,

Hoe het zit met een schotel en schotelverbod, daar zal het antenne bureau wat mee kunnen.
Een zendamateur is experimenteel bezig en dat de gemeente gaat bepalen welke antenne je wel en niet mag gebruiken lijkt me vreemd. Als je op 10 GHz wat wil doen, zit je al snel aan een schoteltje bast. Een Lenshoorn antenne zou leuk zijn, maar zijn er niet veel.

Maar wat anders, je mag Wifi doen tot een bepaald vermogen. Ik dacht 100 mWatt, maar dat is wel ERP !!!!! (uitgestraald vermogen)
Stel, je grid parabool doet 20 dB versterking, dan moet je de wifi bron kwa vermogen terugbrengen naar 1 mWatt. 1mWatt +20dB (is 100x) maakt 100 mWatt.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: wifi antenne in vergunnings vrije mast

#3 Bericht door PA1 »

Gewoon ophangen dat ding. Als het niet mag bellen ze vanzelf aan...
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Roy pd8rw
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: wifi antenne in vergunnings vrije mast

#4 Bericht door Roy pd8rw »

Als de mast voldoet aan de vergunnings (vrije) eisen kun he er alles inhangen wat je maar wilt .

Echter is vergunning vrij, mast en antenne samen max 5 meter boven het snijvlak van het dak .

Hang er een X aantal Elements hf beam in , komt er dan iemand kun je ruilvoostel doen :wink: buurt en of gemeente nie zeuren jij je wifi schotel :mrgreen:

RuudR
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 okt 2012, 22:31
Roepletters: Pe1poa

Re: wifi antenne in vergunnings vrije mast

#5 Bericht door RuudR »

Hoi Pe1cmo,
Wat betreft schotelverbod is duidelijk, je mag schotels niet hoger plaatsen dan 3 mtr. dus 5mtr is uitgesloten in een vergunningsvrije situatie.
Het antenne bureau verwijst je naar de antenne regelementen voor schotels en daar staat max 3 mtr in.
3 mtr is gewoon te laag. De grid ga ik niet gebruiken voor wifi, dus wat betreft vermogen, heb ik niets mee van doen, deze antennes doen het ook goed in de amateur banden, vandaar.
Voor de gemeente is een schotel een schotel of je nu amateur bent of niet daar hebben ze niets me van doen.
Dus het klopt als je een vergunningvrije mast hebt en je wil in de GHZ wat doen, dan wordt het lastig.
Heb je vergunning op de mast, dan mag je wel schotels plaatsen op hoogte, maar je snapt daar wordt niet aan meegewerkt.

Hoi PA1 Ik heb het al erin gehad, zowel gaasschotels als grid, beide mag niet omdat de gemeente zegt dat grid ook onder het type schotel valt.
Hoi Royaal klopt als de mast voldoet aan vergunningsvrije eisen mag je erin hangen wat binnen het vergunnings vrije valt.
Dus alle soorten beams, maar ook schotels van max 2 mtr doorsnee, als deze maar niet boven de 3 mtr uit komt.

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: wifi antenne in vergunnings vrije mast

#6 Bericht door pe1cmo »

Dan zou ik toch een ontheffing bij die gemeente aanvragen, goed onderbouwd waar het voor is.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: wifi antenne in vergunnings vrije mast

#7 Bericht door Thijzer »

Heb thuis een pompmast staan, die kan uitgeschoven zo'n 12m hoog worden, met dan nog een keer de antennes erop. Ingeschoven komt de mast net onder de rand van het dak van de garage en is dan niet vergunningsplichtig (antenne is net 5m lang zullen we maar zeggen, is niet helemaal waar, maar goed).

Paar jaar geleden iemand van de gemeente aan de deur, mensen in de buurt hadden hun beklag bij de gemeente gedaan over mijn antenne(-mast). Nou ja, beetje erover verteld en toen kwam de aap uit de mouw: men was bang voor straling en storing. Ik heb de meneer van de gemeente toen verteld dat de gemeente op dat vlak geen partij is maar wel het RIVM en/of Agentschap Telecom. Dat begreep hij gelukkig.
Toen begon hij over de hoogte. Dat ding kon omhoog en omlaag (hij stond bijna altijd ingeschoven) en dat mocht eigenlijk niet. Een vaste antenne op die hoogte wel, maar dan mocht hij niet omhoog geschoven kunnen worden. Had hij gelijk in.
Op de vraag wanneer ik dan de antenne omhoog schoof, antwoordde ik dat ik dat alleen in het weekend deed. "Maar dan kan de gemeente niet handhaven," was zijn reactie.
Ik heb hem toen aangeboden om, als handhaven de enige drijfveer van de gemeente is, de antenne tegen de kopgevel van het huis te schroeven waardoor hij permanent vergunningsvrij op een hogere hoogte staat dan wanneer ik de mast uitschuif. Dat ziet dus niet uit en het gebied waar mensen last zouden krijgen van straling en storing (wat niet het geval is) wordt dan nog groter.
Toen begreep de ambtenaar welke kant het op ging en hij adviseerde me om de mast niet te vaak uit te schuiven, rekening houdend met de buurt.

Ik ben er nooit achter gekomen wie geklaagd had bij de gemeente, in elk geval niet de mensen in de directe omgeving. Vast een of andere milieu-freak, I dunno.
Sindsdien heb ik de mast continu uitgeschoven en nooit meer iets gehoord.

Wat ik maar wil vertellen: als de gemeente lastig gaat doen over een wifi sector-antenne, onderbouw dan duidelijk dat het geen schotel betreft maar dat het een array-antenne, slot-antenne, yagi, whatever voor antenne is maar geen schotel. En dat hij daarmee op een hoogte van 5m mag hangen. En dat je dat ook doet, tot de gemeente kan aantonen dat er een schotel aanhangt en dan kun je ze vast trakteren op de kenmerkende eigenschappen van een schotel:
- Parabool-spiegel
- Aparte "antenne", zijnde de LNB of feeder

Dan heb je grote kans dat de ambtenaar het te ingewikkeld vindt worden en zijn kans van slagen gering is.

Succes!

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: wifi antenne in vergunnings vrije mast

#8 Bericht door sottezero »

tijd voor een goede overstroming of andere natuurramp,.. eens kijken hoe snel de antennes dan op het dak mogen..

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: wifi antenne in vergunnings vrije mast

#9 Bericht door Randy »

RuudR schreef:Hoi Pe1cmo,
Wat betreft schotelverbod is duidelijk, je mag schotels niet hoger plaatsen dan 3 mtr. dus 5mtr is uitgesloten in een vergunningsvrije situatie.
Een gaasantenne is geen schotel ;)

RuudR
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 okt 2012, 22:31
Roepletters: Pe1poa

Re: wifi antenne in vergunnings vrije mast

#10 Bericht door RuudR »

Hoi Randy,
Deze discussie hebben we al vaker gehad, moet je maar eens zoeken in het forum.
deze kwestie valt of staat met de kennis van de ambtenaar die dit beoordeeld.
We weten dat de meeste ambtenaren niet overlopen van kennis op dit gebied.
Dus is het een lastige kwestie.
De gaasantenne heeft namelijk het uiterlijk van een schotel en daarom beoordelen ze het als een schotel.
Zo ook Grid antennes, en om dit kracht bij te zetten heeft de gemeente hier gezegd dat de regel voor schotels van kracht is op alle SCHAAL vormige antennes.
Dit staat dus totaal los van waar de antenne voor is bestemd, het gaat om het model.
De definitie SCHAAL vormig is trouwens iets wat de gemeente heeft verzonnen en nergens officieel is terug te vinden als definitie van een schotel.
Het kromme van deze discussie is dat wat hier boven staat alleen van kracht is als je een vergunningsvrij mast hebt. heb je een mast met vergunning dan mag daarin schotels plaatsen op iedere hoogte die men maar wil.
Volgens mij is een schotel in een vergunningsvrije mast of in een met vergunning mast opties gelijk.
Ik ben nu ook bezig om vergunning te krijgen op een nieuwe mast, dan is de kwestie van het schotel gebeuren ook gelijk geen vraag meer.
Maar voor iemand die vergunning vrij iets wil zal nooit in de GHZ met schotels op 5mtr kunnen of mogen werken.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 968
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: wifi antenne in vergunnings vrije mast

#11 Bericht door PA0BAK »

RuudR schreef:deze kwestie valt of staat met de kennis van de ambtenaar die dit beoordeeld.
Er moet toch een goede omschrijving zijn van de regels.
Wat één ambtenaar vindt, kan geen regel zijn, gewoon alles toetsen aan de Algemene Plaatselijke Verordening.
Anders een raadslid voor je zaak zien te winnen, de gemeenteraad is tenslotte de baas in een gemeente.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: wifi antenne in vergunnings vrije mast

#12 Bericht door Thijzer »

Uitspraken van een rechter kunnen je ook helpen. Heel vroeger wel eens in de Elektron een artikelen reeks gelezen over mast-perikelen. Dat werd uiteindelijk beslecht door een aantal gerechtelijke uitspraken waarna de gemeente eieren voor het geld koos.

Mijn recente ervaringen met de gemeente zijn overigens wel bemoedigend. Ik had een vergunning nodig voor het uitoefenen van een andere - uit de hand gelopen - hobby. De gemeente wilde er wel aan meewerken door een Omgevingsvergunning af te geven voor activiteiten die niet in het bestemmingsplan passen, maar dan natuurlijk alleen als er geen gedonder van kan komen. Enfin, na een dik boekwerk geschreven te hebben waarin ik alle mogelijke bezwaren al op voorhand wegnam, is de vergunning afgegeven en was iedereen blij. Een persoonlijk gesprek met de juiste afdeling bij de gemeente kan soms wonderen doen. Maar er geldt bij die lui altijd: walk the walk en talk the talk. Doe het zoals zij het wensen, dan heb je kans van slagen. Apart slag volk...

Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: wifi antenne in vergunnings vrije mast

#13 Bericht door PE1ICQ »

RuudR schreef: Zo ook Grid antennes, en om dit kracht bij te zetten heeft de gemeente hier gezegd dat de regel voor schotels van kracht is op alle SCHAAL vormige antennes.
Dit staat dus totaal los van waar de antenne voor is bestemd, het gaat om het model.
In dat geval monteer je gewoon een kunststof of glasfiber raamwerk of kubus om je antenne. Die is dan dus niet meer schotelvormig. Probleem opgelost...
73 PE1ICQ
//Arno Verhoeven

Plaats reactie