SOTA antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA antenne

#16 Bericht door PA9CW »

pa0ejh schreef:Tonny, je moet de draad achte de spoel dus langer maken...

Als je geen ruimte meer op je hengel hebt, dan de spoel bv. 9 wdg. maken
en met de korte draad ( achter de spoel ) fijn tunen op de gewenste Freq.
Ja, dat ga ik v.h. weekend nog even proberen.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: SOTA antenne

#17 Bericht door PA7N »

PA9CW schreef: @PA7N : Erwin, ja de MTR3B is al een tijdje in huis. Dat is een leuk speeltje. Ik moet alleen nog de KXPD3 paddle ( of een andere ) op een base zetten zodat ik die kan gebruiken. Ik ben wel erg benieuwd naar je switched 40-30-20 antenne zonder tuner. En slechts 6 meter kort.
Ik bedoelde eigenlijk linked antenne. Het zijn gewoon stekkertjes en geen schakelaars in de antenne draad. Het idee is dat 6,5m hoog en dan schuin naar beneden (inverted V) niet erg hoog is voor een dipool op 30m of 40m. Wel zeer geschikt voor NVIS. Als je het stralingsdiagram bekijkt dan zie je dat er best nog wel energie onder een hoek van 25 graden de lucht in gaat. Het stralingspatroon is erg afhankelijk van de grond. En op een berg, zeker als die uit rotsen bestaat, gaat waarschijnlijk toch nog redelijk wat energie onder een lage hoek weg.

Een ander probleem met een laag hangende dipool is dat de impedantie lager wordt. Bijvoorbeeld 25 ohm. Dat valt op te lossen door de dipool iets langer te maken en dan een condensator bovenin bij het voedingspunt van de dipool te plaatsen. Wat nog even spannend wordt is de bandbreedte en of de antenne niet al te veel invloed heeft van verschillende samenstelling van de grond.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA antenne

#18 Bericht door PA9CW »

PA7N schreef: Ik bedoelde eigenlijk linked antenne. Het zijn gewoon stekkertjes en geen schakelaars in de antenne draad. Het idee is dat 6,5m hoog en dan schuin naar beneden (inverted V) niet erg hoog is voor een dipool op 30m of 40m. Wel zeer geschikt voor NVIS. Als je het stralingsdiagram bekijkt dan zie je dat er best nog wel energie onder een hoek van 25 graden de lucht in gaat. Het stralingspatroon is erg afhankelijk van de grond. En op een berg, zeker als die uit rotsen bestaat, gaat waarschijnlijk toch nog redelijk wat energie onder een lage hoek weg.

Een ander probleem met een laag hangende dipool is dat de impedantie lager wordt. Bijvoorbeeld 25 ohm. Dat valt op te lossen door de dipool iets langer te maken en dan een condensator bovenin bij het voedingspunt van de dipool te plaatsen. Wat nog even spannend wordt is de bandbreedte en of de antenne niet al te veel invloed heeft van verschillende samenstelling van de grond.
Ja, dat van die dipool begreep ik. Dat soort ontwerpen staan ook vaak op SOTA forum.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA antenne

#19 Bericht door PA9CW »

Bij mijn laatste SOTA week, was er erg weinig op 30 meter te werken. Een keer zelfs helemaal geen aanbod. Dus naar 40 meter gegaan. Daar ging het verbazend goed, ondanks dat ik een HyEndFed van 30 meter gebruik. De tuner kreeg hem 1:1. Vandaar dat ik nu heb gekozen om op 40 i.p.v. 30 meter uit te komen met SOTA's.

Ik heb een 1 : 9 balun gewikkeld ( 11 stuks ) op een kleine T80/2.
Antennedraad is 10 meter lang DX-WIRE UL-X, ultra licht.
Koaxkabel is 6 meter lang van lichtgewicht DXW174 mini koaxkabel 50 ohm.
De balun wil ik nog vastzetten met kit, zodat deze gefixeerd is. De complete antenne is super licht.

De eerste test was erg hoopvol op 40 meter. Zonder tuner was de antenne ca. 1:1,5. Ik werkte na 1 x roepen meteen II1IGG.
Op 30 meter was de antenne zonder tuner meer als 1:3.

De antenne gaat binnenkort mee naar een SOTA weekje in HB/HB0/OE. Ben erg benieuwd naar de resultaten.
Bijlagen
sota balun.jpg
9-1.jpg
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie