SOTA antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

SOTA antenne

#1 Bericht door PA9CW »

In het kader van KIS ( keep it simple ) zou ik graag mijn SOTA antenne willen aanpassen en vereenvoudigen. Ik gebruik nu een KX3 met antenne-tuner. Deze wil ik thuis laten ( i.v.m. gewicht ) en dan mijn MTR-3B gebruiken. Daar zit geen ATU in en ik wil ook geen extra ATU meenemen. Dat is weer extra gewicht en extra handelingen alvorens ik kan gaan zenden. Daarom wil ik een resonante 30 mtr antenne maken die op een 10 meter mastje past.

Ik heb nu een DX-Wire mastje van 10 meter uitgeschoven, en ingeschoven ca. 60 cm. Lekker compact en het past precies in de reiskoffer en achterop de rugzak. Echter de 14,2 meter draad v.d. 30 meter EndFed ( favoriete band ) past niet volledig op de mast. Ik kom ca. 4 meter te kort. Deze span ik altijd wat schuin af. Soms lastig gezien de omstandigheden boven op een berg. Bovendien is de afstraling ook niet ideaal.

Wat ik nu zou willen is een antenne voor de 30mtr band met een draad lengte van 9,5 meter. Die kan dan precies recht omhoog middels de DXWire mast. Het liefst wil ik ook geen counterpoise draden gebruiken, die dan op de grond liggen. Op deze manier is het opzetten makkelijker en de afstraling zal beter zijn.

Op internet kom ik er niet helemaal uit. Ik las wel dat je een spoel op 2/3 v.d. mast hoogte kan monteren. Is het dan wel mogelijk middels die spoel o.i.d. de antennedraad van ca/ 9,5 meter elektrisch te verlengen ? Maar hoe dit te berekenen ?
Of is er nog een totaal andere oplossing ?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: SOTA antenne

#2 Bericht door PA0HOP »

PA9CW schreef:In het kader van KIS ( keep it simple ) zou ik graag mijn SOTA antenne willen aanpassen en vereenvoudigen. Ik gebruik nu een KX3 met antenne-tuner. Deze wil ik thuis laten ( i.v.m. gewicht ) en dan mijn MTR-3B gebruiken.
Of is er nog een totaal andere oplossing ?
Tonnie, kun je de lengte van de EndFed niet kwijt als je er een "helical wound" vertikaal van maakt?

73
Hans, PA0HOP

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SOTA antenne

#3 Bericht door pa0ejh »

Hallo Tonny.

Ik zou toch proberen om op 2/3 van de lengte een spoel te maken en nog wat
draad er achter, om zo de benodigde lengte kwijt te raken.

Als aanpassing een LC configuratie met 6.14uH en 40pF.
De L kun je maken met 23 wdg. op een T106-6 ringkern
en de C als Postzegel trimmer uitvoeren die kunnen
wel wat meer spanning verdragen.

Je hebt dan een MonoBand Endfed.
LC.png
LC.png (1.8 KiB) 7741 keer bekeken
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA antenne

#4 Bericht door PA9CW »

Egbert,

dank voor het schemaatje. Daar kan ik wel wat mee.

Maar hoe zou dan de spoel op 2/3 vd antenne eruit komen te zien ? "Gewoon" de vier meter draad op een spoel wikkelen ? En dan a.d.h.v. de SWR de wikkelingen aanpassen ? Of is deze spoel te berekenen ?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SOTA antenne

#5 Bericht door pa0ejh »

Je zou een 20/40mtr endfed kunnen aanpassen voor 15/30mtr dus +/-7m draad tot aan de spoel
en achter de spoel nog 2mtr draad, spoel heeft 88wdg. op een 19mm grijze PVC koker.

je kunt ook dit programma gebruiken http://www.k7mem.com/Electronic_Noteboo ... rtant.html

Voor de Lengte A geef je dan je mast lengte op, en dan de lengte's voor B en C en de spoel verdubbelen.

In beide gevallen is experimenteren noodzakelijk ....

Draadlengte verkorten voor geisoleerde draad 150/21.2 = 7.07mtr * 0,92= 6,50mtr.

En de L-C aanpassing gebruiken omdat je daar nog iets mee kunt fijnslijpen qua Swr.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA antenne

#6 Bericht door PA9CW »

Zo, dat ziet er mooi uit. Die site heb ik meteen bij de bookmarks gezet. Dat is een erg nuttige site.
Het is me nu helemaal duidelijk, Egbert. Heel erg bedankt. Ik ga er mee aan de slag.

PS ik heb helaas ( nog ) geen antenne analyser. Dat zou het "fine-tune" wat makkelijker maken. Mocht het niet lukken, dan overweeg ik deze toch aan te schaffen. ANTAN III, misschien ?

Nogmaals bedankt, tot zover.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SOTA antenne

#7 Bericht door PA0RAB »

Tonny ,
er bestaan formules voor spoel berekeningen.
Het lastige is dan je soms onbekendheden als vormfactor moet schatten vormfactor lengte van bewikkelde lengte der spoel t.o.v de spoeldiameter .
Zoekend naar een machine die de spoel netjes voor je berekend ben ik het idee van Egbert ook tegengekomen Ìk meen een artikel van Paul 3 DFR over een 1/4 en 1/2 golf CB spriet als Jota antenne. met de LC aanpassing Die LC aanpassing is heel handig voor een een band aanpassing Het werkt van hoog naar laag en van laag naar hoog Kwestie van spoel of c naar aarde Paul bouwde die LC combie in in de kabelplug Per band e evten plug verwisselen en werken.
k Heb zeker 15 jaar geleden zo'n combie geknutseld Kwam er niet mee weg in de achtertuin maar wel een paar KM verderop op een duintop van de Maasvlakte.
Sota denk ik aan afgelegen plekjes al of niet met stenige ondergrond.
Aardpen in de ondergrond kloppen ? of draaien denk aan parasolvoet systeem kun je vergeten
Het systeem van Egbert werkt dan ook goed met een 4 tal draden van 1,50m als aardvlak evt als tuien van de mast/spriet
Op zoek naar een spoelberekening voor verkorte antennes kwam ik eens bij een fabrikant van antennes die een rekenprogramma had voor verlengspoelen voor verkorte antennes
Plaats van de spoel aangeven en de uH rolde eruit opnieuw de spoelwaarde ingeven en de groffe spoel werd voor je berekend
Probeer als zoekterm coilcalculation for shortened antennas MM1OUK als ik me goed herinner
55 en 73 de Ruud PA0RAB
Egbert geeft de tip om spoeltjes te maken op de electrapijp moffen circa 90 op een 19 mm mof houdt je iets van 7 mm over aan elke kant stukje geetst epoxie als trekontlasting door de binnenkant spoelvorm verlijmen en je hebt een lichtgewicht uitvoering

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: SOTA antenne

#8 Bericht door PB2T »

PA9CW schreef: Op internet kom ik er niet helemaal uit. Ik las wel dat je een spoel op 2/3 v.d. mast hoogte kan monteren. Is het dan wel mogelijk middels die spoel o.i.d. de antennedraad van ca/ 9,5 meter elektrisch te verlengen ? Maar hoe dit te berekenen ?
Of is er nog een totaal andere oplossing ?
Tonnie, Je zou eens kunnen kijken naar de LNR precision 10/20/40m trail-friendly endfed. Ze vertellen dat wanneer de lengte van de draad na de spoel wordt ingekort je op 30m ipv op 40m kunt werken.
Als je wilt mag je mijn spoel (die is afgebroken) hebben.

groeten uit Genève
73, Hans PB2T

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SOTA antenne

#9 Bericht door PA0RAB »

Tonny. t Zat me niet lekker dat ik het waar zit de coilcalculator niet meer wist
Dus even zoeken Met antenna loading coil calculator van homepages.ed.ac.uk vind je de ingewikkelde formule en daaronder het rekenmachientje en een verwijzing naar een standaardwerk van ON7YD
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SOTA antenne

#10 Bericht door pa0ejh »

Tonny, ik zou de AntanIII niet meer aanbevelen, kijk eens naar een MFJ259B die worden
nog wel eens gebruikt aangeboden.

De AntanIII was vroeger goed, maar de tegenwoordige IC's zijn door de
Chipbakkers herhaaldelijk aangepast waardoor de golfvorm van de Generator
rijk aan harmonischen is, zelfs een Breinaald doet het dan nog op 160m.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SOTA antenne

#11 Bericht door PA0RAB »

Egbert.
terecht dat je de 3e versie van de ANTAN afwijst
Het ic maakt gewoon de schakeling door harmonische blokgolven onbruikbaar
Ik heb gepoogd wat met een ruisgenerator te fixen Erg omslachtig ,want ruis is alles, Hoe reageert de controle ontvanger op die troep ruis.
Daarom de ruisgenerator vervangen door een simpele tor HF oscilator wel beperkt bereik op te lossen met losse spoeltjes of koppellus op griddipper Een doorlopende RX geeft dan goed de werkfrequenties aan.
Het is allemaal wat meer werk dan een antenne analyser ,maar het pure basale is of moeilijk of zeer verhelderend De swr metingen omslachtig =grafiek maken= zijn in elk geval betrouwbaar en de grafiek geeft goed weer op welke frequentie de antenne staat en met welke impedantie
Tonny leuke topic terug naar het hoe en waarom van het belangrijkste van de set . Dan het nadenken over de specifieke eisen voor Sota Ik herken het vanuit de wadloopproeven met de maritieme noodzenders
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA0CMU
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: SOTA antenne

#12 Bericht door PA0CMU »

Tonnie, vraag anders Rien PA0TRT of hij je kan helpen bij die metingen. Hij heeft de juiste meetapparatuur en een aantal van die soort antennes zelf gemaakt en in gebruik.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: SOTA antenne

#13 Bericht door PA7N »

Tonnie,

Een halve golf antenne op circa 2/3 elektrisch verlengen kan. Net zoals bij een kwart golf.
In MMana-gal net even wat waarden berekend als uitgangspunt. Eerste deel 6 meter draad dan een spoel van circa 7.6uh en dan een draad van 4 meter. Impedantie wordt dan circa 5000 ohm. (is hoger dan bij een gewone halve golf).

Je kunt dan een LC netwerkje gebruiken (low-pass schakeling) om van 50 naar 5000 ohm te transformeren. De L in dat netwerkje moet dan 8 uH zijn en de C 31pF.

Maar waarom een draad recht omhoog? Een beetje schuin kan toch ook wel? Ik heb hetzelfde mastje met een "switched" halve golf voor 20-30-40 meter. Bij 20m is de draad recht omhoog en bij 30m iets schuin en bij 40m aardig schuin. Werkt prima. Ik heb een heel klein LC tunertje erbij. Weegt echt niet veel. Het meeste gewicht waar ik nu mee zit is die 10m mast. Die is 1,2 kg. Maar als je hem verkort tot 6,5 meter is het gewicht nog maar 500g.

Ik ben nu aan het experimenteren met een "switched" dipole voor 20-30-40m op het 6,5m mastje. Als het een beetje meezit heb ik dan geen tuner meer nodig (of alleen een enkele C boven in het voedingspunt) en is het gewicht flink omlaag gegaan.

Heb je die MTR3B al? Leuk dingetje hé? 135g en zeer energiezuinig. Ik voed hem met een 900mAh lipo accu. Kan ik uren mee zenden en weegt niks.
Bijlagen
De LC tuner, 20-30-40m antenne, stukje coax
De LC tuner, 20-30-40m antenne, stukje coax
De MTR3B, cw-key en 900mAh lipo
De MTR3B, cw-key en 900mAh lipo
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA antenne

#14 Bericht door PA9CW »

Iedereen bedankt voor de voorstellen.


ik heb vandaag een klein experiment gedaan. De 14.2 meter draad vd endfed vervangen door een draad van 7,2 meter dan een spoel en dan weer een draad van 3 meter.
De spoel zou volgens het ontwerp 8,4 uH moeten zijn. Ik heb een spoel gemaakt op een diameter van 45 mm met dezelfde draad als de antenne zelf. Volgens de berekening zou ik dan 13 windingen nodig moeten hebben.
Bij 11 windingen is de SWR 1:1 op 10.5 MHz
Bij 13 windingen is de WSR 1:1 op 10.6 Mhz
bij 15 windingen is de SWR 1:1 op 11.6 MHz
Nog even verder experimenteren.

@PB2t : Hans, bedankt voor je aanbod. Ik ga het eerst zelf eens proberen.
@PA0CMU : Carel, ik gebruik de KX3 als "antenne analyser". t.z.t. zelf maar eens een antenne analyser kopen of maken. Misschien een MINI60 of AW70A
@PA7N : Erwin, ja de MTR3B is al een tijdje in huis. Dat is een leuk speeltje. Ik moet alleen nog de KXPD3 paddle ( of een andere ) op een base zetten zodat ik die kan gebruiken. Ik ben wel erg benieuwd naar je switched 40-30-20 antenne zonder tuner. En slechts 6 meter kort.
@PA0HOP : Hans, die extra vier meter draad rond de mast draaien geeft een hele hoge SWR.
@PA0RAB: Bedankt voor de site om spoelen te berekenen.

Wordt vervolgd.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SOTA antenne

#15 Bericht door pa0ejh »

Tonny, je moet de draad achte de spoel dus langer maken...

Als je geen ruimte meer op je hengel hebt, dan de spoel bv. 9 wdg. maken
en met de korte draad ( achter de spoel ) fijn tunen op de gewenste Freq.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie