Combi antenne verticaal stacken ??

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Combi antenne verticaal stacken ??

#1 Bericht door pd0ejn »

Goedemorgen radio professionals,

Stel ik wil een lange grote M2 12 elements mono vhf antenne vervangen door twee combi 2/70 antennes en stacken boven elkaar van onderstaande soort:

http://www.vpa-systems.pl/dualband-yagi ... p-218.html

kan een combi eigenlijk wel gestackt worden ?

Groeten van Rene
Luctor-Et-Emergo

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#2 Bericht door PA2RU »

Nee....omdat je slechts op 1 band kunt stacken op de ideale afstand tussen de antennes..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#3 Bericht door pd0ejn »

hallo Rene,
stel nou dat ik de boel optimaliseer voor enkel vhf en daar dus de juiste stack afstand neem dan is het het toch zo dat ontvangst op 70 cm gewoon doorgaat en de swr op 70 cm toch ook goed blijft ?
voor de ene is er dan een ideale situatie en de andere ( 70cm ) niet.
klopt dit ?
dus minder antennes in de mast en toch beide banden werken ....
groeten van Rene
Luctor-Et-Emergo

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#4 Bericht door pe1cmo »

en anders twee 2meter antennes stacken met een losse 70cm daar tussen in.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#5 Bericht door pa1bvm »

optimaliseren voor vhf ( 144 Mhz) lijkt me een goede optie
ik neem aan dat je denkt aan het maken van DX verbindingen . Ik denk dan aan qso's > 600km
ik heb nog een cushcraft 19 elements ( A32-19 ) liggen voor 144 Mhz iets van 7 meter boom lengte en 16dBd gain
Dus als je denkt aan DX op 144 zet dan zo een ding in de mast , daarna een fatsoenlijke preamp ( in de mast )
een dikke TX kabel van set naar antenne en een aparte RX kabel naar je set ( set aanpassen met aparte RX/TX aansluiting )

het is in het SSB stukje op 70 cm vrij rustig , af en toe fikse tropo mogelijkheden en natuurlijk een handje vol EME-ers .
met een 10 tot 14 elements kan je dan tijdens Tropo mooie verbindingen maken .

qua propagatie is 144 Mhz ( SSB) wat gunstiger ( tropo , Meteorscatter , aurora , E-skip ) op 432 eigenlijk alleen Tropo ..

73 Rick

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#6 Bericht door pa1bvm »

maar ik zie dat je al M-2 yagi van 12 elementen in de mast hebt zitten
dat werkt toch prima voor VHF ....
of vallen de resultaten tegen ???
wellicht een andere oorzaak ?

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#7 Bericht door ON5DRE »

ik verwacht dat als je deze "combi-antenne" zou stacken voor 2 meter, het stralingspatroon voor 70cm op niet veel meer zal lijken...
't is te zeggen, ik verwacht hier enorm veel zijlobben en diepe dalen in het patroon.
omgekeerd zal je de antenne's moeilijk goed kunnen staken voor 70cm, ik vermoed dat de sprietjes van het 2 meter gedeelte zeer dicht, of zelfs tegen elkaar zouden komen...
Hoe wordt de combi-antenne gevoed ? met 1 coax ? hopelijk werkt de 2m splitter dan ook nog wel goed op 70cm. ( zou wel kunnen, nog nooit geprobeerd... )
Beste oplossing zoals sommige al zeiden, een aparte antenne per band, ofwel slechts 1 "combi-antenne".

mvg,
Kevin.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#8 Bericht door PE1PQX »

Naar mijn idee zal het stacken van combi-antennes niet werken. De stackpunt is slechts geschikt voor één band tegelijk.

Tenzij de dipool 75ohm is, dan zou het eventueel wel kunnen...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#9 Bericht door pa1bvm »

klein stukje theorie ( sorry ..in het engels )

http://www.ifwtech.co.uk/g3sek/stacking/stacking2.htm#5.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#10 Bericht door PA2RU »

pd0ejn schreef:hallo Rene,
stel nou dat ik de boel optimaliseer voor enkel vhf en daar dus de juiste stack afstand neem dan is het het toch zo dat ontvangst op 70 cm gewoon doorgaat en de swr op 70 cm toch ook goed blijft ?
voor de ene is er dan een ideale situatie en de andere ( 70cm ) niet.
klopt dit ?
dus minder antennes in de mast en toch beide banden werken ....
groeten van Rene
In theorie ja , maar hoe wil je dat doen.....
Zo'n koppelstuk om antenne's te stacken werkt maar op 1 band , dus op de andere band niet bruikbaar tenzij je ze beiden voed met 75 ohmse coax kabel.
Ook dan zul je een compromis moeten sluiten afhankelijk van waar je prioriteit ligt : als je de combi op 2m optimaliseert zul je op 70cm te kort komen en vice versa.

Een andere vraag : waarom zou je van een enkele M2 terug gaan naar een veel kleinere combi antenne???
Een M2 behoort toch wel tot de betere antenne's op 2m...ik denk dat je er spijt van gaat krijgen....
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#11 Bericht door PA3DJS »

Als je nu een 12 elements M2 yagi hebt hangen, heb je wellicht tegen de 15 dBi aan gain. Met twee 11.5 dBi yagi's zul je op zo'n 14.3 dBi uitkomen (afhankelijk van stacking afstand en verlies in je combiner/splitter en kabel).

De openingshoek voor de twee gestackte yagi's is in het horizontale vlak groter t.o.v. de één-yagi oplossing. De horizontale oeningshoek blijft bij verticaal stacken namelijk gelijk.

Nu voor 70 cm: Voor 2m zal de stackingafstand in orde van 1.2lambda zijn (natte vinger), dus zo'n 2.4m verticale afstand. Dit betekent dat voor 70 cm, de -3 dB punten ongeveer 4 graden boven en onder de horizon liggen. Als je splitter/combiner het op 70 cm ook nog doet (wat best kan voor kwart lambda splitters), krijg je maximaal 3 dB extra gain voor de 70 cm situatie. Het vertical stralingsdiagram gaat op een kastanjeblad lijken, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Mocht je het gaan proberen, test dan eerst je splitter/combiner (input VSWR meten met 50 Ohm afsluiting op beide uitangen).

Dus ja het kan, maar of de twee combi-yagi oplossing beter gaat werken dan je huidige antenne, ssmen met een losse 70cm yagi eronder, vraag ik mij af.

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#12 Bericht door pd0ejn »

Goedemorgen radio professionals,
De opzet achter het stacken met kleinere antennes is geboren uit het feit dat ik de muur waaraan de installatie nu hangt minder wil belasten.
Een M2 van 6 meter gaat flink tekeer, de rotor een Yaesu 1000 kan het best aan maar de belasting wil ik minderen op de muur zelf.
ik hecht niet echt waarde aan DX mogelijk heden.
Ons mooie landtje rond in ssb is genoeg.....
Dit dus ter verduidelijking.
Goede weekend allen.
Rene
Luctor-Et-Emergo

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#13 Bericht door PE1PQX »

In geval van SSB DX (al dan niet binnen NLD) moet je niet gaan denken in verticale antennes maar in horizontale.
Alternatief zou dan kunnen zijn een kleine yagi of een klaverblad antenne.

Combi-antennes (2/70 of andere varianten) zijn erg lastig te stacken omdat voor iedere band een aparte 'stack-ideaal' is (als in afstanden tussen de antennes. Voor 70cm is deze minimaal een factor 3 kleiner dan voor 2m.. afhankelijk van antenne)

2e punt van aandacht is dat vrijwel alle huidige antenne's 50 Ohm zijn, dan is het stacken van een combi antenne bijna onmogelijk omdat je een 'stack-pijp' hebben moet. Dit is een aanpassingstransformator van 50Ohm naar bijvoorbeeld 25 Ohm (2x 50 Ohm parallel) of 12.5 Ohm (4x 50 Ohm parallel). De lengte van de 'stack-pijp' is afhankelijk van de gebruikte frequentie (zal mijn 'stack-pijp' even opzoeken en een foto'tje van plaatsen indien gewenst).

In geval van zelfbouw kun je de aansluiting 75 Ohm maken, zodat het in dit geval een heel stuk eenvoudiger wordt.
Bij 2x 75 Ohm antenne's kun je met 2 stukken 75 Ohm (gelijke lengte i.v.m. kans op fase-verschuiving!!) naar een eenvoudige T-koppeling en daarvandaan 'gewoon' met 50 Ohm verder. SWR zal geen 1:1 zijn, maar dat is niet heel spannend.

Dit laatste was in het verleden een veel gebruikte techniek, tegenwoordig past men de 1e methode toe.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Combi antenne verticaal stacken ??

#14 Bericht door pa1bvm »

voor SSB :
dan 2 x een HB9CV voor 144 of 2 x 4 elements ( of die M2 yagi inkorten )
en iets van een 6 of 7 elements voor 70 cm

Voor FM .. iets verticaals met wat gain voor de twee banden ..

Plaats reactie