10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#1 Bericht door PG0DX »

Hallo Mensen,

Afgelopen contest verbaasd gestaan van: Wat er mogelijk is op 10M, en dat eigenlijk zonder propagatie.

Nu voor het eerst daadwerkelijk gezocht via google op "contesten".
Het blijkt: dat er 10 december een ARRL 10M contest is.
Aangezien het dus echt fijn was om een paar punten weg te geven, is die datum wederom een mogelijkheid om 10M te "helpen" :-)

Op dit moment gebruik ik een 6el V-yagi met ongeveer 11 a 12 dBI freespace gain.
6 dB grond gain erbij en we zitten op zo'n 17 a 18 dBI bij een opstralingshoek van rond de 7 graden (meende ik uit mn hoofd)

De normale verbetering is : stacken of een grotere boom.
Tja, dat hebben we al eens gedaan, en eigenlijk wou ik het eens over een andere boeg gaan gooien.
Wat meer richting de "gordijn" antennes.
voorbeeld.png
Tijdens het "denken" kwam de volgende vraag bij me op:

Tja prima qua gain met natuurlijk gevolg: smal qua beamwidth.
In dit geval maar 6,4 graden (-3dB). Natuurlijk kun je daar wel iets aan "sturen" (phase)

Maar, wellicht zijn er betere opties ?

Veel groter dan 50 a 70 meter moet ook weer niet (of mensen moeten willen helpen hihi.)
En 18 meter qua "top"
Hierbij dacht ik aan meerdere manieren: dmv een extra mast, naast mn huidige.
(dan staat het geheel tussen twee masten in)
Of een aantal alu buizen met van die GFK hengels erop of iets dergelijks.

Mocht er iemand een beter idee hebben, zowel qua gain (en beamwidth).... ik hou me aanbevolen !

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#2 Bericht door pe1cmo »

Kan je het antennepark van de voormalige Wereldomroep niet overnemen, of neem dat park over. Heb je ook een 500kW zender er bij. :mrgreen:
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#3 Bericht door pe1cmo »

Dan krijg je zo iets.

Afbeelding
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#4 Bericht door PG0DX »

Het park is naar mijn weten in beheer van Defensie, overnemen zonder een brigade aan gevechtskracht lijkt me geen optie.
Voor andere opties hou ik me natuurlijk aanbevolen. :wink:

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#5 Bericht door pe1cmo »

Volgens mij mag Defensie er gebruik van maken, maar is het van KPN.
ik hoorde dat het over enkele jaren plat gaat. (Komen er spruitjes te staan)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#6 Bericht door PG0DX »

owh...dat zou eeuwig zonde zijn...
Dat mogen we niet laten gebeuren !

Nieuwe actie..

Help henry.... giro 1313 hihi.

Ooit eens een paar HAMS daar vanuit actief gehoord.
Lang geleden alweer.

Enfin, tnx info ik deel je standpunt.
Voor het topic...alle hulp nog steeds welkom !

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#7 Bericht door PA1 »

PG0DX schreef:Hallo Mensen,

Afgelopen contest verbaasd gestaan van: Wat er mogelijk is op 10M, en dat eigenlijk zonder propagatie.
Tja, tijdens contesten wordt er massaal met lineare versterkers gewerkt waarbij vermogens boven de 1 kWatt geen uitzondering zijn. En dan heb je eigenlijk geen propagatie nodig :mrgreen:
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#8 Bericht door on4ma »

PA1 schreef:
PG0DX schreef:Hallo Mensen,

Afgelopen contest verbaasd gestaan van: Wat er mogelijk is op 10M, en dat eigenlijk zonder propagatie.
Tja, tijdens contesten wordt er massaal met lineare versterkers gewerkt waarbij vermogens boven de 1 kWatt geen uitzondering zijn. En dan heb je eigenlijk geen propagatie nodig :mrgreen:
als er geen propagatie is mag je met 10, 100 of 1000watt zitten roepen op 10m, niemand zal je horen . Shortskip qso's is mogelijk en dan helpt dat extra vermogen om het qso
in een contest rap te maken. Dat is de bedoeling als je in een contest mee doet toch.

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#9 Bericht door PG0DX »

Bedankt voor het meedenken !
En echt niet verkeerd bedoelt....ik snap het enthousiasme !
Hoop echter dat we de initiële vraag niet uit het oog verliezen.

vr. gr,

H>

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#10 Bericht door PE4BAS »

Hallo Henry,

Denk dat jij de enige bent die zo gek is om zo een high gain antenne te plaatsen alleen voor 10m. Ik ben vanaf 2006 elk jaar aanwezig geweest voor de ARRL 10m contest in December. Heb hem zelfs een keer gewonnen (nr 1 Nederland dan he). Dat was met een 6 element logper op 13m hoogte. Maar ook in het dal van de condities werk je tijdens de 10m contest nog hele leuke stations.

Mijn slechste 10m ARRL contest ooit deed ik in 2010 met maar 5 QSO's. Volgens mij werkt eik wel gewoon met de vertical. Zie http://pe4bas.blogspot.nl/2010/12/my-re ... ntest.html

Uiteraard kun je in mijn blog een aantal verhalen lezen als je rechts bij de jaartallen in december kijkt.

Wat betreft de antenne, ik vermoed dat jou ontwerp niet draaibaar is. Dus zou ik hem zo plaatsen dat hij noord/zuid straalt. Als de condities weer in een dal zitten heb je het meest kans zuid afrika en spanje te werken. Met een beetje geluk ook nog Brazilië. En een enkel contest station op backscatter of grondgolf zoals PI4DX en PI4CC.

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#11 Bericht door PG0DX »

Hallo Bas,

"Omdat het kan"

Heb ik de afgelopen dagen twee RX stations tegelijk laten lopen op 10 meter.
1x 6el op 18 meter
1x 1el Bi Square met de top op 15 meter.

Ja, dat is niet eerlijk._
Ongeveer 120 "decodes" vanuit VK/HS.
Daarvan was ongeveer 47 procent niet gedecodeerd door de Bi Square.
Pas als de signalen op zo'n -15 a -10 dB zaten kreeg de 6el er een tegenhanger bij.
Van de "dubbele decodes" van VK/HS op 10M,
varieerde het verschil tussen de antennes met ongeveer 7 a max 18 dB.
met een gemiddelde van het geheel van 13 dB in voordeel van de 6el natuurijk.


Ook met zo'n simpele test werd het duidelijk dat het verschil met stations dichterbij (EU) vaak minder was, en soms was de Bi Square zelfs in het voordeel. Tja..een 6el yagi is ook al best scherp en ontvangt nu eenmaal minder op de "kanten".

Nu was dit verre van een "juiste" test, ik heb de computers niet gewisseld en wellicht zat er tussen de ontvangers ook nog een dB etc.
Ging even om de "trend"...
Mogelijk dat ik die bi square nog even op een "eerlijker" hoogte zet en de computers/ontvangers ook nog even een keer ga switchen en totaal verlies meter in coax etc...

Zit toch wel een behoorlijk prijs verschil tussen op 6el beam op 18 meter of wat draad op max 15.
En als je dan als leek eens "mazzel" hebt en je "switched" en je merkt dat het maar 1 S-punt is (meest positieve geval) ...
Nou dan ben je zeer enthousiast ....lijkt me.... (laten we wel buiten beschouwing dat het soms ook best wat S puntjes meer is hihi)

Owh...vergeet ik bijna het belangrijkst VK2KRR....De beste man presteerde het vandaag zelfs om een signaal van +20dB te produceren.
Dat is echt verschrikkelijk sterk, er waren wederom wel degelijk propegaties :-)

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#12 Bericht door pe1cmo »

Leuk die getallen van 7 a 18dB en +20dB is sterk.

Maar hoe meet je dat en wat is de referentie. Bedoel je soms S9+20 ??

dB refereert naar iets, bijvoorbeeld dBuV is het aantal dB t.o.v. een uV enz

Iets 20dB binnen komen, zegt eigenlijk niets.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#13 Bericht door PG0DX »

Owh ...sorry .....ontvangst was via WSPR...dacht er even niet aan om dat erbij te zetten.
Het bericht was ook aan "bas" gericht, die dat wel weet.
Ik neem echter aan dat WSPR voor vele wel duidelijk is, en anders bij machte is om te downloaden/
(echt leuk..! )

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 10M veel gain... maar wellicht beter opties ?

#14 Bericht door PE4BAS »

Ja Henry ik volg je ook op de facebook groep 10m WSPR natuurlijk. Vorig jaar kreeg ik mijn eerste longpath spot (met 1W WSPR) op 10m uit Australië. Een afstand van ruim 23000km. Mijn record tot nu toe. Zie:

http://pe4bas.blogspot.nl/2015/04/10m-long-path.html

Met een HB9CV op 6m hoogte. Peanuts natuurlijk vergeleken met jouw 6 element op 3x zo hoog. Kun je nagaan wat jij daar voor signaal zou hebben op dat moment.

Maar als je hulp nodig hebt met het opzetten van dat gordijn zeg je maar. Voor zoiets maak ik graag tijd vrij. Want dat is iets unieks natuurlijk.

Ik ben bezig met mijn versatower en daar op komt met een beetje geluk een 5 element OWA. Dan ga ik mij ook vooral op 10m toe leggen in het propagatie minimum. Want als de condities goed zijn is het geen kunst.

En dan nog even bij jou vraag uit te komen. Zijn er betere opties? Ja natuurlijk, hoger en groter is altijd beter. Maar meestal zijn we beperkt in ruimte (en hoogte).

Plaats reactie