Wat is een geschikte antenne?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Wat is een geschikte antenne?

#1 Bericht door PA2OLD »

Achter in een hoek van de tuin, zo'n 12 meter van het huis, staat een op de 10 meterband getunede verticale antenne op een mastje van ongeveer 170 cm.
Dat werkt heel goed en ik gebruik dat ding ook om op lagere banden te luisteren.
Zo gaat het prima op de 20 meterband maar ook op de 40 meter, wel met een verminderde signaal sterkte.
Het antenne is natuurlijk te kort maar ik heb er wel draad radialen van verschillende lengtes aangehangen die over de grond lopen, maar omdat het antenne in een hoek staat kan ik niet rondom radialen kwijt.

In tegenstelling met wat ik vaak hoor (een verticaal antenne pikt meer storing op) is het antenne heel mooi vrij van de rotzooi die uit de huizen komt. Ik kan dat vergelijken met een langdraad en de HF ontvanger en een G5RV. Vooral stoorpulsen van allerlei electronica zijn geheel verdwenen en niet te horen op die verticale antenne achter in de tuin en ook de ruis is minder.

Nu zit ik er aan te denken dat antenne te vervangen voor een meerbanden rondstraler, iets van 40, 20 en 10 meter.
Welk antenne zou ik in mijn geval daarvoor kunnen gebruiken?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Wat is een geschikte antenne?

#2 Bericht door PA3EYC »

Afgelopen weekeinde bij een lezing geweest van Ronald Stuy PA3EWP over de TX7EU DXpeditie.
Zij hadden min of meer hetzelfde probleem. Ze wilden een drie-band vertikal.

Ze hebben dat opgelost met een kuststof mast met daarin voor de laagste band een 1/4 golf draad.
Daarnaast, op een afstand van ca 30cm werden de beide andere 1/4 golf vertikals opgehangen.
Als aarde werd voor elke band 2 elevated radials van een 1/4 golf gebruikt.

Het werd allemaal gevoed vanuit één voedingspunt en de drie banden konden zonder tuner gebruikt worden.

Mogelijk is dat iets.
'73, Maarten -PA3EYC-

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Wat is een geschikte antenne?

#3 Bericht door andre »

Dag Ben,

ik heb een poosje met een AV640 gewerkt. Redelijk compromisloos en te gebruiken op ik dacht bij elkaar 9 banden.
Voordeel ervan is in jou geval dat als je antenne toch in de hoek staat er geen lange elevated radialen door je tuin hoeven te worden gespannen. Als je in die hoek iets van 2 x 1.5 meter ruimte hebt voor de radialen, past die er mooi. Ding is wel aan de lange kant.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Wat is een geschikte antenne?

#4 Bericht door PD7MAA »

Een GPA 50 van Fritzel ?

Compact en effectief.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat is een geschikte antenne?

#5 Bericht door PA3DAT »

Een homemade vertical met 2 coaxtraps, eentje op 10m en eentje op 20m. De totale lengte
wordt dan iets van 8 a 9 meter.

Ik gebruik bij de camper al jaren een homemade dualbander van ca. 9 meter lengte. Er zit
een coaxtrap in voor de 20m-band en zo is het een 20/40 dualbander. Ik heb 'm uitgebreid
vergeleken met mijn fullsize kwartgolf voor 40m en ik merk geen verschil.

Onderstaand een plaatje. De totale lengte van de hengel is 13m, de antenne slechts 9m.
(Hij wordt iets korter door de verlengende invloed van de 20m-coaxtrap op de 40m-band).

Afbeelding

Voor de traps gebruik ik meestal 32mm PVC-pijp, (buitenzijde). Dan moet je alu-buis hebben
die daarin past. Circa 2,5m tot aan de 10m-trap, dan circa 2m tot aan de 20m-trap en tenslotte
een stukje aan de uitgang van de 20m-trap. Dat stukje verjongen met circa 3,5m dunne buis
die in die dikkere past.

Zo eentje wil ik er zelf ook nog eens maken, ik noem hem de N-vertical :D
Ik heb zo ook een FB13 nagemaakt, de rotary dipole van Fritzel.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Wat is een geschikte antenne?

#6 Bericht door PA3HHO »

Ik zou eens een HWEF (half wave endfed) proberen. De 12m lange versie (voor 40/20/10) kun je iets korter maken door voor 10m een L/C trap op te nemen op ong. 5,1m vanaf het voedingspunt. Wanneer je de 20m "trap" (eigenlijk alleen een spoel die spert op 20m en hogere frequenties) spoel ong. 35 - 40 uH maakt dan zou het geheel precies langs een 10m mastje (b.v. DX-wire.de) of een hengel passen. De efficiency op 40m is dan niet geweldig maar wanneer er condities zijn, werkt het heel aardig.

Ik heb zelf een HWEF draad voor 80/40/20 (met twee L/C traps voor resp. 20m en 40m) en dat werkt al geruime tijd uit de kunst. Sinds vorige week een vertikale endfed voor 15/10 m. Laatstgenoemde is gewoon 5+ meter draad, een L/C trap voor 10m (33 pF met een 1 uH spoeltje op een isolator). Het totaal is ong. 7m lang. Wanneer je iets meer lengte hebt (10m) zou je er een 15m L/C trap in kunnen zetten voor een 10/15/20 vertikale endfed.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat is een geschikte antenne?

#7 Bericht door PA2OLD »

Iedereen bedankt voor de tips!
Het zal wel zelfbouw worden denk ik, gezien de prijs van bijv. een GPA 40 of 50, boven de 300 euro.
Ik vond ook nog een ombouw beschrijven van een 11 meter antenne (5/8) naar de 20 en 40 meterband.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie