Deltaloop voor 20,30 en 40

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Deltaloop voor 20,30 en 40

#1 Bericht door kenwoodts50 »

Ik zoek een beschrijving voor zelf een Deltaloop temaken voor DX voor de banden 20 30 en 40 .Ik heb gelezen dat het niet gelijk is waar je de balun 4:1 plaatst. Mijn tuin is 22 meter diep .Heeft iemand ervaring met een Deltaloop voor deze banden voor het DX verkeer op lange afstand .Natuurlijk is er veel tevinden op het net ,maar als je zoekt kom je soms veel verschillende meningen tegen .....graag een duidelijk antwoord met evt. foto s en shema
Mvg
ON3MK
Maurits
73,

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#2 Bericht door PA2RU »

kenwoodts50 schreef:Ik zoek een beschrijving voor zelf een Deltaloop temaken voor DX voor de banden 20 30 en 40 .Ik heb gelezen dat het niet gelijk is waar je de balun 4:1 plaatst. Mijn tuin is 22 meter diep .Heeft iemand ervaring met een Deltaloop voor deze banden voor het DX verkeer op lange afstand .Natuurlijk is er veel tevinden op het net ,maar als je zoekt kom je soms veel verschillende meningen tegen .....graag een duidelijk antwoord met evt. foto s en shema
Mvg
ON3MK
Maurits
73,
De laagste band waar je op wil is 40m : stelregel is dat 'ie minstens 3/4 omtrek moet zijn op de laagst te gebruiken band dus 30m omtrek in jou geval.
Antenne recht ophangen ( voor zover mogelijk ) met de punt omhoog en dan in 1 van de onderste punten voeden : vertikale polarisatie en dus goed voor dx.
Als je hem voed met kippenladder ( symetrische tuner nodig ) is de antenne flexibel inzetbaar op de andere banden zonder gedoe met een balun.
Succes!
73 René PA2RU

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#3 Bericht door kenwoodts50 »

Als ATU gebruik ik de Heathkit SA-2060 A ,maw is het niet mogelijk deze tegebruiken met lintkabel.Zou ik hem moeten voeden met gewone coax ?
Mvg en dank voor je antwoord
ON3MK
Maurits

Roy pd8rw
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#4 Bericht door Roy pd8rw »

Volgens mij was het remco (bekend hier op het forum )
Die een deltaloop voor 40 heeft gesimuleerd en gebruikt zonder poespas ringkern balun 1:4 maar eentje met draad gwikkelde balun op pvc . En is het ding perfect voor 40m dx en ook nog redelijk op 20 .
Er is wel een glasfiber hengel nodig van 12 of meer meter lang . Onderkant van de antenne hangt bij deze antenne maar 50cm ofzo boven de grond.

Dacht dat zn call pa3fym is ?

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#5 Bericht door kenwoodts50 »

Die glasfibermast heb ik hier 12,50 meter ,de bedoeling is dat ik deze mast nog Eens op een buis ga zetten van 5 a 6 meter ,om zoveel mogelijk boven de omringende muiren boven testeken .Mijn gevel van het huis is 8 meter hoog de horizontale draad zou dan wel een eind van de grond verwijderd zijn .Dit alles om een betere ontvangst te hebben als ook in tx.Andere suggesties altijd welkom .alvast veel dank en groeten de ON3MK Maurits

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#6 Bericht door PA1RLM »

Remco heeft idd een mooi ontwerp voor een Delta Loop op 40 meter. Deze werkt ook zonder tuner op 20 en 10 meter (niet getest door mij op 30 meter) en ook op deze banden komt hij erg goed uit de verf.
De hoogte van de grond komt ongeveer uit op 45 Cm. BalUn is een 4:1 spannings BalUn gevoed in een benedenhoek van de loop. De tophoogte van deze loop zit ongeveer op 13 a 13,5 meter en de (uiteindelijke) omtrek is rond de 41 meter. Meer info? Remco (PA3FYM) even vragen.. :-)

Roy pd8rw
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#7 Bericht door Roy pd8rw »

Maurits .

Ik lees in je beginpost dat je tuin 22 meter diep is .
De loop van remco heeft alleen in het midden een meter of 13 nodig en gebruikt een draad lengte van ong . 41 meter . ( begin met 43m staat er in zijn otwerp)
Dat maakt dat de 3 zijdes ongeveer 14 meter lang worden
Je hebt als je in het midden van je tuin die mast/ hengel kwijt kunt meer als ruimte genoeg en komt die onderste horizontale draad op ongeveer 50cm boven de grond te hangen , hoger is bij dit ontwerp zelfs slechter ivm de impedantie.
Die super geheime balun en een mantelstroom choke eraan in de hoek .
Als het ding een beetje vrij staat van obstakels is het mooi maar in zijn omschrijving staat dat de antenne niet super gevoelig is voor dingen in zn buurt .

Roy pd8rw
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#8 Bericht door Roy pd8rw »

https://youtu.be/fE5XQt6Kwws

Vanaf een minuut ongeveer kun je de delta zien .

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#9 Bericht door PA2RU »

kenwoodts50 schreef:Als ATU gebruik ik de Heathkit SA-2060 A ,maw is het niet mogelijk deze tegebruiken met lintkabel.Zou ik hem moeten voeden met gewone coax ?
Mvg en dank voor je antwoord
ON3MK
Maurits
Dan kun je er een 1:4 balun tussen doen achter je tuner.
73 René PA2RU

PA1REG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 feb 2016, 10:55
Roepletters: PA1REG

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#10 Bericht door PA1REG »

Deltaloop beschreven door PE1MWB

http://people.zeelandnet.nl/axxes/delta ... 20-40m.htm

Gebruik deze nog wel eens voor de vakantie met caravan. Werkt perfect en is niet super groot!

73, Reg de PA1REG

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#11 Bericht door kenwoodts50 »

Interessant artikel ,het lezen waart bedankt groeten ON3MK ,
,Maurits
73,

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#12 Bericht door PA1ZP »

Dag Maurits

Lees eens op G3TXQ zijn site over baluns.
In 90% van de gevallen is het beter een 1 op 1 stroombalun te gebruiken.
Nog beter lintlijn naar de shack 1 : 1 stroombalun in de shack een kort stukje RG213 coax naar je Heathkit tuner en dan naar de set.
Als je de balun binnen kan gebruiken hoef je er geen waterdicht en weersbestendig apparaat van te maken, het is niet meer als een ringkern met wat wikkelingen RG58.

Voor welk type balun kijk hier bij G3TXQ:
http://www.karinya.net/g3txq/chokes/

Heel veel plezier, anders eens contact op nemen met PA3GZK die werkt al jaren met een horizontale loop maar die van hem is veel groter en veel hoger.

Wil je DX of lokaal verkeer Laurens?
Voor puur DX, kan je ook aan mijn V-dipool denken maar dan uit draad 2 x 9 voeden met lintlijn maar dan 1 been vertikaal en het andere been slopend naar beneden naar ongeveer 3 meter hoog.
In de shack weer 1 op 1 stroombalun, of 1 op 4 Voltage balun gevolgd door een 1 op 1 stroombalun tuner in en naar de set.

Het slopende deel van de vertical naar de andere kant spannen als de richting van de lintlijn.
Deze 9 meter vertical met 1 sloping radial is voor wat betreft het stralingsdiagram optimaal van 40 t/m 17 meter. Dus ook prima op 30 en 20 meter.

De vertical het liefst op 5 meter hoog zetten voor wat betreft het voedingspunt maar 3 meter mag ook nog, het einde van de ene radial die niet verbonden is met de massa van de mast of ground pin of zo maar alleen met 1 been van de lintlijn het andere verticale draadstuk maak je vast aan de andere helft van de lintlijn.

let op de sloping radial met isolator op 2 meter boven de grond laten eindigen niet lager.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#13 Bericht door ON5RKN »

PA1ZP schreef:Dag Maurits

Lees eens op G3TXQ zijn site over baluns.
In 90% van de gevallen is het beter een 1 op 1 stroombalun te gebruiken.
Nog beter lintlijn naar de shack 1 : 1 stroombalun in de shack een kort stukje RG213 coax naar je Heathkit tuner en dan naar de set.
Als je de balun binnen kan gebruiken hoef je er geen waterdicht en weersbestendig apparaat van te maken, het is niet meer als een ringkern met wat wikkelingen RG58.

Voor welk type balun kijk hier bij G3TXQ:
http://www.karinya.net/g3txq/chokes/

Heel veel plezier, anders eens contact op nemen met PA3GZK die werkt al jaren met een horizontale loop maar die van hem is veel groter en veel hoger.

Wil je DX of lokaal verkeer Laurens?
Voor puur DX, kan je ook aan mijn V-dipool denken maar dan uit draad 2 x 9 voeden met lintlijn maar dan 1 been vertikaal en het andere been slopend naar beneden naar ongeveer 3 meter hoog.
In de shack weer 1 op 1 stroombalun, of 1 op 4 Voltage balun gevolgd door een 1 op 1 stroombalun tuner in en naar de set.

Het slopende deel van de vertical naar de andere kant spannen als de richting van de lintlijn.
Deze 9 meter vertical met 1 sloping radial is voor wat betreft het stralingsdiagram optimaal van 40 t/m 17 meter. Dus ook prima op 30 en 20 meter.

De vertical het liefst op 5 meter hoog zetten voor wat betreft het voedingspunt maar 3 meter mag ook nog, het einde van de ene radial die niet verbonden is met de massa van de mast of ground pin of zo maar alleen met 1 been van de lintlijn het andere verticale draadstuk maak je vast aan de andere helft van de lintlijn.

let op de sloping radial met isolator op 2 meter boven de grond laten eindigen niet lager.
DL2LTO Uli beschrijft deze antenne ook, en er zijn wel meerdere artikels onder diverse benamingen te vinden
blijkbaar werkt deze antenne goed maar zou die een richtgevoelig zijn in de richting van het horizontaal gespannen radiaal
al heb ik het zelf nog niet geprobeerd door tijdsgebrek.
Mijn plan was de vertical op de zijkant van de gevel te bevestigen en de afmetingen van de ZS6BKW te handhaven maar in de plaats van kippeladder 2 parallele coaxlijnen te gebruiken en die haaks op de antenne over de zolder naar de shack te voeren.
Misschien een project voor volgende lente of zomer

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#14 Bericht door PA1ZP »

Dag ON5RKN

Wat bedoelt met 2 parallel coaxialen?

Dat zou ik aanraden om van buiten op uw zolder te geraken.
Maar op zolder gewoon weer over naar lintlijn of nog liever 600 ohm kippenladder met koperdraad gemaakt.
Als uw de kippenladder of lintlijn niet korter als 10 x de breedte van deze lijn van geleiders af houd is het eigenlijk heel zo een probleem niet hoor

Let ook wel op dat uw huis waarschijnlijk veel verstorender gaat werken voor uw stralingsdiagram als die enkele radial.

Ook weet ik niet hoeveel huizen er in uw directe omgeving staan en waarvan uw vertical allerlei storingen kan opvangen, maar dat geld natuurlijk ook voor een delta-loop , zeker als deze verticaal gepolariseerd gaat worden gehangen en gevoed.

Ik heb zulks een antenne meerdere jaren portabel gebruikt en kon weinig tot geen richteffect ondervinden van die ene radial.

Ook is de goede werking van deze antenne erg afhankelijk van uw tuner set-up en kwaliteit van uw voedingslijn.
Gebalanceerd voeden of ongebalanceerd voeden is voor mij een heel simpele keuze aangezien ik beide tuners heb van zeer hoge effectiviteit en zeer groot vermogen.

Gebalanceerd voeden lijkt heel gemakkelijk maar u verplaatst uw probleem eigenlijk alleen naar uw shack en uw tuner toe.

Ik heb gekozen voor de dipool omdat het mastje en rotor er toch al was, openlijn was de oplossing voor het gemakkelijk multiband maken van deze antenne.
De zelfbouw tuner was meer als 10 x zo duur als de antenne en de zelfbouw voedingslijn was even duur als de antenne, de antenne was wel 30 euro.

De gehele werking van zulks een verticale hoekdipool is zeer afhankelijk van zijn locatie en kwaliteiten van de gebruikte voedingslijn en tuner.

De lengte van 2 x 9 meter is gekozen om er de 17 meter band bij te krijgen, 2 x 9 meter is het maximale voor 17 meter anders krijgt de vertical er een hoog opstralende lob bij die wil u niet hebben.
2 x 6 of 7 meter kan op 40 meter ook nog maar dan wordt de tuner en gebruikte voedingslijn zo erg belangrijk om het rendement op 40 meter nog op orde te houden.
Gaat u nog korter wordt het rendement op 40 meter echt een probleem.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#15 Bericht door ON5RKN »

PA1ZP schreef:Dag ON5RKN

Wat bedoelt met 2 parallel coaxialen?

Dat zou ik aanraden om van buiten op uw zolder te geraken.
Maar op zolder gewoon weer over naar lintlijn of nog liever 600 ohm kippenladder met koperdraad gemaakt.
Als uw de kippenladder of lintlijn niet korter als 10 x de breedte van deze lijn van geleiders af houd is het eigenlijk heel zo een probleem niet hoor

Let ook wel op dat uw huis waarschijnlijk veel verstorender gaat werken voor uw stralingsdiagram als die enkele radial.

Ook weet ik niet hoeveel huizen er in uw directe omgeving staan en waarvan uw vertical allerlei storingen kan opvangen, maar dat geld natuurlijk ook voor een delta-loop , zeker als deze verticaal gepolariseerd gaat worden gehangen en gevoed.

Ik heb zulks een antenne meerdere jaren portabel gebruikt en kon weinig tot geen richteffect ondervinden van die ene radial.

Ook is de goede werking van deze antenne erg afhankelijk van uw tuner set-up en kwaliteit van uw voedingslijn.
Gebalanceerd voeden of ongebalanceerd voeden is voor mij een heel simpele keuze aangezien ik beide tuners heb van zeer hoge effectiviteit en zeer groot vermogen.

Gebalanceerd voeden lijkt heel gemakkelijk maar u verplaatst uw probleem eigenlijk alleen naar uw shack en uw tuner toe.

Ik heb gekozen voor de dipool omdat het mastje en rotor er toch al was, openlijn was de oplossing voor het gemakkelijk multiband maken van deze antenne.
De zelfbouw tuner was meer als 10 x zo duur als de antenne en de zelfbouw voedingslijn was even duur als de antenne, de antenne was wel 30 euro.

De gehele werking van zulks een verticale hoekdipool is zeer afhankelijk van zijn locatie en kwaliteiten van de gebruikte voedingslijn en tuner.

De lengte van 2 x 9 meter is gekozen om er de 17 meter band bij te krijgen, 2 x 9 meter is het maximale voor 17 meter anders krijgt de vertical er een hoog opstralende lob bij die wil u niet hebben.
2 x 6 of 7 meter kan op 40 meter ook nog maar dan wordt de tuner en gebruikte voedingslijn zo erg belangrijk om het rendement op 40 meter nog op orde te houden.
Gaat u nog korter wordt het rendement op 40 meter echt een probleem.
Dag Jos,

Wel om te beginnen woon ik in een klein landelijk gehucht quasi zonder QRM, van het fenomeen MMN is hier geen sprake.
Het woonhuis is een halfopenbebouwing aan de ene zijde een kruispunt aan de andere zijde 2 garages en dan pas het huis van de buren die niet actief zijn op internet etc ook de verre achterburen niet. Onze tuin ca 15meter breed op 30 meter lang met aan de ene kant de 16meter hoge mast die net iets te klein is voor een monoband inverted V op 80 meter 40meter lukt wel. Omdat ik het gazon niet wil volleggen met radialen voor een eingevoede vertical dacht ik er dus aan om dit systeem te proberen. De antenne zou met zijn basis op een 6.5tal meter hoogte komen te staan net boven de dakgoot uit, met een radiaal naar achteren toe op een paaltje van ca 4 hoog, omdat ik overgangen van parallele voedingslijn naar coax naar terug parralel over de zolder ca 10 meter en terug coax naar de shack aan de andere kant wil vermijden denk ik er dus over om 2 coaxlijnen RG214 (waarvan ik hier een haspel staan heb te gebruiken) aan beide uiteinden de massa met elkaar verbinden en slechts te kern te gebruiken als voeding, de tuner.... is een kloon van Annecke en kan best wel wat vermogen aan, aan de andere kant bezit ik ook 2 auto-tuners van SGC voor mocht ik het lui willen aanpakken.
Bijlagen
IMG_2706 tuner Zendamateur groep.jpg

Plaats reactie