Deltaloop voor 20,30 en 40

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#16 Bericht door PA1ZP »

Dag

Het kan met 2 parallel coaxen hoor met massa aan elkaar verbonden, maar dat zou de voordelen van gebalanceerde voedingslijn een beetje teniet doen.
Door de aanwezige kunststoffen en mantels van de coax krijg je waarschijnlijk toch weer hogere verliezen.

Beter voor binnenkomen in de woning 2 aan elkaar getyrapte binnenkernen van de RG214 aan elkaar knopen zo kort mogelijk idem om een verdieping lager te komen.
De overgangen van dat stukje 100 ohm lijn of zo naar 600 ohm lijn is helemaal niet interessant , het gaat meer erover dat er zoveel mogelijk lucht wordt gebruikt als dielectricum , zo dat er minder verliezen zijn door het dielectricum plastic.

Maar een kort stukje parallel coaxen naar een automatische tuner kan ook hoor, niet vergeten 1 op 1 balun tussen de automaat-tuner en de openlijn te steken.

Ik werk gewoon de gehele afstand met kippenladder, en met een hand-tuner in de shack, ik heb ook al eens een op afstand bestuurbare hand-tuner gebouwd, maar ik vind de vingers aan de knoppen toch wat makkelijker.
Ook is het frequentie en impedantiebereik van een handtuner vaak gewoon veel groter als van veel automaten.

Vergis u ook niet in de vertical deze is op 40 alleen echt geschikt voor DX ik had weinig moeite om zo efkes de Atlantische oceaan over te blazen of zelfs naar VK was vaak enorm simpel op 40 meter zonder eindtrap.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#17 Bericht door PA8E »

Afgelopen weekend ook even de loop gemaakt met de handleiding van Remco PA3FYM. Opstellen was een eitje, in 15 minuten staat ie. Hij past maar net in de achtertuin, dus dat was even rommelen.
Handleiding van Remco nauwkeurig gevolgd. SpiderBeam mast is slechts 12,5m lang dus onderkant loop van 30cm aangehouden. Draad van 43 meter nog niet ingekort. Resonant van 6.280 - 6670 kHz (merk op: behoorlijk bandbreedte!). Kortom: draadje moet nog wel iets ingekocht worden en/of onderkant wat omhoog.

CQ op 40 rond drie uur 's middags leverde RBN-spots uit heel Europa op. Niet slecht! Ook nog even op 20m geprobeerd, maar daar merk je misschien wel een beetje dat hij precies tussen twee huizenblokken instaat. Ik ga dit experiment een keer herhalen op de dagcamping oid. Waar hij mooi vrij kan staan. Dan kan ik ook de resonantiefrequentie beter tunen. Wat direct opvalt is dat de loop heerlijk stil is. Heel weinig geknetter en gereutel wat ik op mijn ZS6BKW wel heb. En dat terwijl de loop midden in een woonwijk staat tussen alle stoorbronnen in. Ik was prima in staat om hele kleine signaaltjes zonder problemen te nemen. Op 30, 20, 18, 15, 12 en 10 kreeg de interne tuner van mijn 7300 hem aangepast. Ik weet niet hoe het stralingspatroon is op deze banden. Zou me kunnen voorstellen dat dat wat grilliger is dan op 40, maar het werkt wel.

Voor de balun (unun) nog even een net waterdicht kastje maken en dan kan hij in de koffer! Hopelijk kan ik op de vakantiebestemming een paaltje oid vinden zodat de tophoogte naar 13 meter kan.
Bijlagen
Even een CQ met oude call (werkt beter in RBN)
Even een CQ met oude call (werkt beter in RBN)
funken maar!
funken maar!
pl eraan klippen
pl eraan klippen
voedingspunt
voedingspunt
43 meter speakersnoer
43 meter speakersnoer
unun wikkelen
unun wikkelen
De SpiderBeam mast
De SpiderBeam mast
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Deltaloop voor 20,30 en 40

#18 Bericht door PD2R »

Leuk verslag Jim. Ik zeg we gaan die antenne in OZ testen tijdens de IOTA contest :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie