diamond cp6 kortgesloten ?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD9MK
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2015, 20:19
Roepletters: PD9MK
Locatie: Roosendaal

diamond cp6 kortgesloten ?

#1 Bericht door PD9MK »

Goedenavond,

Vandaag hier een diamond CP6 vertical voor HF op de mast gezet, voor ik morgen weer naar boven klim de volgende vraag:
klopt het dat ik van massa naar kern kortsluiting meet?

De tuner tuned de swr goed, maar of ik afstraal is de vraag, de antenne lijkt ook niet erg veel beter te ontvangen als een draadje binnenshuis.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: diamond cp6 kortgesloten ?

#2 Bericht door PA2RU »

Volgens mij is deze antenne op diverse banden al resonant..heb je dat al eens getest?
Bij mijn eco 7+ meet ik ook ohms een kortsluiting.
Je gebruikt nu een tuner en dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
73 René PA2RU

PD9MK
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2015, 20:19
Roepletters: PD9MK
Locatie: Roosendaal

Re: diamond cp6 kortgesloten ?

#3 Bericht door PD9MK »

Bedankt voor jouw antwoord Rene,

De antenne is inderdaad resonant alleen is dit nogal smalbandig vind ik persoonlijk. de swr is op 29 mhz bijv 1:1 maar op 28.6 en 29.7 mhz 1:3.
ik ga nog wat verder experimenteren :wink:

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: diamond cp6 kortgesloten ?

#4 Bericht door PA4WK »

Beste PD9MK
De antenne is slechts 4.90 meter lang en zit barstens vol traps, dit betekend dat het een hele grote compromis is maar beter een compromis antenne dan helemaal geen antenne. Bedenk wel dat dit de oorzaak is van de wat tegenvallende prestaties en de geringe bandbreedte.
Een vergelijk tussen je draadje op zolder en deze antenne is erg lastig omdat zowel het soort antenne, de opstel plaats als de tijd anders is.
Vergeet niet bij het voedingspunt tussen je coax kabel een mantelstroom filter te plaatsen anders gaat zeker weten je kabel staan stralen met alle ellende van dien.
Succes met de antenne.
Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: diamond cp6 kortgesloten ?

#5 Bericht door PA0FRI »

PD9MK schreef:Vandaag hier een diamond CP6 vertical voor HF op de mast gezet,klopt het dat ik van massa naar kern kortsluiting meet?
Ik weet niet meer hoe het zit met de schakeling van de antenne, maar die "kortsluiting" is normaal.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PD9MK
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2015, 20:19
Roepletters: PD9MK
Locatie: Roosendaal

Re: diamond cp6 kortgesloten ?

#6 Bericht door PD9MK »

Wederom allen bedankt voor de reacties, ik denk dat mijn verwachtingen te hoog waren :roll:

Ik doe er nog wat testjes mee en dan gaat deze antenne weer van de mast af en verhuisd naar het te koop forum zgan. :wink:

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: diamond cp6 kortgesloten ?

#7 Bericht door PA0FRI »

PD9MK schreef:De antenne is inderdaad resonant alleen is dit nogal smalbandig vind ik persoonlijk. de swr is op 29 mhz bijv 1:1 maar op 28.6 en 29.7 mhz 1:3.
De uiteinden van de radialen kunnen toch in of uitgeschoven worden? Voor 28.6 moet de 10 m radiaal uitgeschoven worden voor een lage SWR.
De vertical zal voor DX beter werken dan het draadje op zolder.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: diamond cp6 kortgesloten ?

#8 Bericht door PA0RAB »

Frits en de meelezers
Wat voor de oudere grijs en/of niet behaarden normaal is, is het voor een novice of geïnteresseerde nog niet
Weerstanden van 50 Ohm die er niet zijn Tenminste ... die dingen met kleurringen niet
Dat komt allemaal door de Hoog Frequente wiebelstromen
Hoe de schakeling van de CP6 in elkaar zit om de niet zichtbare weerstanden - als zend-amateur impedanties = schijnbare weerstanden genoemd - duidelijk te maken weet ik ook niet.
We weten echter wel met die niet zichtbare wisselstroom weerstanden om te gaan

We weten bijv dat onze zender/ontvanger graag de genormaliseerde (wisselstroom weerstand ) impedantie van 50 ohm ziet..

Want dan vindt er een verliesloze energie overdracht tussen antenne en set plaats
Dus heeft zowel ontvanger als zender een truc nodig om op de antenneplug die 50 ohm te zien resp naar 50 ohm aan te passen
Voor de CP6 geldt hetzelfde.
De stralings weerstand zie je echt als een weerstand nergens tussen gesoldeerd. Reken er maar op dat die spriet echt een veel lagere eigen impedantie heeft dan de gewenste 50 ohm Er moet dus een aanpasnetwerk zijn om de antenne plug 50 ohm te laten zien.
Meelezers nu ga ik moeilijk doen om geen verwarring te stichten
Met de multimeter uit de bouwmarkt kun je alleen bestaande weerstanden meten want het batterijtje geeft gelijkstroom /spanning af
Als zendelingen geven we wisselstroom af
We willen dus dat die wisselstroom weerstanden (zoveel mogelijk)aan elkaar gelijk zijn Daar zijn vele truc voor en.... "Ome Frits" weet daar veel meer van dan ik. Kijk maar op zijn site bij de antennes en tuners.
De simpelste truc is om de aanpassing met een afgestemde kring te doen. Een combinatie van spoel en condensator. Als we zorgen dat de schijnbare weerstanden voor wisselstroom door spoel en condensator aan elkaar gelijk zijn is die kring afgestemd op de werkfrequentie . Daarnaast neemt de impedantie snel toe. Als we de wisselstroombron afschakelen en de gelijkstroom weerstand meten is die erg heel erg klein - de weerstand van het stukje verzilverd koperdraad.
Zetten we de bouwmarktmeter op wissel stroom en zetten weer wisselstroom op de spoel .dan kunnen we gevaarlijk hoge stromen of voltages aflezen (omdat er weinig energie in dit soort meting zit valt het gevaar enigszins mee ,maar kan wel zeer pijnlijke brandwonden veroorzaken)
Volgens de wetten van OHM hoort bij spanning stroom en omgekeerd Dus zijn er weerstanden/impedantiesWe kunnen nu met de stroom spanning verhoudingen een schijnbare weerstand van de gewenste 50ohm berekenen /opbouwen bijv door de spoel te delen gelijk aan een potmeter over de spanning of de condensator te delen kijk maar bij de t tuners en pie tuners
Kijk eens naar de afgetakte spoel Gewoon als LC comby kan die gauw op resonantie 5KOhm zijn en het 50 Ohms aftak punt op 1/10 van de spoel.
Laat de spoel eens 15 windingen tellen Met gelijkstroom gemeten komt de meter misschien net losde weerstand van dat stukje installatiedraad
Het aftakpunt op 1,5 winding geeft een enorme kortsluiting met gelijkstroom . Maar op HF niet Daar is spannning en stroom dus weerstand
Hopelijk is het enigszins duidelijk dat er weerstanden zijn die je niet ziet en op andere manieren moet meten het verschil tussen gelijkstroom en wisselstroom weerstand
73 de Ruud PA0RAB

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: diamond cp6 kortgesloten ?

#9 Bericht door PA1ZP »

Hi

Naar mijn weten is een CP6 een gewone getrapte kwartgolf GP voor meerdere banden.
Daar zou je geen kortsluiting in meten bij het voedingspunt, tenzij er een of andere vreemde transformator in het voedingspunt verwerkt zit.

2 kennissen hebben zo een CP6 ding wel eens getest tegen monoband GP's op 20 mtr, op 10 t/m 20 mtr nog redelijk werkzaam zo een CP6 op 40 en 80 erg laag in rendement.
Toch op 20 meter al een zeker 6 dB zwakker als een full size monoband GP met 3 draadradialen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: diamond cp6 kortgesloten ?

#10 Bericht door PA0FRI »

PD9MK schreef:klopt het dat ik van massa naar kern kortsluiting meet?
Een CP-6 heeft een multiband straler met traps. Het is een hoekdipool met één verkorte 90° radiaal per band. Door het aanpasnetwerk lijkt het alsof er een kortsluiting is.
Bijlagen
CP6.gif
CP6.gif (975 Bytes) 4430 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PD9MK
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2015, 20:19
Roepletters: PD9MK
Locatie: Roosendaal

Re: diamond cp6 kortgesloten ?

#11 Bericht door PD9MK »

Ik heb zojuist de antenne naar beneden gehaald en hij staat inmiddels op tweedehands.nl en marktplaats. 4 weken oud en slecht 3,5 dag buiten gestaan (amateurs die nog willen experimenteren met een vertical sla uw slag:-) )

Ik kreeg helaas ook wat klachten van de buren en mijn vrouw omdat de vogels met besjes hadden zitten schieten vandaar dat ik heb besloten om na 4 dagen vroegtijdig een eind te maken aan dit experiment.

Dankzij de site van PA0FRI toch een manier gevonden om een draadantenne te spannen in de postzegeltuin :-) en de onderdelen zijn inmiddels besteld.

Iedereen wederom bedankt voor de heldere en uitgebreide uitleg.

'73
PD9MK

Plaats reactie