RG213 en H2000 Flex

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

RG213 en H2000 Flex

#1 Bericht door PA3HGT »

Hallo iedereen,

Op onze club willen we binnenkort wat coaxkabel vervangen omdat het wat aan de leeftijd is en vanwege verandering van de antennestructuur.
Dan hebben we het over lengtes van 50 meter.
Zou een H2000 flex kabel zoveel meer uitmaken dan RG213 op HF-ontvangst en dan met name op 12 en 10 meter ?
Op papier scheelt een paar db maar ja ..papier zegt ook niet alles en daarom stel ik deze vraag.
Of misschien een kabel met betere specs in dezelfde prijsklasse die ik misschien over het hoofd heb gezien ?
Heeft iemand daarmee ervaring mee ?

Ben benieuwd naar de reacties !

Hans,PA3HGT
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RG213 en H2000 Flex

#2 Bericht door PA3DJS »

Heb je enig idee van de staat van de huidige kabel? Ik denk aan VSWR in de shack bij 50 Ohm afsluiting in de mast en bij niets er aan in de mast (dus open laten bovenin). Als je een nette antenne analyser hebt, kun je aan de hand van de VSWR bij open eind de kabeldemping bepalen.

Als in de beoogde situatie de demping slechts een paar dB minder is, ga je dat met ontvangst en full-size resonante antennes niet merken in S/N ratio. In nagenoeg alle gevallen met full-size resonante antennes is de ruis die via de antenne de ontvanger bereikt dominant ten opzichte van de eigenruis van de ontvanger.

De test is relatief eenvoudig. Als je de kabel aan de TRX koppelt, en je merkt een behoorlijke toename van de ruis uit de speaker (op LSB/USB/CW), dan is de antenneruis dominant.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RG213 en H2000 Flex

#3 Bericht door PA3DJS »

Nog wat vergeten:

Wat ook een nuttige test kan zijn, is de kabel in de mast afsluiten met 50 Ohm, en dan naar de ruis luisteren die uit de ontvanger/TRX komt. Het ruisniveau moet natuurlijk aanzienlijk lager zijn dan wanneer de antenne aangesloten is.

Als de kabel bij normaal bedrijf ergens aan metaal/massa/etc vast zit, moet dit ook geval zijn bij de ruismeting met dummy load bovenaan de kabel.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: RG213 en H2000 Flex

#4 Bericht door PE2AAB »

Op HF? Mwa.. Voor die paar metertjes niet veel. Ga je langere afstanden gebruiken dan kom je ook in een andere kabelreeks.

RG213 moet volstaan. Tenzij je power gaat maken natuurlijk; dan moet je echt de kabelspecs erop naslaan.

Neem ook zeker de tips van Wim, hierboven, ter harte.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: RG213 en H2000 Flex

#5 Bericht door PD5DJ »

Iemand ervaring met RH-200INT kabel?

Ik kwam dit laatst tegen, de specs vs prijs verhouding vond ik helemaal niet verkeerd:
http://www.caledonian-cables.com/produc ... _INT.shtml

100m/400mhz 7.9db loss

waarin Ecoflex 10:
100/400mhz 8.9db loss heeft

Maar bijna 2x zo veel kost.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: RG213 en H2000 Flex

#6 Bericht door PA3HGT »

In ieder geval bedankt voor de reacties. Hier kan ik tenminste wat mee.
Ik heb een leuke analyzer ( AA-600) dus ik ga ff uitvinden hoe dat in zijn werk gaat met dat ding.
In ieder geval vond ik het fijn dat Wim de termen full-size aanhaalde want om dit soort antennes gaat het ook om.
En voor Rick : leuke reminder.. en de RG213 specs voldoen eraan.

Had ook de tip van Bjorn bekeken maar deze kabel bezit een massieve kern en dat durf ik niet aan omdat de kabel voor richtantenne's bedoeld zijn.

Hans
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: RG213 en H2000 Flex

#7 Bericht door PE1PQX »

PA3HGT schreef: Had ook de tip van Bjorn bekeken maar deze kabel bezit een massieve kern en dat durf ik niet aan omdat de kabel voor richtantenne's bedoeld zijn.

Hans
Bij een coax met een vaste kern (1 dikke ader): kan prima gebruikt worden in geval van richtantennes zolang je de lus om de rotor maar ruim genoeg houd.
Gebruik hier H2000-flex voor VHF en UHF, en dat gaat prima om de rotor. Bepaal de lus bij het 'midden' van de rotor (bij een Yaesu GS-650 zou dat op zuid zijn, HyGain CD-45II is dat op Noord) en dan een ruime lus nemen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: RG213 en H2000 Flex

#8 Bericht door PA3HMP »

je hebt tegenwoordig ook al H2010 als ik het goed heb.

kwa demping, tja op 10 en 12 meter zal het niet zo super veel uitmaken, maar rg213 is niet 100% afgeschermd en H2000 wel, dus als je nieuwe kabel gaat leggen zou ik zeker voor de H2000 kiezen.

Plaats reactie