Simpele Low Noise Antenne voor kleine tuin

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Simpele Low Noise Antenne voor kleine tuin

#1 Bericht door PE9PE »

Ik wam dit tegen en het lijkt mij een uitstekende oplossing voor velen van ons die een kleine tuin
en veel storing ervaren.
http://www.crosscountrywireless.net/ter ... ted_u.html
Succes met het nabouwen en veel DX gewenst.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Simpele Low Noise Antenne voor kleine tuin

#2 Bericht door PA0FRI »

PE9PE schreef:Ik wam dit tegen en het lijkt mij een uitstekende oplossing voor velen van ons die een kleine tuin
en veel storing ervaren. http://www.crosscountrywireless.net/ter ... ted_u.html PE
De weerstand 25% van het maximale vermogen is te optimistisch, 33-50% is wat realistischer. Men kan op die plaats ook een HF autotrafo ("balun") plaatsen om 390 Ohm naar 50 Ohm te brengen, zodat een meer couranter 50 Ohm weerstand gebruikt kan worden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Simpele Low Noise Antenne voor kleine tuin

#3 Bericht door PA3DAT »

En als je 'm puur als ontvangstantenne zou gebruiken, levert dit een schonere band op?
Misschien vergelijkbaar met een loop-antenne? Of is de draaibare loop van een meter doorsnede wellicht beter voor ontvangst?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Simpele Low Noise Antenne voor kleine tuin

#4 Bericht door PA0FRI »

PA3DAT schreef:En als je 'm puur als ontvangstantenne zou gebruiken, levert dit een schonere band op? Of is de draaibare loop van een meter doorsnede wellicht beter voor ontvangst?
Voor ontvangst hoeft het niet zo groot te zijn en een kleine draaibare loop is praktischer. PA3GZK's loop werkt goed. Ongeveer 500 meter van zijn huis is er een sterke storing van een boerenbedrijf dat vrijwel volledig weggedraaid kan worden met zijn actieve antenne. Bij mij wordt storing één à anderhalve S-punt minder met een statische opstelling van de actieve antenne.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Simpele Low Noise Antenne voor kleine tuin

#5 Bericht door PA8JDG »

PA3DAT schreef:En als je 'm puur als ontvangstantenne zou gebruiken, levert dit een schonere band op?
Misschien vergelijkbaar met een loop-antenne? Of is de draaibare loop van een meter doorsnede wellicht beter voor ontvangst?
Het principe is anders dat dat van de magnetische loop-antenne. In feite zijn het twee verticals met een (fasedraaiende) horizontale transmissielijn. Ik werk zelf met de delta variant en kan zeggen dat dit soort antenne's wat betreft ontvangst fantastisch werkt. Als je deze antenne zo bouwt dat de einden zowel de taak van voedingspunt als die van afsluiting(termination) kunnen uitvoeren, kun je remote schakelen tussen bijv. oost en west.

De rustige ontvangst is overigens meer het gevolg van de manier van aankoppelen met de coax. Als die losjes is met een kleine capacteit tussen beide trafo-wikkelingen, is er weinig koppeling met de buitenmantel en daardoor weer minder storende CM-componenten in het gehele systeem.

73's

Jan, PA8JDG

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Simpele Low Noise Antenne voor kleine tuin

#6 Bericht door on4cgw »

Beste Om's,

ben benieuwd naar de werking, hoeveel vermogen mag er op.

73
Kurt

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Simpele Low Noise Antenne voor kleine tuin

#7 Bericht door PA3DAT »

Frits en Jan, bedankt voor de info!

De actieve ontvangst-loop met voorversterker staat nog op mijn lijstje, ik heb al een deel van
de onderdelen in huis. Dus die zal ik eerst maar eens gaan maken.

Ik zoek overigens nog een simpel rotortje, niet te duur... Mag ook een nieuwe zijn, maar waar
kun je die nog kopen? :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Simpele Low Noise Antenne voor kleine tuin

#8 Bericht door pe5t »

Als dit bouwsel alleen bedoeld is voor ontvangst: op 160 en 80m is er een cardioide diagram, maar er zijn veel handiger oplossingen zoals de K9AY en andere loop antennes.
Als deze antenne bedoeld is om mee te zenden: op 160m gaat 99% van het vermogen naar de afsluitweerstand (geeft wel een heel rustige ontvangst...), op 80m 90% en op 40m 50%. Op de hogere banden speelt de weerstand geen (negatieve of positieve) rol meer, je kunt hem ook weglaten. Het stralingspatroon op deze banden is grillig.
Bij het modelleren niet vergeten een aardweerstand voor de koperen pijp mee te nemen (ca 100 Ohm per pijp).
Geen vlees en geen vis dus.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Simpele Low Noise Antenne voor kleine tuin

#9 Bericht door PE4WJ »

Vwb actieve loopantennes: ikzelf heb goede ervaringen met de actieve (dubbele) loop van LZ1AQ, zie http://active-antenna.eu/amplifier-kit/. De print is van professionele kwaliteit, en een en ander is uitstekend gedocumenteerd. De print bevat 2 identieke versterkers voor een loop antenne, en bevat ook een mode waarbij de loops (of aparte elementen) gebruikt kunnen worden als E-veld antenne. Dus, je hoeft maar 2 loops te maken, gewoon van een paar meter draad. LZ1AQ legt uitgebreid uit hoe dat moet, ook hoe je de verhouding tussen het loop oppervlak en de zelfinductie zo groot mogelijk kan maken, in de bijbehorende documentatie. Signaaltransport gaat over een FTP kabel (netjes gebalanceerd dus!) waarna een klein bijbehorend printje in de shack daar weer 50 Ohm ongebalanceerd van maakt.

(En nee, ik heb geen aandelen in zijn bedrijf hi :) )

73,

Wouter Jan PE4WJ

Plaats reactie