160m vertical

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3MM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:45
Locatie: Friesland

160m vertical

#1 Bericht door PA3MM »

Heren zenedamateurs,

Voor 160M ben ik een vertical aan het bouwen volgens ontwerp van http://k6mm.com/pages/ant-v160.html
Daarvoor heb nu 5 glasfiberstokken met 16 meter koperdraad per stok gewikkeld dus 5x16=80 meter koperdraad.
Ook komt er een koperenkruis bovenop van 2,5m voor extra top capaciteit.

Nu de volgende vraag.
Heeft iemand ervaring met deze opstelling en wat is de beste manier om de aanpassing naar coax te maken.
Of kan ik hem beter in twee stukken van 40 meter knippen en halverwege aansluiten met 1:1 balun ?

Graag jullie ervaring/mening/aanvulling over dit experiment.

73 Jan PA3MM
_________________
Licensed since 1995
TRX IC-7300

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: 160m vertical

#2 Bericht door EA5JEX »

De antenne zal een heel lage impedantie hebben (wel voldoende radialen spannen, of elevated radials afgestemd.

Je kunt hem het beste met een l/netwerk afstemmen waarbij de condensator aan de tranceiver kant komt en de spoel aan de antenne kant )hoog naar laag'.
http://w5dxs.tripod.com/l-network.htm
Dus omgekeerdd als in dit voorbeeld.

Kees

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 160m vertical

#3 Bericht door PA0RAB »

Jan
Ik kan de lengten niet overeind zetten nog wegspannen
Toch wat opmerkingen rond je ideeen.
De dipool heeft niet m'n voorkeur Je moet nl op 40m afstand 20m omhoog naar het midden der dipool
Dan nog beinvloedt de coax de straler
Dan de aanpassing set 50 Ohm dipool 75 da's 1 : 1,44 in wikkelingen 5 :6
In de praktijk denk ik 25 op 30 en wellicht meer want je hebt nu eenmaal een zekere zelfinductie daar nodig zoveel x de impedantie.
De halve golf lijkt mij gemakkelijker aan te passen
Welke impedantie kun je daar verwachten- staat op aarde
Denk daarom relatief laag 1k2 ? - 1K8? 1:5 - 1:7
Ook hier het verhaal rond de zelfinductie
Met een QRP impedantie brugje heb je snel de werkelijke impedantie gevonden en kun je denken aan de
QROuitvoering
Er wort gezegd dat de 1/2 golf geen radiaal net nodig heeft klopt, maar ik heb toch graag wel en paar draadjes liggen.
Lijkt me met jouw idee ook zo de draadjes over aarde vormen mooi met de top de capaciteit
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 160m vertical

#4 Bericht door PA3EYC »

pa5cw schreef:De antenne zal een heel lage impedantie hebben (wel voldoende radialen spannen, of elevated radials afgestemd.

Je kunt hem het beste met een l/netwerk afstemmen waarbij de condensator aan de tranceiver kant komt en de spoel aan de antenne kant )hoog naar laag'.
http://w5dxs.tripod.com/l-network.htm
Dus omgekeerdd als in dit voorbeeld.

Kees
Oppassen dat ik niet iemand anders zijn onderwerp steel.
Ook ik ben bezig met een 160m verticaal volgens http://www.dxzone.com/cgi-bin/dir/jump2.cgi?ID=29371
Daar worden 8 - 16 radialen van 20 - 40m lang geadviseerd.
Nu is het leggen van 8 - 16 radialen niet zo'n groot probleem maar heb mij ook wat verdiept in die elevated radials. http://www.zl2al.com/1934/tuning-elevated-radials/

Zouden twee of vier elevated radials beter werken dan die aardradialen?
'73, Maarten -PA3EYC-

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: 160m vertical

#5 Bericht door EA5JEX »

http://www.astrosurf.com/luxorion/qsl-radials.htm


Hoe maar hoe beter, en wat kun je kwijt.

Elevated hebben het nadeel dat ze vaak in de weg liggen.

Kees

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 160m vertical

#6 Bericht door PA3EYC »

Volgens het boek: Array of Light van N6BT zouden twee tot vier (afgestemde) radialen voldoende moeten zijn. Nog eens goed lezen vanavond.
Er over struikelen lijkt mij geen probleem omdat N6BT in zijn boek adviseert om de elevated radials voor een 160m antenne op ca. 5 meter hoogte te plaatsen.
Zie ook: http://www.zl2al.com/1934/tuning-elevated-radials/
Als het effect van 2 tot 4 elevated radials hetzelfde is als 16 (of een paar meer) gewoon op de grond dan is dat laatste een stuk makkelijker.

Tijdens de SSB velddag al geëxperimenteerd met een toploaded vertical voor 160m op een 18m spiderpole met een 8 tal radialen. Principe en bouw op de site van spiderbeam te vinden. Weerstand was 50 Ohm wat eigenlijk te hoog is voor een monopole. Mogelijk hadden daar meer radialen onder gemogen.
Zenden ging goed. We kregen goede rapporten met 400W. Ontvangst wat minder. Veel stations die we niet konden ontcijferen.
'73, Maarten -PA3EYC-

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: 160m vertical

#7 Bericht door EA5JEX »

Hi Maarten,

Ik heb een inverted L,20m verticaal en 20m horizontaal met een trap zodat die het ook op 80m doet.

Hij geeft idd meer ruis daarom moet je eigenlijk een aparte ontvangst antenne hebben, K9ay, beverage etc.

Ik ben bezig een shared apex loop te maken die beter is dan de k9ay en in de buurt komt van de beverage en is schakelbaar in 8 richtingen.

Kees

PA3MM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:45
Locatie: Friesland

Re: 160m vertical

#8 Bericht door PA3MM »

Heren,

Bedankt voor jullie reactie's.
Maarten succes met je 160m project laat ff weten waneer de antenne klaar is.
Zelf kan ik jou bouwwerk niet kwijt op mijn locatie ivm de grondradialen.
Kees en Ruud bedankt voor de input ik ga me zeker even goed inlezen op diverse site's, ben nu al een stuk wijzer geworden en kan ook 3 grond radialen kwijt van een 1/20 lengte eens kijken wat ik daar mee kan doen.

73 Jan PA3MM
_________________
Licensed since 1995
TRX IC-7300

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: 160m vertical

#9 Bericht door Remco »

@Jan PA3MM,

Zo af en toe contest ik op 160m, zie o.a. hier.

Lees ook hoofdstuk 9 van ON4UN's boek 'Low Band DXing" (google is je vriend)

Inzake verticals gelden grofweg de volgende vuistregels:
(die je op 160m praktisch pijnlijk tegenkomt ivm de grootte van de antenne)

1. Stralingsweerstand (Rrad)
De voedingsimpedantie is ruwweg Rrad + Rgnd (zie verder) en zeer afhankelijk van de lengte van het verticale deel.
'Benedengrens' van het verticale deel is ca. 1/8λ, je komt dan 'ideaal' uit op ca. 20Ω.
Is je verticale deel b.v. 1/16λ dan houd je nog ca. 8Ω Rrad over.

2. Aardweerstand/-verliezen (Rgnd)
Voor het gemak: Rgnd staat 'in serie' met Rrad. Om een goed rendement te halen, moet je dus Rgnd minimaliseren.
In de praktijk (ook afhankelijk van de bodemkwaliteit) mag je in je handen wrijven als je Rgnd tot ca. 5Ω kunt reduceren.
Hier zie je ook dat het loont om Rrad te maximaliseren, dus het verticale deel zo groot/hoog mogelijk maken.

3. Grondradialen
Meer is beter. Ook wanneer je je voedingspuntimpedantie niet meer verder ziet zakken, meer is beter.

3a. Elevated radials
Gebruik meer dan twee elevated radials, dus drie of vier. Zorg ervoor dat de radialen resonant (j=0) zijn.
(het reeele deel van de impedantie is niet erg belangrijk).

4. Resonant
Maak de vertical resonant, dwz 'Ohms', ofwel j = 0. Dit is een stijlkwestie. Maar resonante
antennes zijn veelal efficienter en 'breedbandiger'.

5. Aanpassing
Pas de voedingspuntimpedantie (Z) aan met een LC-netwerk naar 50Ω (als dit de gewenste TX-impedantie is).
Alternatief is een hairpin (lekker makkelijk) maar dan moet je de Z van de vertical non-resonant maken.
In de praktijk wordt de vertical dan iets korter zodat je op de gewenste frequentie -j meet en matcht met
een parallelspoel ('hairpin'). Je matcht tegen de admittantie (Y = 1/Z) en dergelijke matches zijn smalbandig.

Praktijkvoorbeeld voor 160m.
Stel je maakt een T-antenne met het verticale deel 20m lang. Je hebt je aardnet uitgerold en met
een VNA meet je als voedingspuntimpedantie Z = 50 - j20 Ω op 1835 kHz.

Een reflex zou (kunnen) zijn: de antenne is te kort, dus toploads iets verlengen zodat Z = 50 +j0 Ω.

Fout!

Wanneer je met 20m verticale deel Z = 50 +/- jX Ω meet, moeten alle alarmbellen gaan rinkelen omdat
je Rgnd in dat geval ca. 30Ω is. Je stopt dan meer energie in de grond dan dat je uitstraalt.
Rol in dat geval meer (en meer) radialen uit totdat je je voedingspuntimpedantie niet meer ziet teruglopen.

Stel dat je @1835 kHz Z = 24 - j10 Ω haalt, dat is op zich al erg mooi, gegeven de lengte van het verticale deel.
Verleng de toploads zodat je Z = ca. 24 + j0 Ω meet.
Pas naar 50Ω aan met 1.8nF en 2.17 uH (low pass), zie ook hier.

In geval van hairpinaanpassing naar 50Ω: kort de toploads in totdat je ca. Z = 24 - j25 Ω meet.
Zet parallel aan het voedingspunt een spoel van 4.16 uH.

Plaats reactie