Welke balun

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
dieter8500
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2016, 20:12

Welke balun

#1 Bericht door dieter8500 »

Hoi,
Ik zou me graag eens een eigen end fed antenne willen knutselen voor 10,20 en 40m.

Ik heb al enkele plannetjes op internet gevonden maar die spreken elkaar tegen..

Is er een ervaringsdeskundige die me het juiste antwoord kan geven?

Ik heb reeds een ringkern (amidon t 200-2)
Als ik nog een extra vraag mag stellen..
Is de draaddikte voor de wikkelingen rond de kern belangrijk?

Alvast hartelijk dank

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Welke balun

#2 Bericht door PA2RU »

De dikte van de draad bepaald inderdaad mede de zelfinductie..
73 René PA2RU

dieter8500
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2016, 20:12

Re: Welke balun

#3 Bericht door dieter8500 »

Ik heb een draaddikte gevonden van1.2mm

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Welke balun

#4 Bericht door PA1FJ »

dieter8500,

Met een T200-2 gaat het zeker niet lukken dit is namelijk een poeder-ijzer ringkern en je heb een ferriet-ringkern nodig, b.v. een T240-43. De Al factor van een poeder-ijzer ringkern is veel te laag.
Kijk eens op deze website, daar staat het keurig beschreven hoe je zo'n antenne kan maken.
http://pa-11019.blogspot.nl/

73 Fred PA1FJ

dieter8500
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2016, 20:12

Re: Welke balun

#5 Bericht door dieter8500 »

had me op deze website gebaseerd...
zie 1:9 ballun

http://www.o-r-b.nl

Edwin FRN
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2015, 14:24
Roepletters: PA7FRN

Re: Welke balun

#6 Bericht door Edwin FRN »

Moest ff zoeken, maar die is het niet.

Kijk eens naar dit draadje:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... t=End+Fedz
PA7FRN
pa6shb.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Welke balun

#7 Bericht door PA0RAB »

Dieter
Je vraag maakt nu al 34 pagina's antwoorden los .
Toch even een paar opmerkingen
Eerst dat je ontdekt hebt dat beschrijvingen elkaar tegenspreken.
Dat lijkt zo want er zijn 3 typen endfed antennes ieder met hun impedantie gebied.
De halve golf lengte = 1/2 golf x verkortingsfactor lengte de laagste band
type kent impedantie verloop op hogere freq's zelfinductie en onderlinge windingcapaciteit van trafo speelt ook rol. advies niet meer dan 2 a 3 harmonische banden zie mening Egbert EJH

Makers beschrijven hun antenne maar vergeten welke draad gebruikt wordt verschil tussen blank en geisoleerd en material vamn de antenne draad de genoemde factoren hebben invloed op de verkortingsfactor en dus draadlengte der antenne

Het tweede antenne type is de afgestemde de impedantie trafo wordt nu afgestemd op de werkfreq's
rest blijft als bij 1/2 golftype Extra voordeel extra filtering door afgestemde kring

Derde type is een eind draad lengte niet 1/2 golf mar wel enige lengte
Lengten zullen wel ergens genoemd worden rond 13m95 of 16m70 De impedantie is laagohmiger dan de 1/2 golf en beweegt tussen 200 - 450 ohm Afhankelijk van hoogte en omgevingsinvloeden
Laatste weer een punt dat vergeten wordt door de bouwbeschrijvers.

Dan de aanpassingen
Gaf al aan dat er sprake kan zijn van impedantie verloop bij hogere frequenties en daarom advies drie bander
het impedantie verloop ligt tussen 1k2 en 2k2 >>1:5 - 1:7 windingtal
De afgestemde loopt van 2k2 -4k7>> 1 : 49 - 1:81 en soms 1 :100... imp
Het onbestemde draadje Meestal wordt een auto impedantie trafo gebruikt van 1 Op 9 3 x aantal windingen parallel en begin aan einde knopen voor 1 :9 IMP. Voor lagere imp. overzettingen windingen verminderen van de 3e wikkeling
Succes met je antenne
Houd in de smiesen dat hoogte en omgeving de impedantie beinvloeden
Je hebt geen dure analyser nodig om antenne impedanties te meten een impedantie brugje werkt ook zie bijv bouw set ANTAN van HAJE

55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Welke balun

#8 Bericht door PA1ZP »

Hi

Inderdaad je kan een end-fed maken met de T200-2 maar dan een 1 op 3 voltage balun en dan een 1 op 1 stroombalun met inderdaad de 16.7 meter draad.

Je kan ook een halve golf end-fed maken met een FT240-43 die is voor de 3-bander 20 meter lang of 12 meter met verkoringspoel deze trafo is echtet 1 op 49 of 64 na gelang je eigen keuze en impedantie etc.
Je kan ook een 5-bander maken van 23 meter lang of 40 meter lang en zelf heb ik een 8 bander ( met tuner voor WARC ) die is een 33 meter lang.

Dus er zijn vele end-feds mogelijk de werking kan best goed zijn maar is zeer afhankelijk van de plaatsingswijze.

er zijn verschillende artikelen te vinden over de bouw en hoe te bouwen.
Bij de website van Top-endfed staat een mooie bouwbeschrijving van de FT240-43 halve golf end-fed balun, ik ben in de VS verschillende bouwbeschrijvingen tegen gekomen van de end-fed met de 1 op 9 balun met T200-2 .

Persoonlijk ben ik meer fan van de HY-endfed of Top-endfed met de FT240-43 omdat daarvan de aangeboden SWR op de resonante banden veel beter is.
Ook heb je dan veel minder problemen met terugwerking en mantelstromen, die je bij de 1op9 baluns eigenlijk gegarandeerd zult hebben en je dus een 1 op 1 stroombalun erbij moet plaatsen om deze problemen op te lossen, en waarvoor je eigenlijk weer een FT240-43 moet hebben.
Overigens zou ik iedereen een goede 1 op 1 stroombalun aanraden te gebruiken bij iedere draad antenne , hoe deze simpel te bouwen kan je vinden op de site van G3TXQ.
73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Welke balun

#9 Bericht door PE4WJ »

PA1ZP schreef: Overigens zou ik iedereen een goede 1 op 1 stroombalun aanraden te gebruiken bij iedere draad antenne , hoe deze simpel te bouwen kan je vinden op de site van G3TXQ.
Vergeet dan niet, als deze stroombalun direct bij het voedingspunt van een eindgevoede antenne wordt gebruikt, om een paar m draad als ¨tegencapaciteit¨ te gebruiken aan de massa poot aan de ¨antenne-zijde¨ van deze stroombalun. Anders kan het eenvoudig weg niet werken. (Tip: lees ook eens de diverse posts van PA3DJS over dit onderwerp, het is al vele malen voorbij gekomen op dit forum).

Verder, aangezien een eindgevoede antenne per definitie geen gebalanceerde antenne is, is de term balun niet op zijn plek, de term unun (un-balanced to un-balanced) zou correcter zijn maar dat doet niets af aan het hobby plezier hi! :D

73,

Wouter Jan PE4WJ

Plaats reactie