russische legermast

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: russische legermast

#16 Bericht door PA3EYC »

Nee, dat is niet zo.
Die Geroh masten hebben wij ook op het werk maar die zijn totaal anders. Daarin zit een lier met liertrommel. De kabels kan je aan de buitenkant zien lopen.
Bij de mast van onze vereniging is geen lier met liertrommel.
Het is een mechanisme die de kabel van de ene naar de andere zijde doorvoert of omgekeerd. De \kabels zijn allemaal intern en zijn vanaf de buitenkant niet te zien.
De Geroh mast komt door de zwaartekracht naar beneden. Onze mast wordt aktief naar beneden getrokken (als de zwaartekracht niet voldoende is).
'73, Maarten -PA3EYC-

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: russische legermast

#17 Bericht door jan58 »

Er zullen wel meer types zijn,want bij mijn Rus zijn de staalkabels wel
aan de buitenkant te zien.

Gr Jan

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: russische legermast

#18 Bericht door PA3EYC »

Ongetwijfeld,
maar dan is dat geen 19TA of 16TA.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Gerton
Berichten: 89
Lid geworden op: 14 feb 2006, 21:46
Roepletters: PD0G
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: russische legermast

#19 Bericht door Gerton »

De Geroh mast komt NIET door de zwaartekracht naar beneden. De mast wordt "zeker wel" naar beneden getrokken , kijk maar eens naar schema.

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: russische legermast

#20 Bericht door PA3FTP »

Interessant topic!
Ik heb eind vorig jaar een 19TA mast gekocht.
Compleet met kantelvoet, bodemplaat etc.
De prijs was prima, er moest wel aan "gesleuteld" worden, de interne kabel was gebroken.

Inmiddels april 2020 ben ik aan de reparatie/restauratie begonnen.

De defecte kabel eruitgehaald en een andere kabel erin gewerkt. Dat valt nog niet mee!

De kabel moet je zeer zorgvuldig monterenen zorgen dat ze in de betreffende pijp elkaar niet kruisen.
Ook belangrijk hoe je de kabel in de katrollen steekt, van boven naar beneden of van beneden naar boven.

Ik ben vandaag zover gekomen dat ik dadelijk het laatste deel ga monteren. Dus met de veer. Dat geeft me nog wat hoofdbrekens. Die constructie snap ik niet helemaal. Die veer heft bij mij geen enkele functie. Dus mogeijk heeft de vorige eigenaar hem verkeerd in elkaar gezet.

Ben benieuwd hoe jullie ervaring is na al die jaren. Zag dat het een topic was uit 2016, inmiddels zijn we vier jaar verder..

Hoor graag.

Groeten,
Louis
PA3FTP
Tilburg.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: russische legermast 16/19TE

#21 Bericht door PA3FTP »

Vervolg 16/19TE mast:

Inmiddels de mast voorzien van nieuwe kabel en de topmast met veer gemonteerd zoals het ooit bedoeld is. Slim principe!
De mast even uitgeprobeerd terwijl alles horizontaal ligt. Dat werkt prima, hij kan helemaal uit en schuift ook weer helemaal in.
Echter als ik hem verticaal zet, gaat hij niet omhoog.
Blijkbaar kan hij zijn eigen gewicht niet omhoog trekken. Ik kan het niet zien maar de kabel schiet zo te "voelen" door de tandwielconstructie.

Vreemd, want ik heb de goede diameter kabel gebruikt ( 4 mm staalkabel). Alle tandwielen goed schoongemaakt en geen vet gebruikt op de plaatsen waar de kabel door de tandwielen wordt geleid. De kabel zelf ook niet ingevet, dus schoon gehouden om maar te zorgen dat er voldoende wrijvings weerstand is.

Toch gaat de antenne niet omhoog....:-(

Iemand hier ervaring mee?

Is er misschien een speciaal soort vet wat je op de kabel moet smeren om extra weerstand te creëren?

Hoop dat er een reactie komt met inhoudelijk advies.

Groeten,

Louis.
PA3FTP
Tilburg
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: russische legermast

#22 Bericht door PD7P »

Het zou kunnen dat tijdens het weer indraaien in horizontale positie de draad uit z'n geleiding is gelopen,je zou de kapjes even van de koppelstukken af kunnen draaien om het e.e.a te inspecteren.
succes.

73 pd7p Paul

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: russische legermast

#23 Bericht door PA3FTP »

PD7P schreef:Het zou kunnen dat tijdens het weer indraaien in horizontale positie de draad uit z'n geleiding is gelopen,je zou de kapjes even van de koppelstukken af kunnen draaien om het e.e.a te inspecteren.
succes.

73 pd7p Paul
Hoi Paul, bedankt voor je input.
Helaas, dat is het niet. De kapjes heb ik eraf gelaten om te kunnen zien hoe en of de staalkabel inderdaad beweegt. De kabel zit keurig rond de rollen, dus dat is het niet.
Horizontaal werkt het perfect, verticaal niet. Als ik met een stok de delen mee omhoog duw dan wil het wel, totdat ik de lat weer loslaat.
Het moet dus echt dat slippen zijn van de kabel tussen de tandwielen lijkt me. Ik vermoed dat ik de tandwielkast toch weer eruit moet halen en demonteren.

Wel een klus moet ik bekennen....:-(

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: russische legermast

#24 Bericht door PA3FTP »

Bedenk me dat het ook de veerspanning zou kunnen zijn. Toen ik de veer op het laatst aantrok merkte ik wel dat het laatste stukje zwaar ging, maar dat ik ook gelijk op het eindpunt zat. De metalen strip met de weerhaken kon dus niet meer verder.
Kan goed zijn dat de staalkabel goed strak moet staan om de kabelweerstand in de tandwielkast voldoende hoog te laten zijn.
Bij een slappe kabel is mogelijk de kabelweerstand in de tandwielkast te laag waardoor de kabel gaat slippen.
Het is maar een gedachte.

Ik mis hier duidelijk ervaring in.

Maar heb ook het idee dat er in NL niet veel ervaring is op dit gebied. Het is wel een speciale mast met speciale/ingenieuze constructie. Geen idee hoeveel er van verkocht zijn en hoeveel er daarvan een reparatie/onderhoudsbeurt hebben gekregen zoals ik aan het uitvoeren ben.

Zag een ander topic genaamd "mastype???" met dezelfde mast 16AT, waar ik ook op gereageerd heb, maar daar komt ook niet veel response uit.
Moet nog maar even geduld hebben....

Groeten,

Louis
Bijlagen
Opengewerkte tandwielkast
Opengewerkte tandwielkast
Dit is de strip met weerhaken en de veer in de top van de mast
Dit is de strip met weerhaken en de veer in de top van de mast
En dit is de mast na reparatie/revisie met werkend mechanisme. Alleen verticaal geen beweging naar boven te krijgen. Wel andersom.
En dit is de mast na reparatie/revisie met werkend mechanisme. Alleen verticaal geen beweging naar boven te krijgen. Wel andersom.
Dit is de betreffende tandwielkast met de kabel erin zoals ik hem aantrof.
Dit is de betreffende tandwielkast met de kabel erin zoals ik hem aantrof.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: russische legermast

#25 Bericht door PD7P »

Je moet idd de kabel er goed strak doorheen zetten,anders gaat ie slippen.
Die opengewerkte tandwielkast laat het eigenlijk zien,als je het bovenste tandwiel bekijkt(los op de foto) kun je zien dat de kabel daar ingesleten is.
Je zult dus ook rekening moeten houden met ingelopen geleiding en derhalve wat meer spanning op de draad moeten zetten voor voldoende grip.
hoop dat je eruit komt en de mast overeind.
Zo niet,ik hou me aanbevolen als je m kwijt wilt :mrgreen: :mrgreen:
Als mechanisch onderhoudsmonteur heb ik er wel een beetje verstand van...

73 PD7P Paul

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: russische legermast

#26 Bericht door PA3FTP »

Bedankt voor de tip Paul!
Overigens geef ik niet gauw op hoor. Maar als je een keer op de koffie wilt komen ben je van harte welkom.
Tilburg ligt niet ver van Breda...:-) Ik heb me verbaasd hoe vernuftig die mast in elkaar zit.
Ben beter in electronica dan mechanica, maar vindt het absoluut interessant.

Groeten uit Kruikenstad.
Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: russische legermast

#27 Bericht door PA3FTP »

PD7P schreef:Je moet idd de kabel er goed strak doorheen zetten,anders gaat ie slippen.
Die opengewerkte tandwielkast laat het eigenlijk zien,als je het bovenste tandwiel bekijkt(los op de foto) kun je zien dat de kabel daar ingesleten is.
Je zult dus ook rekening moeten houden met ingelopen geleiding en derhalve wat meer spanning op de draad moeten zetten voor voldoende grip.
hoop dat je eruit komt en de mast overeind.
Zo niet,ik hou me aanbevolen als je m kwijt wilt :mrgreen: :mrgreen:
Als mechanisch onderhoudsmonteur heb ik er wel een beetje verstand van...

73 PD7P Paul
Hoi Paul,

Omdat jij een mechanische achtergrond hebt, toch een specifieke vraag aan je.

Ik heb de mast weer uit elkaar moeten halen. De kabel is nl aan het knappen. Er zitten allemaal braampjes op. Het blijkt dat ik de verkeerde kabel heb gebruikt. Het was een 7x19 kabel. Het moet een 6x19 +1 zijn ( touwkern) deze kabels zijn flexibeler.
De tweede reden is dat de smering niet in orde was. Ik had gewoon vet gebruikt maar dat matcht niet met de specificaties van de mast. Het vet moet uiteraard smeren en beschermen maar ook zorgen dat er voldoende wrijving is tussen de kabel en aandrijfwielen van de tandwielkast, anders gaat de kabel slippen.
Volgens de specificaties moet het vet van het type zijn: Ciatim 221. Dit vet komt uit het Oostblok en wordt nog gemaakt. Maar ik kan het nergens kopen. Contact met leveranciers of distributeurs heeft tot nu toe weinig opgeleverd. Ik moet een pallet kopen of minimaal 50 blikken, dus dat schiet niet op. Mogelijk heb jij een idee of er een alternatief is voor dat vet?
Het moet dus smeren/beschermen maar voldoende taai zijn om de wrijving bij de tandwielaandrijving op niveau te houden
Kan me ook voorstellen dat er tegenwoordig een veel beter product is voor deze toepassing. Deze mast met het vet zijn immers in 1974 ontwikkeld.
Ben benieuwd hoe jij daar naar kijkt en of je een goede tip voor me hebt.
Alvast bedankt!

Groeten,

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: russische legermast

#28 Bericht door PA3BAS »

https://m.ebay.nl/itm/Anti-friction-mul ... SwFHteMcCi

Ik vond op ebay ook iemand die een kleinere hoeveelheid aanbied. Ik denk dat je een voorraadje wil hebben...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: russische legermast

#29 Bericht door PA3FTP »

Bedankt voor de tip Bastiaan.

Daar had ik eerlijk gezegd nog niet gezocht.

Zie dat het een Amerikaanse leverancier is die Russisch vet verkoopt. Dat is leuk!

In ieder geval zeker betaalbaar en is genoeg om de mast te voorzien van het nodige vet.

Ga kijken wat ik er mee kan.

73's

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: russische legermast

#30 Bericht door PD7P »

En anders zou een vorm van molykote vet met grafiet wel wat zijn....wij gebruiken het op het werk ook en het heeft een gruwelijk lange standtijd.
Wat is standtijd hoor ik je vragen?? Dat wil zeggen dat het vet ondanks zware belasting en langdurig gebruik zijn werking zeer goed behoudt.
Heb vast wel ergens een potje of 2 staan :mrgreen:
Is ook speciaalvet vanwege de hoge lasten qua druk die op het gereedschap komt te staan (paar 1000 kN)
succes met de verdere opbouw en opnieuw intrekken van de kabel.

Plaats reactie