afregelen steppir vertical

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

afregelen steppir vertical

#1 Bericht door on4gin »

Hallo,

ik heb hier nog niets over terug gevonden maar het gaat hem om het volgende:

Hoe kan je een steppir vertical afregelen wanneer bv. de SWR 1 op 1 is op 6,7Mhz terwijl je dit wil op 7,1 Mhz.
De steppir interface die we gebruiken is de SDA100 Controller.

Ik heb een gelijkaardig geval gehad met een ultrabeam maar deze kon worden aangepast door de controller.

Ik vind hier niets van terug in de manual of zie ik iets over het hoofd?
Wie kan helpen?
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: afregelen steppir vertical

#2 Bericht door PA0RAB »

Gino,
Of je iets over het hoofd ziet en of ik alwetend ben laten we in het midden.
Een afstralende antenne heeft een stralingsweerstand of impedantie.
O.a door de lengte der geleider en de capaciteit der omgeving.
Rond de impedantie is de frequentie het laagst want daarnaast neemt die toe of door de zelfinductie van de staaf of door de capaciteit naar de omgeving.
Die schijnbare weerstand hoeft helemaal niet de gewenste 50 ohm kabel impedantie te zijn De SWR is de mate van afwijking tussen de werkelijke en gewenste impedantie
Je meet een SWR 1 : 1 op 6,7 MHz ipv op de gewenste 7,1 MHz Dus op 6,7 mHz is de imp 50 ohm Maar hoeveel is die op 7,1 ? Je wilt afregelen Moet je nu verkorten of verlengen
Met de antenne analyser griddipper of ruisgenerator fiets je over een frequentie gebied Je vindt zo het punt van meeste ruis scherpste dip of een heel mooi impedantie /frequentie grafiekje
Dit vertelt je dan keurig of de antenne te lang of te kort is.
Nu heb je slechts de methode om met trial and error de richting van te kort of te lang te ondervinden
Zie je het al gebeuren Dak op met tangen schroevendraaiers en moersleutels De vertical te verkorten .Dak af knutselhok in SWR meting ,Niet goed- wat meer geven , dak weer op enz enz
Zelf zoek ik met ruisgenerator de ruisbult op Ik weet dan of de antenne te kort of te lang is
.Ook kan ik de antenne nu op zijn plekje prikken.
Dan komt de volgende stap Met het kastje belazer. De impedantieverschillen recht breien Met de AATU is het slechts een druk op de knop.
Ik hoop dat je wat aan dit geleuter hebt
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: afregelen steppir vertical

#3 Bericht door PA0RAB »

Gino foutje effe Apeldoorn bellen
Zin 4 moet zijn Rond de resonantiefrequentie is de impedantie het laagst enz
73 de Ruud PA0RAB

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: afregelen steppir vertical

#4 Bericht door andre »

on4gin schreef:Hallo,

ik heb hier nog niets over terug gevonden maar het gaat hem om het volgende:

Hoe kan je een steppir vertical afregelen wanneer bv. de SWR 1 op 1 is op 6,7Mhz terwijl je dit wil op 7,1 Mhz.
De steppir interface die we gebruiken is de SDA100 Controller.

Ik heb een gelijkaardig geval gehad met een ultrabeam maar deze kon worden aangepast door de controller.

Ik vind hier niets van terug in de manual of zie ik iets over het hoofd?
Wie kan helpen?
Geen idee of het met de SDA100 gaat, maar met mijn oude fluitmotion controller van Steppir gaat dit probleemloos. Weliswaar met een 3E beam, maar dat zal voor de controller niet uitmaken neem ik aan.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: afregelen steppir vertical

#5 Bericht door on4gin »

PA0RAB schreef:Gino,
Of je iets over het hoofd ziet en of ik alwetend ben laten we in het midden.
Een afstralende antenne heeft een stralingsweerstand of impedantie.
O.a door de lengte der geleider en de capaciteit der omgeving.
Rond de impedantie is de frequentie het laagst want daarnaast neemt die toe of door de zelfinductie van de staaf of door de capaciteit naar de omgeving.
Die schijnbare weerstand hoeft helemaal niet de gewenste 50 ohm kabel impedantie te zijn De SWR is de mate van afwijking tussen de werkelijke en gewenste impedantie
Je meet een SWR 1 : 1 op 6,7 MHz ipv op de gewenste 7,1 MHz Dus op 6,7 mHz is de imp 50 ohm Maar hoeveel is die op 7,1 ? Je wilt afregelen Moet je nu verkorten of verlengen
Met de antenne analyser griddipper of ruisgenerator fiets je over een frequentie gebied Je vindt zo het punt van meeste ruis scherpste dip of een heel mooi impedantie /frequentie grafiekje
Dit vertelt je dan keurig of de antenne te lang of te kort is.
Nu heb je slechts de methode om met trial and error de richting van te kort of te lang te ondervinden
Zie je het al gebeuren Dak op met tangen schroevendraaiers en moersleutels De vertical te verkorten .Dak af knutselhok in SWR meting ,Niet goed- wat meer geven , dak weer op enz enz
Zelf zoek ik met ruisgenerator de ruisbult op Ik weet dan of de antenne te kort of te lang is
.Ook kan ik de antenne nu op zijn plekje prikken.
Dan komt de volgende stap Met het kastje belazer. De impedantieverschillen recht breien Met de AATU is het slechts een druk op de knop.
Ik hoop dat je wat aan dit geleuter hebt
55 en 73 de Ruud PA0RAB
Dag Ruud,

die theorie wist ik al maar het gaat hem specifiek over de steppir!
Hoe kan je de aanpassingen regelen met de steppir controller?
Andre schreef:
Geen idee of het met de SDA100 gaat, maar met mijn oude fluitmotion controller van Steppir gaat dit probleemloos. Weliswaar met een 3E beam, maar dat zal voor de controller niet uitmaken neem ik aan.
Hallo Andre,
Ja met de beam kan ik het mij voorstellen. Maar spijtig genoeg heel weinig info over te vinden!
Heb ondertussen al te weten gekomen dat de massa niet goed was in de motorkast, we staan al een stuk verder..
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

verwijderd

Re: afregelen steppir vertical

#6 Bericht door verwijderd »

Hallo Gino

Je kan met CREATE & MODIFY je antenne aanpassen.
Dit moet voor alle soorten Stepp IR mogelijk zijn.

Nu heb je een perfecte SWR op van 1 op 1 terwijl je radio op 7.1mhz staat en de SDA controller bijv: 6.7 Mhz afleest

Dus in de settingen van de SDA controller naar Create & Modify en dan de antenne aan passen op de werkelijke lengte die nodig is
om de SWR voor jouw aan te passen.
Uiteraard is de Stepp ir al perfect gekalibreerd maar dit is in het vrije veld getest en kan het zijn dat waar jij je antenne plaatse er wellicht obstakels zijn die de SWR doen beinvloeden vandaar dat je dit altijd zelf kan aanpassen d.m.v. Create en Modify te gebruiken.

Succes,

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: afregelen steppir vertical

#7 Bericht door on4gin »

PB5X schreef:Hallo Gino

Je kan met CREATE & MODIFY je antenne aanpassen.
Dit moet voor alle soorten Stepp IR mogelijk zijn.

Nu heb je een perfecte SWR op van 1 op 1 terwijl je radio op 7.1mhz staat en de SDA controller bijv: 6.7 Mhz afleest

Dus in de settingen van de SDA controller naar Create & Modify en dan de antenne aan passen op de werkelijke lengte die nodig is
om de SWR voor jouw aan te passen.
Uiteraard is de Stepp ir al perfect gekalibreerd maar dit is in het vrije veld getest en kan het zijn dat waar jij je antenne plaatse er wellicht obstakels zijn die de SWR doen beinvloeden vandaar dat je dit altijd zelf kan aanpassen d.m.v. Create en Modify te gebruiken.

Succes,
gaan we nog een proberen...
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

verwijderd

Re: afregelen steppir vertical

#8 Bericht door verwijderd »

In ieder geval graag gedaan.

Plaats reactie