chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
Hi
Ik ben gewend met Hilti 2-componenten kit te werken.
In bakstenen is chemisch beter veel minder mechanische stress op de stenen.
Vergeet niet bij RVS draadstangen verzinkte moeren te gebruiken, als RVS gaat vreten verlies je de draad en breken ze gegarandeerd af, de oplossing verzinkte moeren en RVS draadeinden.
En natuurlijk heb je anti "vreet" pasta of poeder in het weer etc met vuil maar niet doen, gewoon stalen verzinkte moeren die je regelmatig na een paar jaar vervangt en je bent klaar.
En bij gebruik van Chemische ankers op de juiste temperatuur letten er zijn verschillende kitten die op verschillende temperatuur bereiken werken.
Ook het geboorde gat heel mooi zuiver maken en stofvrij zodat het chemisch anker goed grip heeft.
Dit is zeer belangrijk geboorde gat heel goed schoon en zuiver maken.
Ook de schroefdraad zuiver houden en schoon en onbeschadigd laten.
Succes
Ik ben gewend met Hilti 2-componenten kit te werken.
In bakstenen is chemisch beter veel minder mechanische stress op de stenen.
Vergeet niet bij RVS draadstangen verzinkte moeren te gebruiken, als RVS gaat vreten verlies je de draad en breken ze gegarandeerd af, de oplossing verzinkte moeren en RVS draadeinden.
En natuurlijk heb je anti "vreet" pasta of poeder in het weer etc met vuil maar niet doen, gewoon stalen verzinkte moeren die je regelmatig na een paar jaar vervangt en je bent klaar.
En bij gebruik van Chemische ankers op de juiste temperatuur letten er zijn verschillende kitten die op verschillende temperatuur bereiken werken.
Ook het geboorde gat heel mooi zuiver maken en stofvrij zodat het chemisch anker goed grip heeft.
Dit is zeer belangrijk geboorde gat heel goed schoon en zuiver maken.
Ook de schroefdraad zuiver houden en schoon en onbeschadigd laten.
Succes
73 de PA1ZP
Jos uit Oss
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.
Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.
Jos uit Oss
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.
Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
een vraag van cruciaal belang.... je hebt baksteen, en baksteen, de ene steen is de andere niet
betreft het hier ouderwetse volle stenen of de moderne rode baksteen met gaten?...
In het geval van het laatste mag je zeker ook je netje niet vergeten aan te brengen
Om het uitzakken van de draadstangen tegen te gaan kun je ook een mal maken, een plankje
met passende gaten die je tijdelijk tijdens het uitharden aanbrengt al is dat niet echt nodig
als je voorgemaakte draadeinden gebruikt moet je die met een draaiende beweging in het
gereinigde gat inbrengen, mak je draadeinden zelf slijp dan aan het uiteinde een soort inkeping.
eens je chemisch anker uitgehard kun je gewoon met een moer op je stang deze zachtjes bijkloppen
of een stang gebruiken en lichtjes bijplooien.
betreft het hier ouderwetse volle stenen of de moderne rode baksteen met gaten?...
In het geval van het laatste mag je zeker ook je netje niet vergeten aan te brengen
Om het uitzakken van de draadstangen tegen te gaan kun je ook een mal maken, een plankje
met passende gaten die je tijdelijk tijdens het uitharden aanbrengt al is dat niet echt nodig
als je voorgemaakte draadeinden gebruikt moet je die met een draaiende beweging in het
gereinigde gat inbrengen, mak je draadeinden zelf slijp dan aan het uiteinde een soort inkeping.
eens je chemisch anker uitgehard kun je gewoon met een moer op je stang deze zachtjes bijkloppen
of een stang gebruiken en lichtjes bijplooien.
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
- Roepletters: PA7RG
- Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
Dank voor alle reacties.
Ik heb volle bakstenen en blijf bij mijn keuze voor de chemische ankers. Zag laatst bij iemand het effect van een keilbout bij een zonnescherm: gescheurde baksteen. IK denk dat het de 10 mm wordt.
Begrijp alleen niet waarom je verzinkte moeren op rvs draadstangen zou gebruiken. Rvs vreet toch niet in op rvs. Is namelijk hetzelfde materiaal. Zink misschien wel op rvs?
Robert
Ik heb volle bakstenen en blijf bij mijn keuze voor de chemische ankers. Zag laatst bij iemand het effect van een keilbout bij een zonnescherm: gescheurde baksteen. IK denk dat het de 10 mm wordt.
Begrijp alleen niet waarom je verzinkte moeren op rvs draadstangen zou gebruiken. Rvs vreet toch niet in op rvs. Is namelijk hetzelfde materiaal. Zink misschien wel op rvs?
Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag
Zendamateurs reflecteren graag
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
In Electron heb ik hierover gepubliceerd. Wanneer je chemische ankers gebruikt zit je altijd veilig. M8 is ruim voldoende, daar kun je haast een auto aan ophangen. Wanneer je RVS draadstangen gebruikt zou ik altijd RVS moeren gebruiken. Wanneer je verzinkt gebruik en de zinklaag slijt weg bij het aandraaien, dan kun je chroomdiffusie in de draadstangen krijgen waardoor die alsnog gaan roesten.
Als je wil, kan ik je het artikel via PB sturen.
Als je wil, kan ik je het artikel via PB sturen.
- PA3DAT
- Berichten: 6274
- Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
- Roepletters: PA3DAT
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
Bestaan er voorgemaakte draadeinden, rvs M10?ON5RKN schreef:... als je voorgemaakte draadeinden gebruikt moet je die met een draaiende beweging in het
gereinigde gat inbrengen, maak je draadeinden zelf slijp dan aan het uiteinde een soort inkeping.
En mijn volle baksteen is 100mm breed, dan 12 x 80-diep boren? De plaat tegen de muur is 6mm dik,
dus dan moet het draadeind minimaal 100 lang zijn, beter nog 110 of 120?
Elk draadeind 'afwerken' met rvs plaatring en (zelfborgende) rvs-moer?
Qua chemisch anker overweeg ik nu Fischer FIS V. Voor 12 gaten uitgaan van 2 kokers 300ml? Enkele
mengtuiten extra erbij nemen?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
Ja die bestaan, Fischer heeft ze in de maat M10 x 130 (RVS-A4), zie https://www.fischer.nl/nl-nl/producten/ ... stang-rg-mPA3DAT schreef:Bestaan er voorgemaakte draadeinden, rvs M10?ON5RKN schreef:... als je voorgemaakte draadeinden gebruikt moet je die met een draaiende beweging in het
gereinigde gat inbrengen, maak je draadeinden zelf slijp dan aan het uiteinde een soort inkeping.
En mijn volle baksteen is 100mm breed, dan 12 x 80-diep boren? De plaat tegen de muur is 6mm dik,
dus dan moet het draadeind minimaal 100 lang zijn, beter nog 110 of 120?
Elk draadeind 'afwerken' met rvs plaatring en (zelfborgende) rvs-moer?
Qua chemisch anker overweeg ik nu Fischer FIS V. Voor 12 gaten uitgaan van 2 kokers 300ml? Enkele
mengtuiten extra erbij nemen?
Inderdaad een gat van 12 mm boren. Daarna met een pompje het stof uit het gat blazen en met een pijpenrager het gat extra schoonmaken. Er mag namelijk geen stof achterblijven, want dan hecht de mortel slecht aan de steen.
Je hebt ongeveer 10 ml per gat nodig (voor 2/3 vullen met mortel), dus heb je aan twee kleine kokers van 100 ml (bv de FIS V 100) ruim voldoende. Let wel op de droogtijd, die kan bij lage temperaturen een paar uur zijn. Als je alle 12 gaten niet direct achter elkaar kan vullen, dan zou ik een extra mengtuit nemen.
Hier de instructies van Fischer: https://content.ugfischer.com/cbfiles/f ... _%23v1.pdf
- PA3DAT
- Berichten: 6274
- Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
- Roepletters: PA3DAT
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
Hartelijk dank Jean-Paul, ik had al begrepen dat jij redelijk deskundig was op dit vlak!
Wacht, ik lees het al op de website van Fischer: "Hierbij wordt de draadstang met de hand
licht draaiend tot aan de bodem van het boorgat gedrukt."
En dan met een links-rechts-draaiende beweging het draadeind zo diep mogelijk erin brengen?PA9X schreef:Je hebt ongeveer 10 ml per gat nodig (voor 2/3 vullen met mortel), dus heb je aan twee kleine kokers van 100 ml (bv de FIS V 100) ruim voldoende.
Wacht, ik lees het al op de website van Fischer: "Hierbij wordt de draadstang met de hand
licht draaiend tot aan de bodem van het boorgat gedrukt."
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
Hi
RVS op RVS gaat vreten 1 zandkorreltje kan voldoende zijn.
Anti-seeze werkt , verzinkte moer op RVS draadeind werkt veel goedkoper.
Heb je ook nog speciale verzinkte moeren die hebben echt een goede zinklaag in plaats van net genoeg om ze in de winkel niet te laten roesten.
Ook al is het hetzelfde materiaal op hetzelfde materiaal , RVS is echt rommel als het gaat vreten ben je klaar en breekt het draadeind af als je sterk genoeg bent om het voor elkaar te krijgen.
Los krijg je het nooit meer.
En er zijn kant en klare draad ankers voor chemische ankers mooi aangeschuind om de "mortel "met een beetje draaiende beweging goed om en in het draadeind te krijgen.
Schoon en zuiver werken is het devies anders wordt het helemaal niks nada.
RVS op RVS gaat vreten 1 zandkorreltje kan voldoende zijn.
Anti-seeze werkt , verzinkte moer op RVS draadeind werkt veel goedkoper.
Heb je ook nog speciale verzinkte moeren die hebben echt een goede zinklaag in plaats van net genoeg om ze in de winkel niet te laten roesten.
Ook al is het hetzelfde materiaal op hetzelfde materiaal , RVS is echt rommel als het gaat vreten ben je klaar en breekt het draadeind af als je sterk genoeg bent om het voor elkaar te krijgen.
Los krijg je het nooit meer.
En er zijn kant en klare draad ankers voor chemische ankers mooi aangeschuind om de "mortel "met een beetje draaiende beweging goed om en in het draadeind te krijgen.
Schoon en zuiver werken is het devies anders wordt het helemaal niks nada.
73 de PA1ZP
Jos uit Oss
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.
Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.
Jos uit Oss
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.
Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
+1PA1ZP schreef:Hi
RVS op RVS gaat vreten 1 zandkorreltje kan voldoende zijn.
Anti-seeze werkt , verzinkte moer op RVS draadeind werkt veel goedkoper.
Erg veel roestvrijstaal bouten gebruikt, erg vaak de boel los moeten zagen .
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
RVS draadstangen en RVS moeren combineren is om problemen vragen,
Tips om koudlas ( aan vreten ) te voorkomen
https://www.wurth.nl/media/downloads/pd ... re2017.pdf
Tips om koudlas ( aan vreten ) te voorkomen
https://www.wurth.nl/media/downloads/pd ... re2017.pdf
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
RVS draadstangen en RVS moeren combineren is om problemen vragen,
Tips om koudlas ( aan vreten ) te voorkomen
https://www.wurth.nl/media/downloads/pd ... re2017.pdf
Tips om koudlas ( aan vreten ) te voorkomen
https://www.wurth.nl/media/downloads/pd ... re2017.pdf
- PA3DAT
- Berichten: 6274
- Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
- Roepletters: PA3DAT
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
Het uiteinde van het draadeind, na uitharden, insmeren met zuurvrije vaseline?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
Het gaat mis als de draad beschadigd is, of er een zandkorreltje oid tussenkomt.
Zodra er plaatselijk metallisch contact tussen moer en draad ontstaat kan de boel
muurvast komen te zitten, ook met vet
Zodra er plaatselijk metallisch contact tussen moer en draad ontstaat kan de boel
muurvast komen te zitten, ook met vet
Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers
Poosje geleden ben ik met dezelfde vraagstelling bezig geweest en heb toen uiteindelijk voor 8mm RVS ankers van Fischer gekozen (FHB-A L M8 x 60/30).
Voor de chemische verankering had ik capsules erbij aangeschaft, hier is er echter maar één van gebruikt omdat de 2e door de steen heen werd gedrukt. Ik heb het meeste van het werk uitbesteed aan een naburig bouwbedrijf omdat ik zelf geen ervaring had met chemische verankering en de man ging aldus snel over op zijn zelf meegenomen 2 componenten pasta en dat werkte als een speer.
Overigens worden de ankers compleet met Revet en Moer geleverd en die heb ik dus gebruikt. De term Koudlas is nieuw voor me en ben ik tijdens mijn onderzoek niet tegengekomen, ook op deze site heb ik dat niet gehoord helaas. Voorlopig zit de boel gemonteerd, nu dan maar vingers kruizen dat ik daar geen last van ga krijgen...
Voor de liefhebbers, ik heb nog 5 ankers over alsmede 8 capsules. En natuurlijk het hulpstuk voor de montage
Andere topic over mijn antenne: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 50#p214929
Voor de chemische verankering had ik capsules erbij aangeschaft, hier is er echter maar één van gebruikt omdat de 2e door de steen heen werd gedrukt. Ik heb het meeste van het werk uitbesteed aan een naburig bouwbedrijf omdat ik zelf geen ervaring had met chemische verankering en de man ging aldus snel over op zijn zelf meegenomen 2 componenten pasta en dat werkte als een speer.
Overigens worden de ankers compleet met Revet en Moer geleverd en die heb ik dus gebruikt. De term Koudlas is nieuw voor me en ben ik tijdens mijn onderzoek niet tegengekomen, ook op deze site heb ik dat niet gehoord helaas. Voorlopig zit de boel gemonteerd, nu dan maar vingers kruizen dat ik daar geen last van ga krijgen...
Voor de liefhebbers, ik heb nog 5 ankers over alsmede 8 capsules. En natuurlijk het hulpstuk voor de montage
Andere topic over mijn antenne: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 50#p214929
73, Richard (voorheen PD1RAM)