Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#1 Bericht door PD8RK »

Inmiddels twee maanden in bezit van bovengenoemde auto. Maar nog zonder zender... Mijn trouwe diamond magneetvoet dualbander vindt geen plekje ivm het vrijwel volledig glazen dak :?

Boren is voor mij geen optie. Over blijven dan volgens mij een on-glass antenne, kofferbak-mount of jwx. Grote nadeel wordt dan de lengte van de straler, omdat je niet met metalen base werkt. Die is dan meestal ca 70 cm. Bovenop een espace is dat wel 'een uitdaging'.

Heb eigenlijk geen zin (en ken mezelf, ik vergeet t ook) om bij elke parkeergarage mn antenne eraf te halen en de Kids willen vaak lekker t raam open doen, wat mij betreft valt jwx daarmee af.

Zou evt lager op de achterklep, of lager op de achterste zijruit een antenne kunnen plaatsen, met schroef of on glass. Maar daarmee zal de straler zo'n 30a 40 cm langs de auto lopen alvorens vrij te zijn.

Zou dat echt heel beroerd worden? Of een redelijk werkbaar compromis...?

Natuurlijk heb je sowieso een richtingeffect, dat begrijp ik.
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#2 Bericht door PA4WK »

Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd
en nu ook nog antenne problemen?
Heb je niet iets van een dakgoot of dakdrager bevestigings punt waar je wat vast kan maken?
Ideaal is midden op het dak maar beter een compromis dan helemaal geen antenne.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#3 Bericht door elsinga »

Op mijn Mondeo had ik een dakdragerklem met antenne op de dakdrager linksachter. Werkte prima. Je kunt ook een antenne op de rand van de motorkap bevestigen, heb ik al eens met een huurcamper gedaan (die ook een niet-magnetisch dak had).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#4 Bericht door PD8RK »

Hmm dakdragers zitten er wel idd hoewel behoorlijk dik. Blijft alleen vrees ik, dat t een radiaalloze spriet wordt die weer zeker 70 cm is, en op een Espace is dat uiteindelijk best heel hoog. Mooi voor t zenden :) minder handig in de praktijk...

Motorkap is wellicht ook een optie (hoewel erg lelijk natuurlijk... :lol: ) toch eens naar kijken. Draaddoorvoer wordt dingetje, heerlijk overzichtelijke motor in die Espace.

T is dat t een heeeeerlijke auto is... Maar anders :lol:
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#5 Bericht door PC1TK »

Ik heb sinds een paar maand een erg jonge kia picanto .. en rijd zo pak hem beet 3500 KM per jaar .
Na ja de auto maakt die kilometers maar mijn vrouw gebruikt hem meer als ik .
Ik gebruik dus een JWX antenne voor mijn porto en die vergeet ik er af te halen als ik onze garage binnen rijd . En dan weet ik weer dat die en stuk hoger is al onze oude Saxo . Hij heeft het nog altijd over leeft .. Maar als het kozijn hem halverwege zou raken ? Dan weet ik het ook niet ....

Ik heb ook het idee van een JWX antenne gezien maar dan schroefde je der een Porto antennetje op .
Volgens mij idee werkt dat beter als een on glass antenne die erg ongunstig word geplaatst .
En ik zag antennes die je radio dakantenne vervangt .
Iets langer maar van het zelfde materiaal . Alleen een wasstraat kan hem fataal worden ! Net als bij de radio antenne .
Toen ik zelf nog werkzaam was in de auto wereld , reed een klant er mee rond en was er erg goed tevreden over .
Was in die tijd zelf geen zendamateur en kende ze alleen voor de 11 meter band . Heb ze zelf nog verkocht .. ( ooit)
Werkten ook gewoon goed ! Wat richtingsgevoelig want hij staat scheef achter uit .
Ik heb dit jaar nog ergens op een site zo een antenne gezien voor 2 en 70 .

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#6 Bericht door elsinga »

PD5RK schreef:Hmm dakdragers zitten er wel idd hoewel behoorlijk dik. Blijft alleen vrees ik, dat t een radiaalloze spriet wordt die weer zeker 70 cm is, en op een Espace is dat uiteindelijk best heel hoog. Mooi voor t zenden :) minder handig in de praktijk...
Ik gebruikte een Diamond SG7500 van 1.06m op de (ook dikke) dakdrager van de Mondeo. Nou is de Espace wel iets hoger, maar geen 40cm, denk ik. Ja, je moet bij een parkeergarage even de antenne knikken, maar dat is dan ook het enige. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#7 Bericht door pa0ejh »

Weet niet van welk jaar de jouwe is, deze van 2015 heeft zo tezien achteraan geen glas...
Espace.png
Espace.png (80.68 KiB) 7364 keer bekeken
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#8 Bericht door PD7MAA »

Een DDRR antenne is gemakkelijk te plaatsen.

Optie ?
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#9 Bericht door PA0BAK »

Gewoon de radio-antenne verwijderen en daar een andere voor in de plaats monteren.
Met een filter kan je de radio daarna weer aansluiten.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#10 Bericht door PE2AAB »

Panodramadak ;-)

Is een PA0JWX antenne op het raam geen oplossing?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#11 Bericht door PD8RK »

elsinga schreef: Ik gebruikte een Diamond SG7500 van 1.06m op de (ook dikke) dakdrager van de Mondeo. Nou is de Espace wel iets hoger, maar geen 40cm, denk ik. Ja, je moet bij een parkeergarage even de antenne knikken, maar dat is dan ook het enige. ;)
Vergis je niet... :)
Als ik naast de Espace sta, kijk ik met mijn 1,82m niet over t dak heen....
Heb nu toch achterop een strookje metaal gevonden, net achter t glasdak, waar mn magneetveld toch net past. Lijkt goed te werken tot zover.
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#12 Bericht door PD8RK »

pa0ejh schreef:Weet niet van welk jaar de jouwe is, deze van 2015 heeft zo tezien achteraan geen glas...
Espace.png
Dat is t nieuwe model, de vorige versie, de mijne, heeft aanzienlijk meer glas achter... :)
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#13 Bericht door PD8RK »

pa0ejh schreef:Weet niet van welk jaar de jouwe is, deze van 2015 heeft zo tezien achteraan geen glas...
Espace.png
Nog even gekeken trouwens, glas loopt buiten door waar binnen bekleding zit... Hierin zit de zonwering. Denk dat ze vanwege esthetiek hebben gekozen voor meer glas (en minder antenne ruimte...)
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Antenne opties voor renault espace met panoramadak...

#14 Bericht door jan58 »

Andere auto kopen zonder glazen panoramadak :P .

Gr Jan

Plaats reactie