Topendfed nu met minder ruis en qro

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Topendfed nu met minder ruis en qro

#1 Bericht door ON9KVE »

Hallo,

Communicationworld zegt een nieuwe endfed te hebben voor qro, maar zegt tevens:

less noise, better receiving.

Bij navraag van deze claim, hult men zich in nevelen.
Er wordt op voorhand niet veel prijsgegeven op mijn vraag hoe die claim wordt waargemaakt.
Na wat aandringen is het antwoord dat het door gebruik van twee verschillende ringkernen wordt bereikt.

Wat moet ik me daarbij voorstellen en is er een merkbaar verschil mogelijk of is het alleen maar een academisch (meetbaar) verschil?

link waar het staat:
http://www.communicationworld.nl/balun- ... 0watt.html
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#2 Bericht door EA5JEX »

Ik vraag me ook af wat een drukklep in een antenne doet :lol:

Kees

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#3 Bericht door PA3EYC »

Voor als de balun kokend heet wordt.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#4 Bericht door ON9KVE »

pa5cw schreef:Ik vraag me ook af wat een drukklep in een antenne doet :lol:

Kees
zoiets kan zelfs tegengesteld werken: wat als de druk binnen kleiner wordt? :?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#5 Bericht door pe1rdp »

Deze ringkernen werken alleen maar met PL259 connectoren met gouden pin. Deze zijn ook op bovengenoemde website te verkijgen.
Niet vergeten te bestellen !

:D
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

pe1rnu
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:02
Roepletters: pe1rnu

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#6 Bericht door pe1rnu »

pa3kve schreef:
pa5cw schreef:Ik vraag me ook af wat een drukklep in een antenne doet :lol:

Kees
zoiets kan zelfs tegengesteld werken: wat als de druk binnen kleiner wordt? :?
Het zit e wel behoorlijk dwars of niet Cees, je blijft maar vragen stellen ook op mijn facebook is geen probleem hoor, maar wat wil je nu echt weten?
Druk ventiel is om de vocht te reguleren niets anders en de druk die ontstaat door als de zon/warmte de druk zal nooit te klein kunnen worden, het regelt immers de druk Cees, dit wordt ook bij de telecom antennes gebruikt en de spoorwegen niets nieuws aan of speciaals.

Het mooiste verschil was bij PA3DPS waar ik zelf de oude balun heb vervangen door een nieuwe type de ruis zakte met 2 S punten terwijl het signaal sterker was geworden. dit is een heel simpel voor beeld.

er zijn bij meerder personen testen gedaan ook met mijn baluns oa bij PA3FQA oa voor vermogen, bij PA9CC RUIS Storing van Omgeving landelijk gebied, en storing van spoor en treinen, PD1NLD op stedelijke omgevingsstoring.

op alle punten haalt de nieuwe balun betere resultaten, soms wat minder en soms aanzienlijk meer.
+ meten is ook weten


Er zijn voldoende testen gedaan en er zijn meerderen die al er een in bezit hebben.
Allen schrijven en zeggen het zelfde, Nabouwen mag hoor geen probleem.



Hans PE1RNU

pe1rnu
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:02
Roepletters: pe1rnu

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#7 Bericht door pe1rnu »

Enkele mailtjes van klanten

Hallo Hans

Antenne 10-12-15-17-20 (30)-40-80-160 mtr 450 Watt

De antenne werkt geweldig voor zo ver ik nu kan beoordelen…geweldige resultaten .
Brazilie en het uiterste zuiden van Chili gewerkt met 5 9…weliswaar op 20 meter.

Ook op 40 meter krijg ik geweldige rapporten.kortom ik ben zeer tevreden.

Mvg Gerard Call LB8TG

Hoi Hans...even wat info over de 46 meter end fed...op 40 meter band is Nederland te dichtbij voor deze antenne,maar daarbuiten prima.20 meter is grandioos,alle uithoeken al gewerkt,vaak met slechte condities..Op 80 meter ook geweldig en ook op 160 meter,maar daar is zoals te verwachten was de bandbreedte niet echt breed,maar is altijd bij te tunen..even snel samengevat een heel goede antenne,Op de Warc banden en 10 meter is het niet geweldig,hoewel 17 meter redelijk gaat...de antenne hangt hier slopend van 25 naar 5 meter noord zuid..

Gerard Call LB8TG

Hello,
the 23m version vor the classic bands is now hanging since yetserday - around 11m high
comming down to the roof at 7m. Works fine. several times for moments better than the 2 x 16,35m
inverted V dipol wid symmetrical feeder.


73
Am 12.06.2016 um 10:30 schrieb Juergen Wagner: (DL4KE)

pe1rnu
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:02
Roepletters: pe1rnu

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#8 Bericht door pe1rnu »

ook zijn er nog genoeg filmpjes te vinden van testen

test end fed 10-12-15-20-(*30)-40-80-160 https://www.facebook.com/communicationw ... 544168403/
zit een paar versprekingen in maar ach daar gaat het niet om

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#9 Bericht door EA5JEX »

Het zit e wel behoorlijk dwars of niet Cees, je blijft maar vragen stellen ook op mijn facebook is geen probleem hoor, maar wat wil je nu echt weten?
Druk ventiel is om de vocht te reguleren niets anders en de druk die ontstaat door als de zon/warmte de druk zal nooit te klein kunnen worden, het regelt immers de druk Cees, dit wordt ook bij de telecom antennes gebruikt en de spoorwegen niets nieuws aan of speciaals.

Hans PE1RNU
Ik heet geen Cees en ik ken je niet via Facebook, dus ik denk dat je iemand anders bedoelt.

Kees

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#10 Bericht door ON9KVE »

pe1rnu schreef:
pa3kve schreef:
pa5cw schreef:Ik vraag me ook af wat een drukklep in een antenne doet :lol:

Kees
zoiets kan zelfs tegengesteld werken: wat als de druk binnen kleiner wordt? :?
Het zit e wel behoorlijk dwars of niet Cees, je blijft maar vragen stellen ook op mijn facebook is geen probleem hoor, maar wat wil je nu echt weten?
Druk ventiel is om de vocht te reguleren niets anders en de druk die ontstaat door als de zon/warmte de druk zal nooit te klein kunnen worden, het regelt immers de druk Cees, dit wordt ook bij de telecom antennes gebruikt en de spoorwegen niets nieuws aan of speciaals.

Het mooiste verschil was bij PA3DPS waar ik zelf de oude balun heb vervangen door een nieuwe type de ruis zakte met 2 S punten terwijl het signaal sterker was geworden. dit is een heel simpel voor beeld.

er zijn bij meerder personen testen gedaan ook met mijn baluns oa bij PA3FQA oa voor vermogen, bij PA9CC RUIS Storing van Omgeving landelijk gebied, en storing van spoor en treinen, PD1NLD op stedelijke omgevingsstoring.

op alle punten haalt de nieuwe balun betere resultaten, soms wat minder en soms aanzienlijk meer.
+ meten is ook weten


Er zijn voldoende testen gedaan en er zijn meerderen die al er een in bezit hebben.
Allen schrijven en zeggen het zelfde, Nabouwen mag hoor geen probleem.



Hans PE1RNU
Beste Hans,
Er zit me niet meer dwars dan een gemiddelde klant.
Maar laten we elkaar geen mietje noemen:
jij bent een handelaar/verkoper die geld verdient aan onze hobby.
De endfed staat volop in de belangstelling en wordt vaak afgeschilderd als de "ideale oplossing".
Zelf profileer jij je behoorlijk t.o.v. de HyEndFed-firma (vooral prijs) en dat is allemaal prima, immers vrije markt en meer blabla. Dus verwijt mij aub geen kritische vragen.

Maar als er op een site een claim staat: "minder ruis, betere ontvangst" krijg ik jeuk op sommige plaatsen en dan heb ik daar als klant vragen over. Is dat gek? Zit me dan meteen iets dwars?
Ik hoop voor jouw bedrijfje dat je je klanten serieus neemt, en dat kritische klanten ook een normale, fatsoenlijke behandeling krijgen en niet worden neergezet als iemand "die iets dwarszit".
Dat is marketing en klantgerichtheid voor beginners, Hans.
Dat er veel successen zijn te behalen met endfedantennes geloof ik best, maar het mag ook in perspectief blijven. Vandaar kritische vragen.

Wel grappig dat je op facebook helemaal niet ingaat op mijn vragen en zelfs voorbarig op voorhand al zegt dat je me verder geen details wilt geven (vooral de manier waarop je dat doet); nu ik hier op dit forum vragen stel, ben je wel "bereid" om te antwoorden.

Maar nu inhoudelijk:
ik zou graag, zoals je zelf zegt, "meten is weten" toegepast willen zien.
Dus kun je je claim staven met niet alleen wat verwijzingen naar wat reacties van gebruikers (waarvan 2 dezelfde persoon !); die reacties gingen geen van allen overigens over de "claim minder ruis, betere ontvangst"
Je councurrent heeft bij zijn producten wel (wat) meetresultaten gepubliceerd , over andere onderwerpen weliswaar maar ze staan er. Daar kan ik wat mee.
Meten is niet heilig, maar een losse claim "minder ruis, betere ontvangst" ook niet.
Laatst gewijzigd door ON9KVE op 24 aug 2016, 07:33, 2 keer totaal gewijzigd.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#11 Bericht door ON9KVE »

pa5cw schreef:
Het zit e wel behoorlijk dwars of niet Cees, je blijft maar vragen stellen ook op mijn facebook is geen probleem hoor, maar wat wil je nu echt weten?
Druk ventiel is om de vocht te reguleren niets anders en de druk die ontstaat door als de zon/warmte de druk zal nooit te klein kunnen worden, het regelt immers de druk Cees, dit wordt ook bij de telecom antennes gebruikt en de spoorwegen niets nieuws aan of speciaals.

Hans PE1RNU
Ik heet geen Cees en ik ken je niet via Facebook, dus ik denk dat je iemand anders bedoelt.

Kees
Hoi Kees,

Ik heet ook geen Cees, maar het was tegen mij gericht,

Groet

Kees
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

pe1rnu
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:02
Roepletters: pe1rnu

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#12 Bericht door pe1rnu »

pa3kve schreef:
pe1rnu schreef:
pa3kve schreef:
pa5cw schreef:Ik vraag me ook af wat een drukklep in een antenne doet :lol:

Kees
zoiets kan zelfs tegengesteld werken: wat als de druk binnen kleiner wordt? :?
Het zit e wel behoorlijk dwars of niet Cees, je blijft maar vragen stellen ook op mijn facebook is geen probleem hoor, maar wat wil je nu echt weten?
Druk ventiel is om de vocht te reguleren niets anders en de druk die ontstaat door als de zon/warmte de druk zal nooit te klein kunnen worden, het regelt immers de druk Cees, dit wordt ook bij de telecom antennes gebruikt en de spoorwegen niets nieuws aan of speciaals.

Het mooiste verschil was bij PA3DPS waar ik zelf de oude balun heb vervangen door een nieuwe type de ruis zakte met 2 S punten terwijl het signaal sterker was geworden. dit is een heel simpel voor beeld.

er zijn bij meerder personen testen gedaan ook met mijn baluns oa bij PA3FQA oa voor vermogen, bij PA9CC RUIS Storing van Omgeving landelijk gebied, en storing van spoor en treinen, PD1NLD op stedelijke omgevingsstoring.

op alle punten haalt de nieuwe balun betere resultaten, soms wat minder en soms aanzienlijk meer.
+ meten is ook weten


Er zijn voldoende testen gedaan en er zijn meerderen die al er een in bezit hebben.
Allen schrijven en zeggen het zelfde, Nabouwen mag hoor geen probleem.



Hans PE1RNU
Beste Hans,
Er zit me niet meer dwars dan een gemiddelde klant.
Maar laten we elkaar geen mietje noemen:
jij bent een handelaar/verkoper die geld verdient aan onze hobby.
De endfed staat volop in de belangstelling en wordt vaak afgeschilderd als de "ideale oplossing".
Zelf profileer jij je behoorlijk t.o.v. de HyEndFed-firma (vooral prijs) en dat is allemaal prima, immers vrije markt en meer blabla. Dus verwijt mij aub geen kritische vragen.

Maar als er op een site een claim staat: "minder ruis, betere ontvangst" krijg ik jeuk op sommige plaatsen en dan heb ik daar als klant vragen over. Is dat gek? Zit me dan meteen iets dwars?
Ik hoop voor jouw bedrijfje dat je je klanten serieus neemt, en dat kritische klanten ook een normale, fatsoenlijke behandeling krijgen en niet worden neergezet als iemand "die iets dwarszit".
Dat is marketing en klantgerichtheid voor beginners, Hans.
Dat er veel successen zijn te behalen met endfedantennes geloof ik best, maar het mag ook in perspectief blijven. Vandaar kritische vragen.

Wel grappig dat je op facebook helemaal niet ingaat op mijn vragen en zelfs voorbarig op voorhand al zegt dat je me verder geen details wilt geven (vooral de manier waarop je dat doet); nu ik hier op dit forum vragen stel, ben je wel "bereid" om te antwoorden.

Maar nu inhoudelijk:
ik zou graag, zoals je zelf zegt, "meten is weten" toegepast willen zien.
Dus kun je je claim staven met niet alleen wat verwijzingen naar wat reacties van gebruikers (waarvan 2 dezelfde persoon !); die reacties gingen geen van allen overigens over de "claim minder ruis, betere ontvangst"
Je councurrent heeft bij zijn producten wel (wat) meetresultaten gepubliceerd , over andere onderwerpen weliswaar maar ze staan er. Daar kan ik wat mee.
Meten is niet heilig, maar een losse claim "minder ruis, betere ontvangst" ook niet.
kees handelaar of geen handelaar, je geeft iemand niet eens de kans om te reageren, tevens de vragen die je stelde doe je meestal in een PB bericht.
vervolgens ga je via dit medium proberen je verhaal doen terwijl je daarvoor net op mijn facebook de vragen hebt gesteld.
er zijn voldoende meet resultaten te zien geweest op mijn facebook, maar die heb jij blijkbaar dan gemist.

Als jij van mening bent dat de concurrent het beter doet, dan is dat toch mooi.
En daar laat ik het verder ook bij. Kees.

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#13 Bericht door pe1cmo »

Dat doet me denken aan een experiment vroeger.

Toen had ik de 21 el Tonna voor 70cm, 4 stuks gestackt en werkte als een trein.
Later kwam Quedee met een antenne, er één gekocht en die antenne was maar 1dB slechter dan 4x 21 Tonna ?? maar die stonden toen reeds enkele jaren op het dak.
Dat kan toch niet, Verkeerd gestackt ??.
één antenne losgekoppeld en aangeloten op het relais voor een AB meting, Tonna was bijna 5dB slechter dan de Quedee, terwijl het in de specificaties 1dB beter moest zijn.
Een andere Tonna geregeld en er één vervangen, inderdaad 1dB beter dan de Quedee. Toen een oude en nieuwe Tonna gemeten, 6dB verschil.

Uit de mast gehaald en alles mechanisch nagemeten, geen verschil anders dan de kleur. De nieuwe Tonna glom, de oude was geoxideerd, zwartgrijs met pikkeltjes.
Zo´n groen pannesponsje genomen en die hele Tonna, althans de elementjes, mooi opgeschuurd en opnieuw gemeten. Er zat nog verschil in, maar dat was minder dan 1 dB.
Dus netjes alle antennes gepoetst en zie daar, ik poetste er netjes een dikke 5 dB bij, daarna in de primer en radiatorlak gezet zodat ze niet opnieuw konden oxideren.

Dus onderhoud van een antenne, of goed prepareren tegen weersinvloeden voordat je ze op dak zet kan een hoop gain schelen.

(Destijds was het zogenaamd een verbeterde antenne, probeer het maar zei de verkoper, het verschil van een oxide huid is hier misschien wel dat de kern ook ouderdom perikkelen heeft)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#14 Bericht door ON9KVE »

pe1rnu schreef:
pa3kve schreef:
pe1rnu schreef:
pa3kve schreef:
pa5cw schreef:Ik vraag me ook af wat een drukklep in een antenne doet :lol:

Kees
zoiets kan zelfs tegengesteld werken: wat als de druk binnen kleiner wordt? :?
<knip>......., immers vrije markt en meer blabla. Dus verwijt mij aub geen kritische vragen.

Maar als er op een site een claim staat: "minder ruis, betere ontvangst" krijg ik jeuk op sommige plaatsen en dan heb ik daar als klant vragen over. Is dat gek? Zit me dan meteen iets dwars?
Ik hoop voor jouw bedrijfje dat je je klanten serieus neemt, en dat kritische klanten ook een normale, fatsoenlijke behandeling krijgen en niet worden neergezet als iemand "die iets dwarszit".
Dat is marketing en klantgerichtheid voor beginners, Hans.
Dat er veel successen zijn te behalen met endfedantennes geloof ik best, maar het mag ook in perspectief blijven. Vandaar kritische vragen.

Wel grappig dat je op facebook helemaal niet ingaat op mijn vragen en zelfs voorbarig op voorhand al zegt dat je me verder geen details wilt geven (vooral de manier waarop je dat doet); nu ik hier op dit forum vragen stel, ben je wel "bereid" om te antwoorden.
<knip>.
kees handelaar of geen handelaar, je geeft iemand niet eens de kans om te reageren, tevens de vragen die je stelde doe je meestal in een PB bericht.
vervolgens ga je via dit medium proberen je verhaal doen terwijl je daarvoor net op mijn facebook de vragen hebt gesteld.
er zijn voldoende meet resultaten te zien geweest op mijn facebook, maar die heb jij blijkbaar dan gemist.

Als jij van mening bent dat de concurrent het beter doet, dan is dat toch mooi.
En daar laat ik het verder ook bij. Kees.
Beste Hans,

Jammer dat je hierop zo reageert. Ik snap wel wat je probeert (damage control).
Helaas moet ik je zeggen dat je volop de kans had te reageren. Terwijl je op andere berichten wel snel reageerde (kijk maar na) heb ik je na 2 dagen nogmaals aan mijn vraag herinnerd.
Dus niet zeggen dat ik je geen gelegenheid heb gegeven of dat je geen tijd had. Als je moet antwoorden op positieve vragen/mails heb je kennelijk wel tijd. Dus dat verwijt is niet terecht.

Als er zoveel meetresultaten waren/zijn op jouw facebook, had je gewoon kunnen volstaan met een verwijzing (misschien zelfs met een link) naar die dingen.
Klantgerichtheid noemt men dat. Had een hoop gezeur gescheeld, vind je zelf ook niet?

Dat ik via dit medium "verhaal" haal, staat mij (en ieder ander)vrij, lijkt me. Behalve de moderatoren, bepaal jij dat niet in ieder geval.
Idem of ik PB's stuur of niet. Zo'n "revolutionaire" claim (minder ruis, betere ontvangst) wil ik graag met anderen delen, dus niks PB.

Maar de reden dat ik hier vragen stel over dit onderwerp, is dat ik verder van jou niet wijzer word.
Citaat van jou (Facebook): "....Ze zijn gewoon als bouwpakket te bestellen type ringkernen zal ik je verder niet geven dus die vraag hoef je niet te stellen aan mij."
Dat zegt wel genoeg toch? Vandaar dat ik die vraag hier stel.

Ik blijf nog steeds benieuwd naar de tests; anders is zo'n claim niet meer dan een loze kreet.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Topendfed nu met minder ruis en qro

#15 Bericht door Bert_1 »

Ik weet niet hoe de organisatie is bij pe1rnu maar als het net zo is als bij ons zit er nog wel eens verschil in reactietijd als het via sociale media gaat. Het hangt er net vanaf hoe de situatie is of je snel kunt reageren, misschien ben je druk met iets of zelfs afwezig. Telefoon gaat wel per direct :)

En afhankelijk van de werkdruk / vrijetijd kunnen wij meer of minder aan voorschotelen van informatie doen. Klanten worden steeds veeleisender en het valt niet altijd mee om daar aan te voldoen.

Over de rest heb ik zo geen mening maar dit wou ik wel even kwijt.

Bert
Bert

Plaats reactie