externe antennetuner, waar of niet?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

externe antennetuner, waar of niet?

#1 Bericht door on3dag »

Ik ben reeds vele jaren luisteramateur geweest, laat ons nu spreken van de jaren 1978 en verder. Tot opeens ik de kans kreeg om mee te doen aan het examen voor on3, (2013) al was ik dan ook bijna op mijn pensioen, kreeg ik van een oud leraar van mij die tevens ook radioamateur was geworden op latere leeftijd, te horen dat, alles wat je tussen de ontvanger of zender steekt het steeds verliezen heeft. Nu heb ik twee zendontvangers voor de hf banden t.t.z. een kenwood TS 480 SAT met ingebouwde tuner en een kenwood Ts 570 D ook met een ingebouwde tuner. Nu zijn er bepaalde mensen die toch ondanks dat de toestellen een inwendige tuner bevatten voorstander zijn van een externe tuner. Intussen weet ik wel al dat een externe tuner een veel hogere impedantie aan kan, ten op zichte van een inwendige tuner. Als antenne gebruik ik de verkorte versie van de G5RV antenne en met of zonder externe tuner verloopt alles goed. Nogmaals terugkerende op het gezegde van :" alles wat je er tussen plaats geeft zijn verliezen" weet ik het op den duur niet meer, is het nu wel of niet, wel externe tuner of niet? Graag eventjes jullie mening , ik ben wel beperkt tot een zendvermogen van max. 50 watt !!
73's
Dirk,
on3dag

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: externe antennetuner, waar of niet?

#2 Bericht door PA0ETE »

Hallo Dirk,

Het is in een meerderheid van de gevallen beter om de tuner zo dicht mogelijk bij de antenne te plaatsen, en niet dichtbij (of in) de zendontvanger.

Ik denk dat dat het is wat ze bedoelen.

De coax tussen de zendontvanger en de tuner heeft bij een goede afstemming 50 ohm als afsluiting. Daardoor straalt de kabel zelf bij zenden zo goed als geen HF uit (geen storing) en bij ontvangst krijg je niet de ruis die in de woning veroorzaakt wordt binnen.

Door de tuner in de zendontvanger te gebruiken, stem je het grootste deel van de coax-kabel mee af, waardoor die als het ware onderdeel wordt van het antennesysteem en niet meer echt als voedingskabel voor de antenne functioneert.

Alles is relatief. Kleine aanpassingen kun je ook met de tuner in een zendontvanger heel goed doen.

John ETE

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: externe antennetuner, waar of niet?

#3 Bericht door PA3DAT »

In jouw situatie is een externe tuner geheel overbodig, de interne tuner stemt de antenne toch goed af?
En wat die verliezen betreft, dat klopt. Maar dat geldt vooral voor hogere frequenties als VHF, UHF etc.
Daar levert een connector al verliezen op...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: externe antennetuner, waar of niet?

#4 Bericht door PA3HMP »

je kunt makkelijk zien hoeveel verlies de tuner geeft, zet er een powermeter achter met een 50 Ohm dummy load en kijk wat het vermogen is met en zonder tuner, sta niet gek te kijken dat je op 100 watt ineens 10 a 15 watt verlies hebt met een tuner ertussen.

Het beste blijft altijd een afgestemde antenne.

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: externe antennetuner, waar of niet?

#5 Bericht door on3dag »

Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag,

Dirk,
on3dag

Plaats reactie