externe antennetuner, waar of niet?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

externe antennetuner, waar of niet?

#1 Bericht door on3dag »

Ik ben reeds vele jaren luisteramateur geweest, laat ons nu spreken van de jaren 1978 en verder. Tot opeens ik de kans kreeg om mee te doen aan het examen voor on3, (2013) al was ik dan ook bijna op mijn pensioen, kreeg ik van een oud leraar van mij die tevens ook radioamateur was geworden op latere leeftijd, te horen dat, alles wat je tussen de ontvanger of zender steekt het steeds verliezen heeft. Nu heb ik twee zendontvangers voor de hf banden t.t.z. een kenwood TS 480 SAT met ingebouwde tuner en een kenwood Ts 570 D ook met een ingebouwde tuner. Nu zijn er bepaalde mensen die toch ondanks dat de toestellen een inwendige tuner bevatten voorstander zijn van een externe tuner. Intussen weet ik wel al dat een externe tuner een veel hogere impedantie aan kan, ten op zichte van een inwendige tuner. Als antenne gebruik ik de verkorte versie van de G5RV antenne en met of zonder externe tuner verloopt alles goed. Nogmaals terugkerende op het gezegde van :" alles wat je er tussen plaats geeft zijn verliezen" weet ik het op den duur niet meer, is het nu wel of niet, wel externe tuner of niet? Graag eventjes jullie mening , ik ben wel beperkt tot een zendvermogen van max. 50 watt !!
73's
Dirk,
on3dag

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: externe antennetuner, waar of niet?

#2 Bericht door PA0ETE »

Hallo Dirk,

Het is in een meerderheid van de gevallen beter om de tuner zo dicht mogelijk bij de antenne te plaatsen, en niet dichtbij (of in) de zendontvanger.

Ik denk dat dat het is wat ze bedoelen.