kwaliteit MFJ products

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

kwaliteit MFJ products

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Ik heb bij MFJ deze deze 10mtr dipool besteld en hier opgehangen tussen de draagbalken boven het balkon.
Volgens mijn berekening moest dat precies passen, maar bij het ophangen bleek dat toch niet het geval te zijn.
Vervolgens heb ik eea opnieuw opgemeten en het ophangpunt zit toch echt precies in het midden.
Dus besloot ik om de dipoolhelften op te meten en daar kwam de aap uit de mouw: ze zijn niet even lang :shock:
De ene dipoolhelft blijkt 250cm lang te zijn en de andere 277cm lang... :oops:

Dit was mijn eerste en is nu gelijk ook mijn laatste bestelling van MFJ producten.
Zoiets verwacht je toch niet van een professioneel bedrijf voor zendamateurs.

PA2HK
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2015, 14:32
Roepletters: PA2HK
Locatie: JO22PI

Re: kwaliteit MFJ products

#2 Bericht door PA2HK »

MFJ wordt ook wel Mighty Fine Junk genoemd :) echte top kwaliteit komt daar niet vandaan.
Op het internet zwerft een video rond met daarin een bezoek aan de MFJ fabriek in Mississippi (even zoeken naar Ham Nation 20: MFJ Factory Tour) het ziet er allemaal niet zo heel erg professioneel uit, dat daar geen constante kwaliteit vandaan kan komen verbaasd me niks.

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: kwaliteit MFJ products

#3 Bericht door Roy pd8rw »

Mfj

Stond dat niet bekend als my first junk ? :mrgreen:

Vaker gelezen en gehoord over de kwaliteit van de geleverde producten.
Vanalles kwam er voorbij . Los zittende bouten in tunners tot het niet waterdicht zijn van de loop antennes die ze verkopen

Ik denk niet dat alles van hun rommel is alleen als je er te vaak negatief over leest hobbelt je merknaam wel zwaar achteruit ...

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: kwaliteit MFJ products

#4 Bericht door PA3DAT »

De MFJ antenne-analyser wordt veel gebruikt. Ik heb een MFJ (niet-automatische) antennetuner gehad, was
ook niets mis mee. Dat van die dipool vind ik wel een beetje vreemd... : D
In Nederland gekocht? Even contact opnemen met de verkoper?

Zelf zou ik voor de 10-meterband een stukje tweelingsnoer van (300 / 28,5MHz) = 10,53 / 4 = 2,63m hebben
genomen. De twee geisoleerde aders uit elkaar trekken, kroonsteentje en RG58 eraan. Dan op zolder
ophangen, en met een swr-meter ertussen de uiteinden steeds een stukje afknippen tot ie 1 : 1 is. Klaar!

Afbeelding

En dan waren de kosten vrijwel nul en "the antenna is a home made dipole on the attick!" :D

Een stapje verder? Een balun maken, of er eentje kopen voor een paar tientjes. Dan kun je ook nog met andere
banden gaan uitproberen. Je gaf al eerder aan geen knutselaar te zijn, maar zo'n antenne is erg simpel en kan
toch heel veel voldoening geven!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: kwaliteit MFJ products

#5 Bericht door pa0ejh »

Dan heb je 27cm voor niks erbij gekregen, mooi toch?? :wink:

Tja, en Plug en Play antennes bestaan niet, je moet altijd wel iets aanpassen, zeker op een Balkon van een Flatgebouw.
En zonder Analyser kan dat wel wat meer werk zijn...

Maar ook dat hoort bij onze Hobby.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: kwaliteit MFJ products

#6 Bericht door PA1FJ »

Waarom neem je dan niet even contact op met je handelaar mogelijk Classic International.
Joop Vaartjes wil zeker wel te woord staan en helpen.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: kwaliteit MFJ products

#7 Bericht door PD0JSB »

Ik denk dat het meer voorkomt ,
kijk bv maar eens in de manual van van de comet H-422, wordt ook een dipool genoemd , daar zit tussen links en rechts een verschil van 200mm of 300mm http://www.iz8huj.it/wp-content/uploads ... H-422_.pdf
kijk maar eens op pagina 2 en 4
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

-Verwijderd account

Re: kwaliteit MFJ products

#8 Bericht door -Verwijderd account »

Zoals in mijn startpost genoemd heb ik deze dipool rechtstreeks bij MFJ gekocht.
Een slordigheidje kan ik dit toch echt niet noemen, dit is gewoon een kwalijke zaak.
Voor dat geld mag je toch wel een goed product verwachten.

Ik heb het inmiddels al opgelost, gewoon een stukje eraf geknipt wat te lang was en terug opgehangen :D
Daarmee hebben beide dipoolhelften nu dezelfde lengte.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: kwaliteit MFJ products

#9 Bericht door PA0RAB »

PA1FJ
Ik moest je respons wel 3x lezen
Wat is de oorzaak Maar er zijn meer hondjes die Fikkie heten.n
anno 1946 Aan Gasfabriekpad/hoek Vaart zz te Assen NL was een buurt winkel gerund door fam Vaartjes.
Dan had je straatje verder richting stad de Gasfabriekstraat met de Kolenkabelbaan . Met aardappelzak kolen lezen
Wat later puberleeftijd .
Nabij de hoek van de Gasfabriekstraat en de Witterstraat stond opeens een GPA. Wist ik veel is een antenne
Was bekend en vertrouwd want Pa moest regelmatig in oorlogstijd poepen of de krant lezen en van die activiteit is zelfs een film gemaakt(1e oorlogsfilm de Overval Pa enkele seconden in beeld in de telf centrale De rest stond op zolder)
0p weg naar de Sluisstraat school zag ik opeens vuur uit antenne komen Bang aangebeld en Koen Vaartjes ontmoet PAoKVA
kHoefde niet bang te zijn want het was statische elektriciteit die ontladend langs de antenne kroop-
n klasgenoot bij de opleiding tot onderwijzer was een zoon van de grutter Vaartjes
Een der eerste Jota's nr3 Koen Vaartjes weer ontmoet In de Gasfabriek met de legergroene kasten en rose gloeiende lampen en met 'n blauwe gloed
Pa's Poepdoos radio meer eens tot leven geroepen en de verboden schakelaar overgehaaald resultaat op m'n sodemieter gekregen van een marconist Grote Vaart die me wees hoe zendamateur te worden
73 de Ruud PA0RAB

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: kwaliteit MFJ products

#10 Bericht door andre »

PE2CH schreef:Zoals in mijn startpost genoemd heb ik deze dipool rechtstreeks bij MFJ gekocht.
Een slordigheidje kan ik dit toch echt niet noemen, dit is gewoon een kwalijke zaak.
Voor dat geld mag je toch wel een goed product verwachten.

Ik heb het inmiddels al opgelost, gewoon een stukje eraf geknipt wat te lang was en terug opgehangen :D
Daarmee hebben beide dipoolhelften nu dezelfde lengte.
Eind goed, al goed. Waar een schaartje/kniptang al niet goed voor is... onmisbaar in iedere radio shack.. :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: kwaliteit MFJ products

#11 Bericht door PA4WK »

Ik noem het altijd More famous junk.
Maar om nou de kwaliteit van MFJ te beoordelen op het niet even lang zijn van de dipool helften van een draadantenne gaat wel erg ver.
Ook al ben je geen knutselaar zal je toch bij een KG antenne zeker in een omgeving zoals jij beschrijft wat moeten experimenteren met de lengte om de zo fel begeerde SWR van 1:1 te bereiken.
Je kan ook gewoon dank je wel zeggen, alles wat er te veel aan zat was gratis.
Maar zoals opgemerkt een stuk schemerlampjes snoer met een kroonsteen was goedkoper geweest zeker als je een keer verkeerd knipt en het werkt net zo goed.
Best 73's en lekker rommelen met antennes.
Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: kwaliteit MFJ products

#12 Bericht door ON5RKN »

Most Famous Junk...

Ik heb er niets van, en zal er ook nooit iets van dat merk kopen!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kwaliteit MFJ products

#13 Bericht door PA0ETE »

Ik heb veel spullen van MFJ. De enige aanmerking die ik eigenlijk heb is de slechte kwaliteitscontrole voordat een product de fabriek verlaat. Ik heb overigens van al die aankopen (tussen de 20 en 30 tussen 1978 en nu) maar één keer een echt probleem gehad. Dat was bij een zendontvanger die voor mij was, en per ongeluk door de leverancier aan een andere klant verkocht werd. Het apparaat (een SSB-transceiver voor 6 meter) was ook bij MFJ niet in voorraad, de gebruikelijke levertijd was 7 weken af MFJ, en de handelaar (een niet meer bestaande keten in Zuid-Dakota) kreeg het bij MFJ voor elkaar dat ze er speciaal eentje voor mij zouden assembleren, omdat ik hem speciaal aan het begin van de sporadische-E-periode had besteld. Dat apparaat had ik anderhalve week daarna in huis. Alleen bleken modulatie en ontvangst onverstaanbaar.

Met het manual en het schema heb ik snel het trimmertje van het zijbandkristal kunnen vinden, die heb ik 1,4 kHz (zo ver stond ie ernaast) omlaag gedraaid. Dat was in 2007, en de hele actie kostte een kwartier. Het apparaatje (voor 50 MHz) is sindsdien een van mijn veelgebruikte zendontvangers. Meestal staat hij gedurende het hele sporadische-E-seizoen op onweersperiodes na gewoon 24 uur per dag ingeschakeld met de volumeknop vrij laag. Ik heb hem nooit meer hoeven openmaken.

Mijn indruk is dat diverse van hun ontwerpen briljant zijn, en vaak ontzettend uitgekiend.

De behuizingen zijn soms niet heel stevig en gegarandeerd altijd even lelijk.

De kwaliteitscontrole is niet altijd even goed en laat soms flink te wensen over.

Overigens wilden veel Amerikaanse leveranciers me het apparaat destijds niet leveren, vanwege de niet zo lang daarvoor ingevoerde RoHS-richtlijn, in de VS steevast aangeduid met "European lead-ban". Jaren later kwam ik er door een oude documentaire van AmateurLogic.TV achter dat MFJ al 4 of 5 jaar vóór invoering van de Europese RoHS-richtlijn alle producten loodvrij soldeerde...

Ik moet daar overigens wel eerlijk bij vermelden dat ik op heel kleine schaal enige zakelijke interactie heb gehad met MFJ. Bij de genoemde aankopen telde dat niet mee, die heb ik als reguliere klant bij ze gekocht. Ik vertel verder ook eerlijk wat ik ervan vind.

-Verwijderd account

Re: kwaliteit MFJ products

#14 Bericht door -Verwijderd account »

pa0ejh schreef:Dan heb je 27cm voor niks erbij gekregen, mooi toch?? :wink:
Weet je dat héél zeker?
Kan het toevallig ook zijn dat die ene dipoolhelft 27cm te kort is??
In ieder geval zijn nu beide dipoolhelften even lang.
PA4WK schreef:Je kan ook gewoon dank je wel zeggen, alles wat er te veel aan zat was gratis.
Maar zoals opgemerkt een stuk schemerlampjes snoer met een kroonsteen was goedkoper geweest
Schemerlampjes snoer, je zou het haast gaan denken. Maar deze MFJ is dan wel een flink dikkere uitvoering èn met aanpassingsnetwerk bij de coaxaansluiting.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: kwaliteit MFJ products

#15 Bericht door PA3DAT »

Dat aanpassingsnetwerk is vanwege de "folded dipole". Die heb je bij een gewone dipool niet nodig...

Overigens: te snel gelezen, ik schreef 'zolder' maar hij hangt op het balkon.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie