Balkonantenne voor 70MHz

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Balkonantenne voor 70MHz

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Reeds enige tijd bezit ik een Anytone trx voor de 4M band. Dus zoek ik ook al een tijdje naar een passende antenne hiervoor die ik op het balkon kan plaatsen. Aangezien zelfbouw voor mij te hoog gegrepen is, zal het een koopexemplaar worden.

In het Louwman Museum is momenteel een expositie van politievoertuigen en heb daar een paar foto's gemaakt van de antennemontage op de politiemotor. Wat daar staat dateerd uit de vorige eeuw toen de politieradio nog in de 70MHz werkte. Wat mij opviel zijn de korte radialen t.o.v. de straler, zie de foto's. Volgens mij zou zo'n opstelling kunnen werken wanneer ik een mobielantenne te pakken kan krijgen voor de 4M band.
Als het op een motor werkt, dan zal dat ook werken bij montage op de balkonrailing,toch? :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was wel lastig fotograferen daar vanwege het slechte licht en met een goedkoop fototoestelletje.
Vandaar geen perfecte foto's.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Balkonantenne voor 70MHz

#2 Bericht door EA5JEX »

Op het balkon zal het zeker werken.

Hier wat antennes voor 70 MHz: http://www.vandijkenelektronica.eu/inde ... &id_lang=1

Kees

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Balkonantenne voor 70MHz

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik weet het niet zeker maar volgens mij was Jan-PA0JMY destijds betrokken bij de HF electronica bij de Rijkspolitie……………..Misschien hem eens vragen over die 70 mHz. ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Balkonantenne voor 70MHz

#4 Bericht door PA0RAB »

PE2CH,
In de beginperiode der wadloperij.( bij eb van de vaste wal naar een eiland of zandplaat lopen) met een kudde toeristen achter je aan ,was al snel dyidelijk dat een betrouwbare radioverbinding van groot belang is.
Helaas de Storno's hadden een gegarandeerd bereik van 15 km, Maar een bereik van 40 a 50km was nodig. Dus aardig wat test met antennes e.d
Over het natte zand en klei kon je met een goede antenne tegen de 45 km wel halen met het ene wattje
De RP antenne die je beschrijft is me bekend als "Kerstboom in Juni maand" DWZ met antennes op de rugzak was je een kale kerstboom Na 50 jaar weet je het natuurlijk niet meer exact
De frequentie der Porto's was in het 150 MHz deel De RP antenne was/is dus ruim 2x zo groot Op je foto's herken ik veel details van onze experimenten.
Afmetingen e.d. weet ik niet meer . Wel werkten we met 2 principes
De halve golf met kleine tegenpool spoel met c als aanpassing ,waarschijnlijk afgestemde kring zie
Ilertenna AA5TB nu.
En er is geëxperimenteerd met een Out of Centr Feeding systeem OCF 1/6 +2/6 golf Ook 1/2golf systeem maar anders gevoed met ander impedantie 200 Ohm = 1 :4 Afgestemde kring .coax en TV varkensneus als aanpassing. Ook werd een LC tunertje gebruikt
De antenne werd op een aluplaat opgebouwd, De plaat aan het frame van je rugzak geschroefd.. De derde Radiaal prikte in je rug dus weg er mee De eerste Radialen waren messingstaafjes die in een gat in een messing bout werden gesoldeerd en vast geschroefd in een opgebogen hoek van de grondplaat.
Dat opbuigen kwam doordat neerbuigen weinig grip gaf op de bevestigingsmoer.
Praktisch in het veld gaf de OCF wat meer bereik dan de echte 1/2 golf .De radiokamer zei dat het kwam door de afstralingshoek en een min of meer vaste aardcapaciteit en Ik had niet een zwiepgewicht op de rugzak..
Ook vertelde iemand dat er gekeken moest worden naar het verschuiven van het voedingspunt ivm stroom-spanningsverhouding= impedantie directe voeding ?
Wat later is er een soort repeatersysteem gekomen in de kerktoren van Eenrum met telefoonlijnen naar Pieterburen en Ulrum waterschap
Ik herinner me op de valreep een constructie om de straler te voeden.
Messingstaaf met messingmoer op gesoldeerd. in lengte richting gat boren zodat middel geleider plug erin past in dwarsrichting gaatje boren en draadtappen ,zodat schroefje contact kan maken met middengeleider. Van een plastic pijp met epoxie werd een soort doorvoer /geïsoleerde bevestiging gemaakt met onderin een gat om bij de middengeleider-schroef te kunnen komen
Het is wel grappig om een Witte Muis voorbij zien brommen met een antenne achterop waarmee jij door de blubber baggerde.
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Balkonantenne voor 70MHz

#5 Bericht door PD7MAA »

Wat opvalt aan de radialen op de motor is dat ze veel dikker zijn dan de straler. Misschien zijn het spoelen , dus gewikkelde radialen.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

-Verwijderd account

Re: Balkonantenne voor 70MHz

#6 Bericht door -Verwijderd account »

pa5cw schreef:Op het balkon zal het zeker werken.

Hier wat antennes voor 70 MHz: http://www.vandijkenelektronica.eu/inde ... &id_lang=1
Dank voor je bijdrage met link naar website.
Dat zullen best prima 70MHz antennes zijn, maar helaas te groot (lees: te lang) voor op het balkon.

Wel iets tegen gekomen inmiddels.
http://www.moonraker.eu/amateur-radio/m ... ith-spring
Maar dat gaat ongetwijfeld een duur antennetje worden met verzendkosten erbij. En ongetwijfeld wil de douane ook geld hebben voor invoerrechten. Heb ik ondertussen al meermalen ondervonden de laatste twee jaar.
Plus nog een bijpassende voet en montagemateriaal voor op het balkon, maar dat zal niet moeilijk te vinden zijn.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Balkonantenne voor 70MHz

#7 Bericht door PA0RAB »

John,
Er ligt in het rommelhoek is dergelijks straler en radialen, epoxie/glas uitvoering .Trouwens de lang zwiepdraad op de foto's komt aardig overeen met de messing straler op m'n rugzak
Helaas mist de kop en/of bevestigingsplaat .Ooit eens gekregen Frequentie onbekend en ook niet uitgezocht.
De straler is iets vam 1.70m en de radialen 27 cm
de straler kent als bevestiging een alu huls met angel-saksische bout , de straler is glas-epoxie met meerdere getwiste draden inwendig geschat 1,5mm dik ,die uitgeplozen contact maken met de geklemde huls
De dikte van straler en radiaal is onderin iets van 8 mm De 3 radialen zijn van identieke constructie naar top zich verjongend,Geen spoel oid kunnen ontdekken. kHeb ooit eens zo radialen verlengd. maar moest topcap aanbrengen wat schiet je dan op
Een stevige constructie tussen stralervoet en bevestigingsplaat heeft me weerhouden om meer over dit krijgertje te weten te komen De foto's komen hier ook aardigig overeen met wat op de rugzak kwam
73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie