8 Banden endfed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

8 Banden endfed

#1 Bericht door PD7MAA »

http://myantennas.com/wp/product/efhw-8010/

Zo te zien zit de spoel kort bij de trafo. Ik heb deze manier van aanpassen in de Rothammel gezien,kort bij het voedingspunt komt een spoel om de antenne van 39.6m voor alle banden resonant te maken daar zij voor de hogere banden te lang is.
Een grote tuin is wel gewenst :)
Bijlagen
EFHW-8010-NEW-web1jpg-500x375.jpg
EFHW-8010-NEW-web1jpg-500x375.jpg (34.68 KiB) 11425 keer bekeken
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 8 Banden endfed

#2 Bericht door PA0RAB »

OM's met een gr o o o o te achtertuin
Het is natuurlijk een experiment waard
Wanneer je de wikkeldraad als referentie neemt 6 wikkelingen
en daarvoor zwarte schakeldraad neemt kom je op een spoellengte van rond 15mm
en voor het spoellichaam een 1,5 duims PVC pijp 40 mm lengte
Dan houd je de kosten ook laag
55 en 73 de Ruud PA0RAB

JO21VK60
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2016, 17:47

Re: 8 Banden endfed

#3 Bericht door JO21VK60 »

Ziet er niet slecht uit, maar ja de lengte kan ik in onze woonwijk niet eens kwijt :shock:
Elke dag heeft uitdagingen. Denk niet in problemen maar zoek oplossingen.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: 8 Banden endfed

#4 Bericht door PA3BAS »

JO21VK60 schreef:Ziet er niet slecht uit, maar ja de lengte kan ik in onze woonwijk niet eens kwijt :shock:

Dan woon je wel in een heel klein wijkje... :mrgreen:
.... But will it blend?

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 8 Banden endfed

#5 Bericht door PA0RAB »

Foei Bastiaan ,niet plagen hoor
Menig Vinex achtertuintje heeft een diepte van 2 fietsen voor volwassenen en een kinderfietsie met een breedte van rond 4 m Diagonaals iets van 7,5m
De BBQ kan amper tussen 2 klapstoelen en de lounge set is losse kussens op de grond natte kont
Oei nu plaag ik ook
jo21vk
Ga naar de rubriek Bibliotheek Open ON4VLM
en download het DKARS magazin
Lees het artikel over de antenne op kleine plaatsen en succes
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 8 Banden endfed

#6 Bericht door PD7MAA »

Schijnbaar afgeleid van de DL7AB alband antennne.

De spoel met 5 windingen en 50mm diameter op 2m. van de trafo klopt aardig
Bijlagen
spoel.jpg
spoel.jpg (15.05 KiB) 11170 keer bekeken
alband endfed.jpg
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 8 Banden endfed

#7 Bericht door PA3DAT »

Measured VSWRs in the gallery are taken with the antenna in an inverted V shape with the center of wire at 20 feet and ends at few feet above ground.
En die hang je dan dus inverted-V op, in een vishengeltje, tophoogte amper 7m.
Uiteinden een half tot één meter boven de grond, dan is ie prachtig in resonantie op bijna álle HF-banden (uitgezonderd 60 en 160m.)

Een wonderantenne, voor 'slechts' $139.99! Lees wel de disclaimer:
Your values could vary with way and height of installation.
:mrgreen:

In theorie zal het wel kloppen, maar ik wil wel eens zien dat iemand die zo'n ding koopt die prachtige
waarden in zijn eigen achtertuin, of op vakantie, óók haalt. Want daar geloof ik niet zoveel van...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 8 Banden endfed

#8 Bericht door PA0RAB »

Aloys en meelezers,
Die importantennes zien er mooi uit en zitten doorgaans ook constructief goed in elkaar. Hebben vaak ook goede eigenschappen,maar .... helaas de kleine letters disclaimer en het handboek hoofdstuk antennes.
Die kennis in het achterhoofd raad ik aan te verplaatsen naar de kontzak en pijnlijke bil
De prijzen zijn doorgaans niet misselijk
Wat krijg je er eigenlijk voor Ringkern in kastje eind antennedraad en een spoel misschien een eind coax met pluggen apart bij te bestellen Wachttijd en inklaringskosten.
En de wetenschap dat je het spul op jouw plekkie dient te optimaliseren
Die HWA dingen ) niet hemel water afvoer ,maar half wave antenna ) zijn simpel en eenvoudig zelf te maken . Ringkern bij Kent of Bakelaar Kastje bij de plaatselijke elektrieker Zakje rvs boutjes en moeren en een eind tweelingsnoer uitelkaartrekken en al laatste een einje pvc pijp grijs of wit met en rolletje schakeldraaduit de bouwmarkt
De kosten van zo'n KARWEI antenne zijn veel minder dan van het import ding. Een rolletje tweelingsnoer verknippen is pech
Maar dat import ding .......

Zegt John of Jos niet Zelf gemaakt voelt prettiger dan zelf gekocht ?
M'n Zeppvariant hangt er al jaren als vishengel voor de tuinkabouter om de Vestiaopzichter te dollen

John
Jouw respons is dacht ik een reactie op een DARC onderzoek waarom bij toenemende freq de 1/2 langer lijkt te worden Daarom maak Egbert 3 banders. en raad ik aan te experimenteren met die pvc+schakeldraad spoel
55 met de knutsel en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 8 Banden endfed

#9 Bericht door PD7MAA »

De tests op Eham.net zijn zeer positief : http://www.eham.net/reviews/detail/12423

De tekeningen komen uit de Rothammel .
In feite gaat het hier om een gewone en goed werkende Endfed met als extra een spoel voor de aanpassing van de lengte.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 8 Banden endfed

#10 Bericht door PA0FRI »

PD7MAA schreef:Schijnbaar afgeleid van de DL7AB alband antennne. De spoel met 5 windingen en 50mm diameter op 2m. van de trafo klopt aardig
De truc van DL7AB heb ik omstreeks 1972 bij het langste deel van een FD4 met succes toegepast.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: 8 Banden endfed

#11 Bericht door pa0ejh »

Ik gebruik die correctie spoel al jaren in mijn 80-40-20 en 15m EndFed, maar ook dan
is het lastig om als de Antenne gestrekt op de zelfde hoogte hangt, alle banden in een
goed SWR venster te krijgen, vooral de hogere banden.

Ik heb de spoel tig keren moeten verschuiven om de Antenne in mijn situatie voor 20 en 15m
in een bruikbaar SWR venster te krijgen.

Het is echt niet 'ophangen en het werkt ' dat kun je vergeten, zoals Aloys ook al aangeeft.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 8 Banden endfed

#12 Bericht door PA0FRI »

pa0ejh schreef:Het is echt niet 'ophangen en het werkt ' dat kun je vergeten, zoals Aloys ook al aangeeft.
De maten die een ontwerper of auteur van een antenne opgeeft moet men beschouwen als een richtlijn. Een gelijkwaardig resultaat wordt alleen bereikt als met dezelfde: "hardware", hoogte en lokale omstandigheden gewerkt wordt. Vaak wordt ook niet vermeld of er sprake is van wel of niet geïsoleerd draad. Voor een eigen optimaal resultaat ontkomt men niet aan enige vorm van experimenteren.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: 8 Banden endfed

#13 Bericht door ON9KVE »

PA0RAB schreef:Aloys en meelezers,
Die importantennes zien er mooi uit en zitten doorgaans ook constructief goed in elkaar. Hebben vaak ook goede eigenschappen,maar .... helaas de kleine letters disclaimer en het handboek hoofdstuk antennes.
<knipperdeknip>
Die HWA dingen ) niet hemel water afvoer ,maar half wave antenna ) zijn simpel en eenvoudig zelf te maken . Ringkern bij Kent of Bakelaar Kastje bij de plaatselijke elektrieker Zakje rvs boutjes en moeren en een eind tweelingsnoer uitelkaartrekken en al laatste een einje pvc pijp grijs of wit met en rolletje schakeldraaduit de bouwmarkt
De kosten van zo'n KARWEI antenne zijn veel minder dan van het import ding. Een rolletje tweelingsnoer verknippen is pech
<knip>
55 met de knutsel en 73 de Ruud PA0RAB
+1

Zelfs het laatste ding wat nog makkelijk zelf te bouwen is, is vaak al te veel ...Tot aan (koppel)kabeltjes aan toe !
Er zijn helaas hoe langer hoe meer gelicentieerden die geen plug willen solderen.
Als je het echt niet kunt (handicap of zo), is het wat anders.
Het feit dat die HyEndFed jongens c.s. zo goed draaien is een teken aan de wand.
Die lachen zich elk jaar weer de ballen uit de broek (aan de Bahama's) :mrgreen:
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: 8 Banden endfed

#14 Bericht door pa0ejh »

Jammer dat ze de 'bevoegheid tot het bedienen van een Amateurzender ' hebben afgeschaft...

Menigeen zou daar nu genoeg aan hebben, zelfbouw is dood, en er zijn er genoeg die nog geen soldeerbout meer hebben...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: 8 Banden endfed

#15 Bericht door PA9CW »

Ik gebruik deze HyEndFed al bijna een jaar. Mijn versie is nog de oude en heeft geen alu plaat aan de achterzijde. Ik heb hem afgespannen vanaf de nok van mijn huis naar de voorzijde.

@PA3DAT : De swr is op alle 8 banden ruim onder de 1:2 en op sommige banden zelfs 1:1. Op 160 meter moet ik een tuner gebruiken. Maar die valt niet onder de specificaties.

Ik ben er erg tevreden over.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie