RF Chocke maken

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

RF Chocke maken

#1 Bericht door PA4WK »

Beste mede amateurs,
Ik wil een RF Chocke gaan maken door op een kern FT240/43 of FT140/43 volgens de bekende manier een aantal wikkelingen coax te leggen.
5 wikkelingen aan de ene kant dan door de kern oversteken en 5 wikkelingen aan de andere kant.
Mijn vraag is hoeveel vermogen kan deze Chocke hebben?
Materialen:
Kern FT240/43 of FT140/43
Kabel: RG58/U
Freq. 80 - 60 en 40 meter
Ant. resonante dipolen (kattensnor)
73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: RF Chocke maken

#2 Bericht door PA1ZP »

Hy Wim

Op een FT140-43 kan u voor die banden niet genoeg wikkelingen kwijt.
Op een FT240-43 wel.
Bij redelijk SWR (onder de 2) kan u er wel 400 watt PEP op kwijt op een FT240-43.
Bij slechte SWR waarden en grote onbalans kan je al bij 100 watt vast gaan lopen en een hete kern krijgen.

Voor het aantal wikkelingen kan u het beste bij G3TXQ Steve kijken.
http://www.karinya.net/g3txq/chokes/
Ik zou gaan voor 17 wikkelingen RG58 op een Ft240-43.

Je kan ook een andere balun bouwen maar die is veel ingewikkelder.
In dit you-tube filmpje wordt uitgelegd hoe dat dan weer moet:
https://www.youtube.com/watch?v=JhAPJISUjB8
Deze balun heeft een groot frequentie bereik van 80 t/m 10 meter.

Ikzelf heb de balun met 17 windingen Rg58 op een enkele Ft240-43 in gebruik op mijn 80/60/40 dipool.
Mijn dipool is een kattesnor voor 40 gecombineerd met een trapdipool voor 80 en 60 meter.
Maar werk de laatste tijd geen QRO meer dus heb nog iet getest hoeveel vermogen deze nu aan kan.
100 watt CW is echter geen probleem gebleken.

Veel succes Jos.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: RF Chocke maken

#3 Bericht door 19DT2120 »

Zelfde principe als in dat filmpje van Jos maar dan met 12 wikkelingen :
200W : http://www.dg0sa.de/balun1zu1klein.pdf
800W : http://www.dg0sa.de/balun1zu1gross.pdf
1000W: http://www.dg0sa.de/balun1zu1maxi.pdf

Directe url naar de site : http://www.dg0sa.de/
Soms weet ik het ook niet meer.........

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: RF Chocke maken

#4 Bericht door PA3EYC »

Hoeveel vermogen een RF choke kan hebben is eigenlijk niet goed te beantwoorden. Ik vind het altijd wel knap zoals fabrikanten vaak het vermogen op een choke durven zetten.

Een FT140-xx kan met gemak 1kW aan bij een zuiver symmetrische dipool. Doordat de stromen van en naar het antenne op de binnenader en de binnenzijde van de afscherming exact even groot en met elkaar in tegenfase zijn, wordt in de kern 0% magnetisch veld opgewekt. Alleen de Ohmse weerstand van het beetje extra coax zal wat warmte opwekken. Door de zuivere symmetrie zijn er geen mantelstromen dus de kern doet eigenlijk niets.

Bij een flink on-symmetrisch antenne waarbij de impedantie in het voedingspunt ook nog eens >>50 Ohm is kan een choke waarbij de fabrikant 1kW opgeeft het al met enkele 100'n watts begeven. Het kan zelfs zijn dat de choke het op 20m bij 1kW houdt en dezelfde choke op 80m bij 100W al begeeft.

Het is zaak om voor de te gebruiken frequentie een zeer hoge impedantie voor de mantelstromen te creëren. Daarom kan je voor de jou genoemde banden (80, 60 en 40m) beter 31 materiaal gebruiken dan 43 materiaal.
Met een VNA kan je de impedantie van de choke meten. Hier geldt: meer is niet altijd beter. Gewoon een stel wikkelingen op een kern en meten op de voor jou gewenste frequentie. Wikkeling erbij en weer meten. Ergens kom je op een punt waarbij het toevoegen van een extra wikkeling de impedantie minder wordt door de capacitieve koppeling van de wikkelingen. Dit is het eerst merkbaar op de hoogste gewenste frequentie.

Laatst hebben we bij PI4AMF een aantal metingen gedaan aan chokes van divers materiaal en verschillende aantal wikkelingen.
Bij interesse wil ik je best wel eens wat laten zien.

Lees het stuk van Wim PA3DJS eens: http://tetech.nl/divers/balun.pdf
Daarin staat veel nuttige info.

Ter info:
Ik heb hier FT240-31 en FT240-43 uitgeprobeerd. Weet niet meer zeker of daar 13, 15 of 17 windingen RG-142 op zaten. Beide geprobeerd aan een windom voor 80 en 160m. Bij de FT240-43 zat er ook nog een 1:4 balun tussen ook op een FT240-43. De FT240-31 was direct aan de antenne geknoopt. Beide uitgetest met 1kW CW en gaven geen krimp.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: RF Chocke maken

#5 Bericht door pa0ejh »

Zoals Maarten al stelt is het idd. lastig te bepalen hoe 'goed' een Mantestroomfilter moet zijn of is...

Bij een resonante symmetrische dipool die dan ook nog eens symmetrisch qua opstelling is, zou het in principe overbodig zijn.

Je kunt een Mantelstroomfilter ook aan het eind van de Coax plaatsen, om evt. storing te onderdrukken die via de coaxmantel wordt ontvangen.

Zelf gebruik een 31-240 en 43-240 Kern gestapeld, en met 10wdg. Teflon Coax, voor 80m en hoger.

De Guanella Choke met dubbele draad gewikkeld is lastiger qua constructie, beide wikkelingen moeten dan 100 Ohm zijn (staan parallel)
en dat wordt bepaald door de diameter van de draad, en de afstand tussen beide draden, de dikte van de isolatie dus...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: RF Chocke maken

#6 Bericht door PA4WK »

Iedereen bedankt tot nu toe,
zeer leerzame antwoorden allemaal.
Daar kan ik wel wat mee.
Eigenlijk zal er met deze antennes niet meer dan ongeveer 150W. gebruikt worden maar in de zelfde ruimte word ook aan contesten mee gedaan en dan kan de vermogenskraan per ongeluk (of niet) wel eens wat verder open staan.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: RF Chocke maken

#7 Bericht door PA8JDG »

pa0ejh schreef: Je kunt een Mantelstroomfilter ook aan het eind van de Coax plaatsen, om evt. storing te onderdrukken die via de coaxmantel wordt ontvangen.
Bedoel je dan vlak bij de transceiver? Ik heb dat ook wel eens geprobeerd, maar zag toen weinig verschil in ruisniveau. De beste plaats voor een choke (ook voor ontvangstverbetering) blijft toch zo dicht mogelijk bij de antenne, maar experimenteren kan lonen.

73's

Jan PA8JDG

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: RF Chocke maken

#8 Bericht door PA1ZP »

Dag allemaal

Een echte goede mantelstroom choke zou je ook zeker nog tussen tuner en de set kunnen plaatsen.

ik heb een balun op FT240-43 aan de antenne en nog een balun op 2 x FT240-31 tussen de set en de antenne schakelaar hangen.

en dan zit er in mijn zelfbouw antenne tuner nog een 1 op 1 balun tussen tuner en de set op 4 x FT240-43 met teflon draad gewikkeld.
De balun of choke tussen de antenne schakelaar is ook om de coax naar mijn ontvangst antenne goed dood te maken, ook de "ruis" antenne van mijn noise canceler heeft zijn eigen choke nog.

En al met al helpt het op ontvangst op 80 nog niet genoeg, maar als ik ze allemaal weghaal dan hoor ik helemaal niks meer op 80 als ruis en storing.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: RF Chocke maken

#9 Bericht door PC1RZ »

PA1ZP schreef:Hy Wim

Op een FT140-43 kan u voor die banden niet genoeg wikkelingen kwijt.
Op een FT240-43 wel.
Bij redelijk SWR (onder de 2) kan u er wel 400 watt PEP op kwijt op een FT240-43.
Bij slechte SWR waarden en grote onbalans kan je al bij 100 watt vast gaan lopen en een hete kern krijgen.

Voor het aantal wikkelingen kan u het beste bij G3TXQ Steve kijken.
http://www.karinya.net/g3txq/chokes/
Ik zou gaan voor 17 wikkelingen RG58 op een Ft240-43.

Je kan ook een andere balun bouwen maar die is veel ingewikkelder.
In dit you-tube filmpje wordt uitgelegd hoe dat dan weer moet:
https://www.youtube.com/watch?v=JhAPJISUjB8
Deze balun heeft een groot frequentie bereik van 80 t/m 10 meter.

Ikzelf heb de balun met 17 windingen Rg58 op een enkele Ft240-43 in gebruik op mijn 80/60/40 dipool.
Mijn dipool is een kattesnor voor 40 gecombineerd met een trapdipool voor 80 en 60 meter.
Maar werk de laatste tijd geen QRO meer dus heb nog iet getest hoeveel vermogen deze nu aan kan.
100 watt CW is echter geen probleem gebleken.

Veel succes Jos.
Ik heb idd ook de balun met een FT240-43 gemaakt, alleen met 12 wikkelingen ipv de 17 ivm de banden. (info kwam van die G3TXQ ook .)
met de velddagen is hij getest met 100 watt er op dat ging zonder problemen, er wordt door een aantal makers van commerciele baluns die de FT240-43 ook gebruiken 300 watt aangehouden met 1 FT240-43.

Verder heb ik deze qua plaatsing, nu tussen de set en de coaxkabel hangen, aangezien dat voor mij meer opleverde aan ruis en bijgeluiden onderdrukking. (ik woon in een appartement, en daar pikt de 17m coax toch wel eea op) . Tussen de kattesnor en de coax zit een air-core choke nu.

Idealiter hang je er meer tussen, beste zou dus na de antenne, dan voor je amplifier, dan na je amplifier nog 1 voor je set.
(kijk ook maar eens op de site van PA0FRI, daar wordt wel aardig nog wat info over chokes/mantelstroom filter gegeven)
73, Rick

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: RF Chocke maken

#10 Bericht door PA4WK »

Hallo Rick,
heb inderdaad gezien dat de FT240-43 goed bruikbaar is maar materiaal 31 zou het met name op de lage banden nog beter moeten doen.
Het is idd een goed idee om behalve buiten net onder de antenne ook tussen set en tuner waar toch al een kort kabeltje zit gelijk maar een ringkern te zetten.
Dat ga ik zeker ook doen, en ja ik heb ook gemerkt dat een chocke net voor je set een positieve invloed heeft op de ontvangst er komt minder manmade troep binnen.
73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RF Chocke maken

#11 Bericht door PA0ETE »

Je kunt een mantelstroomfilter voor HF ook maken zonder kern. Ik weet alleen de maat bij dunne coax, zoals bijv. RG-58. Je hebt dan 10 windingen op een rolletje nodig bij een diameter van ongeveer 15 cm strak tegen elkaar aan gebonden. Werkt in elk geval van 80 t/m 10m.

Voor zover ik weet heb ik dit een keer uit een QST gehaald, en ik heb het een paar keer gebruikt op verschillende banden waar het goed werkte.

Voor RG-58 geldt dit natuurlijk niet helemaal, maar je hebt dan in elk geval niet te maken met in verzadiging sturen van het kernmateriaal. Een balun met kern en een wat groter vermogen gebruiken samen met een antennetuner is enigszins riskant. Behalve dat je kern erg warm kan worden kan het ook gebeuren dat je HF vervormd raakt, met allerlei storing tot gevolg.

Ik heb verder een keer verkeerd kernmateriaal geleverd gekregen, daar kun je lang naar zoeken. Ik weet niet of dat nog zo is, maar er waren twee fabrikanten die een verschillende kleurcodering hanteerden. Ik heb een kern geleverd gekregen in de veronderstelling (van de leverancier) dat die van Amidon was, maar hij was van een andere club, en dus met de betreffende kleur een heel ander type. Hij deed zo goed als niets. :-)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: RF Chocke maken

#12 Bericht door PA4WK »

Klopt van die kleuren John ik heb wel eens bij de T200 kern gehad, de ene was meer bruin en de ander bijna oranje.
Ik heb hier op dit forum ook wel gelezen over FT240-43 kernen uit bamiland waarbij de metingen lang niet overeenkwamen met de specs.
Hoed u voor namaak is ook hier het advies.
De coax balun ken ik en die doet het inderdaad best redelijk hoewel het moeilijk is van 3.5 tot 30 MHz. te realiseren, zie ook http://www.karinya.net/g3txq/chokes/ maar hij is groot en zwaar.
Voor mijn doel is de BALUN met kernmateriaal 43 of 31 waarschijnlijk nog het beste, zie ook de link.
Iedereen bedankt voor de reacties,
Best 73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: RF Chocke maken

#13 Bericht door kenwoodts50 »

Is het ook mogelijk om R-142 coax voor zwaar vermogen tegebruiken ,moet toch lukken
Mvg.
ON3MK
Maurits

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: RF Chocke maken

#14 Bericht door PA4WK »

Waarom zou je met RG58/U gaat het ook prima.
Bij groot vermogen is het niet alleen de coax maar ook de kern kan in verzadiging raken.
Voor een echte QRO BalUn kun je meerdere kernen stapelen en teflon coax gebruiken
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie