open stub J-pole

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

open stub J-pole

#1 Bericht door on3dag »

Ik heb een open stub J-pole gemaakt voor de 2 m en 70 cm band. De beschrijving ervan is terug te vinden op volgende website : www.w4cll.com/ijpole.html
Ik heb ieder staafje iets langer gemaakt om het op juiste lengte te kunnen afsnijden. De antenne bestrijkt de 143-149 MHz VHF en de 437-450 MHz UHF.
De eerste vraag : hoe moet ik deze antenne op maat brengen, waarmee moet ik beginnen? Tweede vraag : hoe kan ik de band van 437-450 MHz verschuiven naar 430-440 MHz?
Weet iemand de oplossing!
Alvast mijn dank aan ieder die mij helpen kan.

Mvg,
Dirk
on3dag

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: open stub J-pole

#2 Bericht door pa0ejh »

dag Dirk.

Je kunt het middelste element 1,5cm langer maken, en aan de onderkant wat verder naar boven draad er op snijden.

Dan heb je wat meer afregel mogelijkheid, het element moet iets langer worden dan aangegeven.

De buitenste elementen zijn voor 2m, de beide linkse voor 70cm, ze beinvloeden elkaar wel een beetje, dus als
je iets met de lengte speelt kom je er wel, ik heb deze antenne vroeger al eens gemaakt, en het werkte goed.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: open stub J-pole

#3 Bericht door on3dag »

dag PA0EJH,

Bedankt voor uw uitleg, zal ik zeker opvolgen. Ben al heel tevreden dat ik weet dat er vroeger ook al iemand is die deze antenne gemaakt heeft en dat deze voldeed.

Nogmaals dank,
Dirk,on3dag

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: open stub J-pole

#4 Bericht door PD3JH »

Hallo
Ik heb dezelfde antenne van Arrow nagemaakt, deze werkt goed. http://www.arrowantennas.com/inst/ijpole.html

Staande golf en bandbreedte komen exact overeen met de gebruikte afmetingen.
73, Johan PD3JH

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: open stub J-pole

#5 Bericht door PA0RAB »

Dirk,Egbert en PD3JH en meelezers,
Jaren terug vroeg een collega me eens naar een weinig kostende marifoonantenne voor zijn Waarschip
Na wat typen en prijzen bekeken en besproken te hebben kwamen we uit op de J antenne Goedkoopste uitvoering stukkie TV lintlijn in een witte plastic electrapijp Valt niet op bij de plasticvloot ahum
t Ding schijnt zelfs als noodantenne in de ANWB Waterkampioen beschreven te zijn.
Het was voor zijn schuit te simplistisch en hij vroeg om een meer als antenne ogend ding.
Weer een technische babbel en en kratje bieren weer de eenvoud van de J beam die het won
Toen de bouw van het ding Dirk denk aan het linkse 1 band type uit je gegeven info
We hebben het geweten !! We hadden ook een plaatje
Maar van afstand in de mast Kabel onder de antenne en koppelmoer duidt een koppeling tussen antenne plug en element Maar hoe?
Nylon ringen ? als isolatie ? Werkt dachten we goed Probleempje die koppelmoer moet ergens koppelen
Op Antenne plug SO 239 een gats montage kortsluiting buitenmantel kabel aan stralend deel Mechanisch kon o.i. ook niet .Het volle zwiepmoment op de al "loszittende" binnen koppeling leek o.i.onbetrouwbaar.
Collega's onder elkaar dus raad vragen ter oplossing van het bevestigingsprobleem der straler.
We bestonden uit Jim SK HTSer electro lkr machinistenschool Tjerk lkr gym schuiteigenaar. Henk lkr machine bankwerken Machinistenschool ik ibo algemene handvaardigheid LBO AVO en elektro want . ik ben zendamateur is radiotelegrafist 3e klasse is noodbevoegdheid elektro , 9wpm opgerekt naar 12
Dat leidde weleens tot rare toestanden wanneer we in vrije tijd door de werkplaats liepen en naast ons vakgebied bezig waren.
We hebben wat af geklooid
De eindconstructie was
Vanwege brede drukvlak is straler koppelstuk gebleven
Bevestiging hoekstuk is nylon plaat en doorboorde messing bout dit kon met redelijke zekerheid de normale windkrachten aan
Voor het vastzetten werd een eind installatiedraad in/aan de doorboorde messing bout gesoldeerd en het andere eind aan de op hoekstripje SO239
De straler moest wel verkort worden hierdoor
Ik ben dus zeer benieuwd hoe Arrow het heeft opgelost. De plug aan de straler was toen voor ons de grootste moeilijkheid Toen we dat hadden werking feilloos
73 de Ruud PA0RAB

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: open stub J-pole

#6 Bericht door on3dag »

Goede namiddag aan iedereen,

Ik heb dus de antenne vervaardigd en heef de volgende meetresultaten; De test werd uitgevoerd met volgende toestellen t.w. een 2m/70 cm zend ontvanger type TMV-71E en een SWR brug merk Alan KW 520.
De antenne stond op een stalen buis. De onderkant van de antenne stond op een hoogte van 2 meter boven de grond en gaf volgende resultaten:
144 Mc Swr = 1:1.0
145 Mc Swr = 1:1.1
145.987 Mc Swr = 1:1.3

430.025 Mc Swr = 1:1.3
435.000 Mc Swr = 1:1.2
439.975 Mc Swr = 1:1.5

Voor de plug die bij de straler hoorde wist ook geen raad, maar ik heb zelf een plug vervaardigd door gebruik te maken van een oude doorvoer plug voor een pl 239.
Ik heef eventjes een schetsje mee hoe ik het geflikt heb. Aan de binnenkant van de plug stak er nog een soort bruine bakeliet of pertinax. Dit heb ik er volledig uit verwijderd zodanig dat ik nog enkel het omhulsel en het pinnetje aan de binnenkant over hield.
Daarna heb ik een koperen stukje gedraaid met een gaatje er in om de plug voor de binnen geleider van de coax er in vast te zetten, ik denk dat die maat ongeveer 3.8 mm was. De buitenkant van dit koperen stukje had een diameter gelijk aan de binnenkant van de alu buis t.t.z. ongeveer 7.97 mm.
Dan heb ik voor de afwerking van het geheel terug een nylon stukje moeten draaien en bevestigen in de plug, zodanig de de binnenzijde van de plug afgeschermd werd van de massa. Hopelijk hebben jullie iets aan mij uitleg.

73's
Dirk

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: open stub J-pole

#7 Bericht door on3dag »

tkening van coax plug
Bijlagen
plug coax.jpg

Plaats reactie