Antenneplaatsingsproblemen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Antenneplaatsingsproblemen

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Gister op de afdelingsavond hoorde ik het verhaal van een medebezoeker dat hij een dreigbrief had ontvangen van de woningbouw. Deze zendamateur had enkele antenne's opgesteld op het flatbalkon en bevestigd aan de balkonrailing. Volgens die dreigbrief was dit een aantasting van het wooncomplex en hij moest zijn antenne's onmiddelijk verwijderen, wat hij ook gedaan heeft.
Mijn situatie is feitelijk dezelfde en ik ben huurder bij diezelfde woningbouw. Mijn buren zijn woningeigenaren en vinden het "geen gezicht" mijn antenne's op/aan mijn balkon.
Dat is dus gewoon hun probleem :mrgreen: Mijn menig.

Nu is mij op deze afdelingsavond aangeraden om zo spoedig mogelijk betalend donateur te gaan worden van stichting DKARS. Als reden werd opgegeven dat deze stichting goed in staat zou zijn om dit soort problemen succesvol aan te pakken. Dus ben ik belangstellend naar praktijkervaringen van zendamateurs met antenneplaatsingsproblemen, die deze problemen aan stichting DKARS hebben voorgelegd. En natuurlijk vooral naar de eindresultaten :)
Is dat echt de moeite waard of is het eigenlijk gewoon om aan betalende donateurs te komen?
We hebben immers al twee grote landelijke amateurverenigingen die voor onze belangen strijden.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#2 Bericht door PA2LAD »

Grote onzin. Ook bij de Veron kan je advies en steun krijgen. Heel wat jaren geleden lag bij mij de gemeente ook dwars en adviseerde om maar gebruik te gaan maken van het toenmalige centrale antenne systeem. (niet lachen). Een zender daarop aansluiten lijkt me niet zo`n goed idee, heb ik ze gezegd. Een brief van de Veron gaf ook opening tot een gesprek en toestemming om op het dak een antenne mogen plaatsen. Uiteindelijk waarschijnlijk jouw doel ook. Informeer eens.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#3 Bericht door PA0BAK »

Een brief (aangetekend) sturen, en vertellen dat je zendamateur bent en dat je een antenne wilt plaatsen.
Daarbij aangeven, dat het verdrag van de mensenrechten het heeft over vrijenieuwsgaring, dus het plaatsen niet te verbieden is.
Afsluiten met de vraag, hoe zij het willen hebben..........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#4 Bericht door PA5COR »

Goede optie, ze hebben een goed team wat helpt in je antenne problemen, ik heb het allemaal zelf gedaan, en de andere verenigingen doen niet veel omdat dit voor hun onmogelijk is behalve wat steun door leden zelf en het boek juridische leidraad van PA0GMM.
Dat boek is al wat ouder aan het worden en zou eigenlijk opnieuw moeten worden aangepast aan de huidige tijd, hoewel er nog veel bruikbaars in staat.

In feite voor de verenigingen kunnen ze alleen bemiddelen in het algemeen voor alle leden door middel van gemeentes en verhuurders folders te geven over de wetgeving, uitleg wat radio amateurs zijn, etc.
Prive gevallen behandelen is eigenlijk onmogelijk, daar hebben ze de juridische afdeling niet voor noch de mensen en geld om voor jou de juridische strijd aan te gaan, dat ligt bij jezelf, je ( eventuele) juridische verzekering, en jou als amateur/huurder nar de verhurder als prive persoon.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#5 Bericht door Bert_1 »

PE2CH schreef: Is dat echt de moeite waard of is het eigenlijk gewoon om aan betalende donateurs te komen?
Niet zo aardig voor een club radioamateurs die voor 25,- heel veel goeds doen ;)
Bert

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#6 Bericht door PA0FRI »

pa0bak schreef:Een brief (aangetekend) sturen, en vertellen dat je zendamateur bent en dat je een antenne wilt plaatsen.
Daarbij aangeven, dat het verdrag van de mensenrechten het heeft over vrijenieuwsgaring, dus het plaatsen niet te verbieden is.
Ook benadrukken dat wij deel uitmaken van een internationaal erkende radiodienst. Dat er een antenne nodig zoals bij andere diensten zoals: politie, ambulance, andere hulpdiensten, taxi bedrijven, bouwbedrijven, communicatie bedrijven etc.
Eens heb ik een zendamateur geadviseerd om dit te berde brengen bij zijn flat verhuurder, want op het dak stond al geruime tijd een aantal GSM masten. Uiteindelijk mocht zijn antenne ook op het dak van de flat.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#7 Bericht door PE2AAB »

'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#8 Bericht door PA2LO »

Misschien heb je iets aan de publicatie die de Vereniging van Woningcorporaties Aedes op haar website heeft staan en je woningbouw vereniging daarop wijzen? Een groot deel van de verhuurders is aangesloten bij Aedes (je kan op hun website zoeken of jou corporatie ook lid is)

http://www.aedes.nl/binaries/downloads/ ... -van-r.pdf

De conclusie die zij stellen (in dit document):

Conclusie
- Radiozendamateurs hebben antennes nodig om hun activiteiten te kunnen ontplooien.
- Antennes werken het beste als ze hoog en vrij van obstakels worden opgesteld.
- Voor het plaatsen op of aan een gehuurde woning moet een radiozendamateur toestemming hebben van de verhuurder/eigenaar.
- Antenne-installaties van radiozendamateurs zijn voor de gemeente vergunningsvrij tot een maximumhoogte van 5 meter boven het dak of boven de grond.
- Voor een modale vrijstaande mast van 18 á 20 meter is wel een vergunning van de gemeente nodig.
- Een woningbouwcorporatie mag regels hanteren voor het gebruik van het verhuurde, maar dit mag nooit leiden tot een totaal antenneverbod. Dan ontstaat strijd met het recht op vrije meningsuiting en dat weegt zwaar bij belangenafweging.
- Er is jurisprudentie over de afweging tussen het belang van de zendamateur en anderzijds de belangen van omwonenden.

Mocht het factsheet je bekend voorkomen of je nadere toelichting willen hebben, dan kan je in de DKARS uitgave van april meer lezen over de totstandkoming hiervan: http://downloads.dkars.nl/DKARS%20Magazine%20201604.pdf

73, Gert

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#9 Bericht door ON5RKN »

Verhuizen...

Een landelijk gelegen huisje kopen zonder buren, of buren van wie het niet uitmaakt
of je nu 1 of meerdere antennes en of masten staan hebt.

-Verwijderd account

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Dank voor de reacties.
PA2LAD schreef:Ook bij de Veron kan je advies en steun krijgen.
En daarmee houdt het dan ook wel op :( Je zal het wel zelf moeten doen.
PA5COR schreef:de verenigingen doen niet veel omdat dit voor hun onmogelijk is behalve wat steun door leden zelf

In feite voor de verenigingen kunnen ze alleen bemiddelen in het algemeen voor alle leden door middel van gemeentes en verhuurders folders te geven over de wetgeving, uitleg wat radio amateurs zijn, etc.
Prive gevallen behandelen is eigenlijk onmogelijk, daar hebben ze de juridische afdeling niet voor noch de mensen en geld om voor jou de juridische strijd aan te gaan
Dit is zo ongeveer het verhaal wat mij verteld is door de andere VERON-afdelingsleden bij wie ik aan tafel zat. En waarom mij aangeraden is om bij DKARS aan te kloppen indien verhuurder het mij lastig wil gaan maken om met de radiohobby bezig te kunnen zijn en blijven.
In dat geval gaat DKARS voor/namens mij daadwerkelijk aan de slag en hoef ik zelf niet veel te doen, als ik het goed begrepen heb. Voorwaarde is alleen dat je betalend donateur bent van stichting DKARS.
pa0bak schreef:Een brief (aangetekend) sturen, en vertellen dat je zendamateur bent en dat je een antenne wilt plaatsen.
Afsluiten met de vraag, hoe zij het willen hebben..........
Dit werd mij ten sterkste afgeraden, tenzij ik juridisch goed onderlegd zou zijn en tevens goed bekend met allerhande procedures die hierbij kunnen komen.

Wat ik echter nog mis in jullie reacties is: welke concrete resultaten zijn er bereikt inzake antenneverboden door woningbouw of anderzins en welke verenigingen daadwerkelijk hulp daarbij hebben geboden. Al of niet met het gewenste eindresultaat.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#11 Bericht door PA2LO »

Wat ik echter nog mis in jullie reacties is: welke concrete resultaten zijn er bereikt inzake antenneverboden door woningbouw of anderzins en welke verenigingen daadwerkelijk hulp daarbij hebben geboden. Al of niet met het gewenste eindresultaat.
Koop/leen het eerdere genoemde boek van mr Guido (G.M.M.) van den Berg en je lees er diverse concrete resultaten, vaak inclusief de communicatie van en naar gemeenten en woningcorporaties. De meeste afdelingen hebben het boek wel liggen...

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#12 Bericht door PD5DJ »

Hier bij mij in de regio ook een geval bekend van een bevriend zendamateur.. deze heeft al bijna 20jaar een antenne installatie op het dak staan.

Dit is "schriftelijk" goedgekeurd door de huismeester destijds. (deze is al een aantal jaren niet meer in dienst)
"Schriftelijk" wil zeggen dat mondeling het goedgekeurd was, Maar hij heeft destijds op verzoek van de woning stichting ankers door een professioneel dakdekkersbedrijf moeten laten plaatsen.
Op het aantonen van factuur ankers plaatsen, is schriftelijk gehoor gegeven.. van: "Men weet er dus van"

Alleen is het nu bijna 20jaar verder, en binnen de woningstichting zijn er alweer diverse nieuwe huismeester geweest.
Onlangs is er in deze regio een grote schoonmaak actie geweest om schotel antennes en ander materiaal te verwijderen van de daken.
Daar heeft deze zend amateur ook gehoor van gekregen, en moest daarom dus ook zijn mast weg halen en alles wat er nog wel niet meer op het dak staat.

Deze zendamateur is lid van de veron, en heeft hiermee diverse malen contact over deze situatie gehad.. maar de woningstichting bleef zijn poot stijf houden, de boel moest en zou er af gaan.

Onlangs is deze zendamateur lid geworden van DKARS, hij heeft deze situatie voorgelegd aan DKARS.
DKARS heeft dezelfde dag nog telefonisch contact opgenomen met diverse afdelingen van de woningstichting.
2 dagen later lag een officiele goedkeuring voor zijn antenne mast in de bus.

Iets wat de veron een half jaar lang niet voor elkaar kreeg, heeft DKARS in 1 dag voor hem opgelost..

Kortom DKARS hanteerd waarschijnlijk een andere "effectievere" aanpak.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#13 Bericht door PE2AAB »

Mijn hierboven genoemde brief komt dus uit het boek van Guido. Knippen/plakken en eigen gegevens invullen!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#14 Bericht door PA4WK »

Van de twee landelijke verenigingen is alleen bekend wat hier al eerder opgemerkt werd namelijk dat ze je advies geven.
Voor een aantal amateurs is dat voldoende geweest, deze amateurs hebben dus geluk gehad.
Maar ik zou zeggen geef een keer €25.= uit en word donateur van DKARS.
Jan van Muijlwijk, PA3FXB en het team van het Bureau Ondersteuning Antenneplaatsing Nederland van DKARS heeft al diverse successen geboekt.
Best 73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Antenneplaatsingsproblemen

#15 Bericht door PE1PQX »

PA0FRI schreef:
...

Ook benadrukken dat wij deel uitmaken van een internationaal erkende radiodienst. Dat er een antenne nodig zoals bij andere diensten zoals: politie, ambulance, andere hulpdiensten, taxi bedrijven, bouwbedrijven, communicatie bedrijven etc.

...
Die kreet wordt voor de Nederlandse overheid (lees: AT) al lange tijd niet meer gehanteerd ten aanzien van 'ons zendamateurs'. In hoeverre dit juridisch nog enig waarde heeft durf ik niet te zeggen.
Gedachtegang: Als we werkelijk deel uitmaken van deze 'internationaal erkende radiodienst' zouden onze registraties (voorheen vergunning, machtiging, licenties enz.) veel meer waarde hebben in de diverse juridische 'gevechten' die nu over het plaatsen van antennes en masten plaatsvinden.

Onthoud: Artikel 10, lid 1 EVRM is niet 100% vanzelfsprekend, omdat lid 2 van diezelfde artikel 10 het eerste lid deels beperkt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie