Tips opstelling hexbeam

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anneke
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2016, 06:42

Tips opstelling hexbeam

#1 Bericht door Anneke »

hallo , ik ben beginnend radioamateur en had enkele vraagjes ivm opstelling van een hexbeam en rotor.

Daar ik geen andere mogelijkheden heb ben ik van plan dit mastje aan te kopen voor mijn hexbeam .

Iemand tips hoe je die rotor bevestigd aan dit mastje , en welke voorkeur jullie hebben ivm rotor?

Mvg.
Bijlagen
P1030157.jpg

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1032
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Tips opstelling hexbeam

#2 Bericht door PD5DJ »

Anneke schreef:hallo , ik ben beginnend radioamateur en had enkele vraagjes ivm opstelling van een hexbeam en rotor.

Daar ik geen andere mogelijkheden heb ben ik van plan dit mastje aan te kopen voor mijn hexbeam .

Iemand tips hoe je die rotor bevestigd aan dit mastje , en welke voorkeur jullie hebben ivm rotor?

Mvg.
Dat mastje, schuif je dat elke keer in en uit? is het een permanente opstelling?

Je zou bij dat soort mastjes mooi de rotor onder kunnen plaatsen.
Ik weet niet hoe lang de mast is, maar dan zou je hem ergens midden in en boven in moeten af tuien met een lager constructie.

Ik heb heel langs zo'n constructie gebruikt op mijn voormalige QTH.
Bijlagen
DSC02174.jpg
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Tips opstelling hexbeam

#3 Bericht door PA0RAB »

Anneke.
Het is altijd moeilijk om met bepaalde plaats- en materiaal gebonden moeilijkheden een mastje verantwoord te planten. De antenne heeft een bepaalde grootte en vangt wind. Het gewicht van antenne en rotor zwiept door. En de wetten van Murphy zeggen ook dat wanneer er wat fout kan gaan het ook inderdaad fout gaat Vaak zeer ongelegen wat de gevolgen weer erger maakt.
M.a.w denk over de mast oprichten niet te licht.

Om wat ideeen te krijgen kun je bijv Googlen op afbeeldingen HEXbeam
Ik heb o.a. enkele rotorplateau's voorbij zien schuiven.

Wanneer ik kijk naar je meegezonden foto Zie ik met de kabelplug als referentie dat het topeinde van je mast dun is Dat topeinde moet dan het gewicht van antenne en rotor en de windlast opvangen..Komt er een probleem bij dat de bevestiging van de rotor duidelijk op een dikkere mastbuis is gemaakt Op het onderste plateau rust de rotor Gewicht en bevestiging zitten dus lager kortere hefboom
De beam krijgt ook een toplager met plateau dus gewicht en windlast wordt nogmaals opgevangen .
Terug naar de foto van het mastje Is die vanuit je achtertuin of uit een brochure?
Persoonlijk vind ik de situatie mits getuid goed voor tijdelijk gebruik en handgedraaid
Voor het zwaardere permanente gebruik denk ik meer aan een kleine pyloon mast In de rubriek antennes is een discussie geweest over o,a, het gebruik van schroefankers als fundering voor dit type mast ( denk aan iets grotere uitvoering van een droogmolen schroefvoet)
Bedenk ook dat het rendement van een beam evenredig is met z'n hoogte. Je zult dus net even over de huisnok moeten kijken. Dat is ook m.i. de grens van vergunningsvrij oprichten 12-13m
Hopelijk heb ik wat discussiepunten aangedragen
55 en 73 de Ruud PA0RAB

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: Tips opstelling hexbeam

#4 Bericht door pg3n »

Dag Anneke,

Op de site waar jij deze foto van hebt , is duidelijk te zien dat dit type mast voor portabel gebruik bedoeld is.
Voor een permanente opstelling zul je dit goed moeten tuien en zoals door andere Om's reeds opgemerkt, de rotor aan de voet van de mast bevestigen, of een ander type mast aanschaffen.

http://sp7idx-hexbeam.eu/aluminium-masts-2/

gr Peter

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Tips opstelling hexbeam

#5 Bericht door PA0RAB »

Anneke,
De discussie komt op gang Er worden meningen geponeerd adviezen gegeven enz
De grote vraag is .Wat is de waarde hiervan Want .... Wat voor mij geldt.geldt niet voor een ander, Mijn situatie verschilt van een ander
En toch geeft een ieder het juiste advies vanuit zijn situatie.
Door ervaring komt dan het inzicht de adviezen en meningen te waarderen
Maar je begint....! Extra moeilijkheid
Ik heb n.a.v. je vraag wat rondgesnuffeld
De door jou in gewonnen info bij SuperPapa5IdeefiX is natuurlijk gekleurd want hij is licentiehouder met nevenverkoop.
De ideale plekjes om te experimenteren heb ik een jaar na de val van de muur in NO Polen mogen ervaren Om maritieme noodverbindingen te testen op Rottummerplaat en de Zuiderduinen onder Rottum Stel je voor dat je een moped hoort rijden op de pier van Borkum vonkstoring zo stil !!
Het ging er bij deze experimenten om om snel een betrouwbare verbinding op te zetten met de maritieme kuststations en te onderhouden Maw Welk frequentieband(en) type antenne en hoogte.
Uit die ervaringen de opmerking het rendement van een beam is evenredig met de hoogte
Goed tuien verreist inzicht in de heersende krachten
Vanuit dezelfde ervaringen de bemerkingen over vishengelachtige antenne mastjes. Terwijl ik deze veelvuldig gebruik
Om de koppeling der mastdelen goed te laten zijn is een zekere insteek noodzakelijk o.a. afhankelijk van dikte en materiaal. Dan geldt de borging Een klemschroefje is waardeloos Door druk kan het gaan glijden en komt er speling in de tui-ing Dan gaat erosie razendsnel Murphy !!!
Wanneer je de mast van SP5IDX bekijkt 5 delen a 1,60 m = 8m praktisch 7,10m volgens z'n opgave
dan wordt al 22,5 cm gebruikt als insteek borging met een ringetje van 10mm en inbusboutje 4mm ?? Zelf gebruik ik om over PI4NOS te komen de "vishengel" Ik moet vanuit Brielle of Zierikzee of den Haag aanspreken Zo'n 50 km of 17 Km Water en eilanden of stedelijke bebouwing vanaf 1,50m of 7,5m en 5 watt Die paar meters schelen een stuk Maar al die moeite voor die ene verbinding
Op dezelfde manier kunje het verschil merken tussen horizontaal en vertikaal op HF Horizontaal het richtingseffect als = en hoogte - en de verticaal geen richting- afstralingshoek+
Zo weer wat stof tot nadenken en discussie
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Anneke
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2016, 06:42

Re: Tips opstelling hexbeam

#6 Bericht door Anneke »

Hartelijk dank voor jullie ideeen en tips iig.

Ik denk dat die hexbeam momenteel geen optie word.

Een verticaal zou waars een beter optie zijn.

Iemand suggesties? Ik weet dat een compromis antenne niet altijd het beste werkt , maar hier heb ik niet veel alternatieven.

Ik denk dat ik de cp6 zal uitsluiten , toch met alles respect voor de meningen van anderen.

Wat raden jullie aan van vertical? Mag zonder 40-80 m zijn?

Mvg.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Tips opstelling hexbeam

#7 Bericht door PE4BAS »

Toevallig lees ik dit topic omdat ik gewoon geïnteresseerd ben in een hexbeam. Niet omdat ik zelf zo een opstelling wil maar gewoon omdat het interessant is.

Wat betreft een vertical Anneke is misschien de opstelling die ik gebruik iets voor jou?

Afbeelding

Kan er nog net die bromfiets op de pier van Borkum niet mee horen (16 km hier vandaan). Maar komt wel dichtbij...

Korte beschrijving van de antenne. 9 meter schuifmast, 7,5m fiberglas drager met 7 meter kopertape en koperdraad van 7,5 meter beschermd met isolatietape. 3 radialen van 7,5 meter van 6mm2 aarddraad onder een hoek van ongeveer 45 graden, werken tevens als tuidraden. In het voedingspunt zit een CG3000 antennetuner. Kan er heel redelijk DX mee werken al is het geen (hex)beam natuurlijk. Het is in iedergeval veel beter als een CP-6.
Laatst gewijzigd door PE4BAS op 25 jul 2016, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tips opstelling hexbeam

#8 Bericht door PA3DAT »

Er zijn verschillende merken die een 10/15/20 vertical maken. Fritzel, Hygain etc. Die functioneren
zonder meer uitstekend. En de meesten zijn nog betaalbaar ook. Je moet wel 3 radiaaltjes (draden)
wegspannen, maar dat zal wel lukken!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Tips opstelling hexbeam

#9 Bericht door andre »

AV620 of AV640. Toploading antennes. Geen lange radialen nodig. Zeer degelijk qua constructie en werken goed.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tips opstelling hexbeam

#10 Bericht door PA3HGT »

andre schreef:AV620 of AV640. Toploading antennes. Geen lange radialen nodig. Zeer degelijk qua constructie en werken goed.
Wist niet dat een AV620 een toploading antenne was , wel de AV640. Zit wel een lini-loading op maar die ziet er wat anders uit als de 640.Misschien is dat wel hetzelfde,who knows,als het maar werkt.

Heb hem 5 jaar gehad : niet degelijk met contructie , gewoon slap en zeker de aanbeveling om te tuien,dan heb je er lang plezier van.
Kan me herinneren dat ik eens een hengel erin heb gedaan om het wat te stabiliseren.
Een antenne moet meegeven met de wind maar dit werd wel heel erg toen ik hem 1 dag niet getuid had.

Zwakke puntjes : de kunstofbuis tussen de aansluitkast (1:4 spanningsbalun met 1:1 stroombalun en de rest wat ik misschien vergeten ben.) en de staler kan na verloop van tijd afbreken,de 3 aansluitbeugels stubs/straler verdienen wat aandacht omdat het wat kan corroderen na verloop van tijd.Veel onderdelen als je het geheel in elkaar zet.

Werking : werkt zeker goed,beste vertical die ik ooit heb gehad maar dat mag ook wel met die lengte ( 6,8 mtr)
Kan ook het nodige vermogen aan.
Ondanks alles zou ik hem aanraden.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Tips opstelling hexbeam

#11 Bericht door andre »

Uhhh.....misschien was ik wat voorbarig met mijn stelling dat ook de 620 een toploading had. Ik heb de 640 gehad en dacht dat de 620 volgens hetzelfde principe is opgebouwd. Dat kan ik dus mis hebben...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Tips opstelling hexbeam

#12 Bericht door PA0RAB »

Anneke en meelezers en meedenkers

Anneke wellicht kun je aangeven dat we nu discussiëren over verticale antennes reso een nieuw topic starten
Dat houdt het wat overzichtelijk.
Voor de meelezers Er zijn respondenten die menen een hele reactie te moeten kopiëeren om een stelling of zin te beantwoorden .
Dus Bas ik reageer op je antwoord en kopieer niet want je weet heus wel wat je schrijft

In de beginjaren van de wadloop sport was o.a Rottummeroog een van m'n routes. Liep het te weinig om m.i. de volle verantwoording te dragen
De radioverbindingen viel daaronder
Wel had ik een taak in de veiligheid van de overstekende groepen
Ik ben afgehaakt toen de commercie het ging winnen van de zeg sportieve uitdaging
De basis van het huidige Wadloopreglement is o.a. deels van mijn hand en anderen natuurlijk.
De experimenten met maritieme noodzenders en Vhf porto vielen daaronder
Het wad onder Rottummeroog viel net in het gebied wat niet geheel gedekt werd door de 15m vhf mast
Zo herken ik je HF mastje en antenne vanuit die experimenten
dat zwarte aanpaskastje o,a, mantelstroomfilter en aanpassing. Bij jou zal er wel een HV condensator in hangen Ik had een stukje RG58
Doordat HF meer met de grondgolf werkt op het wad wal verkeer is er vanaf gestapt en gingen we een soort repeatersysteem opzetten PI2Nos draait soortgelijk m.i. Maar Mischa heeft het beter uitgewerkt
M'n experimentele HF antenne was eerst een 1/2 golf op 27 mc met machtiging en 2 kanaaltjes gedicteerd
Die zeg 5,6m spriet was alleen op 27mc . Dus zonder kennis klooien en verlengen naar.....
hoge nood freq's
Altijd smakelijk om die uitdrukking gelachen Zelfs Nordeich -radio en Esberg kende de dubbele betekenis
Toch een teken wat het ding soms kon
Door het verlengen der antenne tot 7m60 was het afstembereik groter De aanpassing knutselde een ing van de RCD 'oet Stad' en de antenne zelf was een toen moderne glasvezel hengel met de antenne draad "der om Touw "
Frits PA0FRI heeft dat ding op de site staan als een Cushcraft.
Bas het is wel frappant dat je na zo'n 50 jaar je experimenten ziet op het forum
m'n aanpassing was 5: (5 + 7 )=1:5,7 ipv 5 :5+6 = 4,8 van Cushcraft
De radiaaltjes waren RVS ophangdraden voor schilderijen 1,25m
Toen mocht het nog.... trekaal vangen bij de molen van Valom
Bas, even voor Anneke Heb je een commerciëele uitvoering of eigenbouw van Hf vertical
ik beschrijf mijn eigenbouw en vaag de problemen
73 de Ruud PA0RAB

Op een vreemde wijze zit er een emoticon krijg dat ding niet weg want de öorspronkelijke tekst heeft geen aanduiding
Krijg nou wat typ de opmerking post het weg ding

Plaats reactie