Tips opstelling hexbeam

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anneke
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2016, 06:42

Tips opstelling hexbeam

#1 Bericht door Anneke »

hallo , ik ben beginnend radioamateur en had enkele vraagjes ivm opstelling van een hexbeam en rotor.

Daar ik geen andere mogelijkheden heb ben ik van plan dit mastje aan te kopen voor mijn hexbeam .

Iemand tips hoe je die rotor bevestigd aan dit mastje , en welke voorkeur jullie hebben ivm rotor?

Mvg.
Bijlagen
P1030157.jpg

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1032
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Tips opstelling hexbeam

#2 Bericht door PD5DJ »

Anneke schreef:hallo , ik ben beginnend radioamateur en had enkele vraagjes ivm opstelling van een hexbeam en rotor.

Daar ik geen andere mogelijkheden heb ben ik van plan dit mastje aan te kopen voor mijn hexbeam .

Iemand tips hoe je die rotor bevestigd aan dit mastje , en welke voorkeur jullie hebben ivm rotor?

Mvg.
Dat mastje, schuif je dat elke keer in en uit? is het een permanente opstelling?

Je zou bij dat soort mastjes mooi de rotor onder kunnen plaatsen.
Ik weet niet hoe lang de mast is, maar dan zou je hem ergens midden in en boven in moeten af tuien met een lager constructie.

Ik heb heel langs zo'n constructie gebruikt op mijn voormalige QTH.
Bijlagen
DSC02174.jpg
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Tips opstelling hexbeam

#3 Bericht door PA0RAB »

Anneke.
Het is altijd moeilijk om met bepaalde plaats- en materiaal gebonden moeilijkheden een mastje verantwoord te planten. De antenne heeft een bepaalde grootte en vangt wind. Het gewicht van antenne en rotor zwiept door. En de wetten van Murphy zeggen ook dat wanneer er wat fout kan gaan het ook inderdaad fout gaat Vaak zeer ongelegen wat de gevolgen weer erger maakt.
M.a.w denk over de mast oprichten niet te licht.