Deltaloop 6 meter

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Deltaloop 6 meter

#1 Bericht door PA7RA »

Hallo,

Ik wil eens gaan proberen om een deltaloop voor 6 meter te maken.
ik heb al op Google gekeken maar kan daar geen tekening vinden met de lengte van de zijde erbij
dus even concreet heeft er iemand een bouw tekening van een deltaloop voor me met maten graag?

Alvast bedankt groeten
Rien

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Deltaloop 6 meter

#2 Bericht door EA5JEX »


Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1032
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Deltaloop 6 meter

#3 Bericht door PD5DJ »

Eigenlijk is een delta loop redelijk basic.
Het is vaak het eerste wat ik maak om iets te testen, met altijd zeer goede resultaten.

Dat wil zeggen, 1 hele golf delen door 3.. dat zijn je zijden..

Dan je aanpassing, een stuk kwart golf * verkortingsfactor 75ohm kabel.. deze op een buis rollen..(gelijk je common mode choke)

300 / 50mhz = 6m draad..

6m draad / 3 zijden = elke zijde 2m

dan je aanpassing.. kwartgolf 75 / 50mhz = 1.5m kabel

1.5m kabel * verkortings factor 0.66 = 0.99m kabel (75ohm)

Voedingspunt bepaald de afstraalhoek,, ik hang hem altijd als een patatzak op.
1 zijde zit dan door een buis en die hang ik op.

Afstemmen, dmv een zijde van het voedings punt loshalen, afknippen of als je juist omlaag moet, verlengen.. dan de 3 zijden weer gelijk verdelen.

Ik zeg gewoon maken! :)

Hieronder een foto van een 4m deltaloopje die ik laatst gemaakt had om eens op 4m te luisteren.

Mooi leesvoer: http://www.w5sdc.net/delta_loop_for_hf.htm
Bijlagen
4m-deltaloop.jpg
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Deltaloop 6 meter

#4 Bericht door PD7MAA »

Een delta loop beneden gevoed straalt erg stijl naar boven, het stralingsdiagram lijkt dan op een luchtballon. Niet zo best voor dx.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1032
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Deltaloop 6 meter

#5 Bericht door PD5DJ »

PD7MAA schreef:Een delta loop beneden gevoed straalt erg stijl naar boven, het stralingsdiagram lijkt dan op een luchtballon. Niet zo best voor dx.
Correct zie ook dit plaatje:
Afbeelding

Voor de test is dit de makkelijkste constructie
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Deltaloop 6 meter

#6 Bericht door pa8w »

PD7MAA schreef:Een delta loop beneden gevoed straalt erg stijl naar boven, het stralingsdiagram lijkt dan op een luchtballon. Niet zo best voor dx.
Dat is in de praktijk hier niet helemaal het geval John,
Onderaan voeden betekent horizontale polarisatie, en dan is het stralingspatroon enorm afhankelijk van de hoogte boven aarde.
Op een hoogte van 1/4 golflengte heb je helemaal gelijk met je stelling
Op een hoogte van 1/2 golflengte daarentegen is het een een lob naar voren en een lob naar achteren, en vrijwel niets naar boven.
De opstelhoogte moet voor DX dus liefst minimaal 1/2 golflengte worden gekozen, wat op 6m een lachertje is.
Meestal kun je het ding minimaal 2 golflengten hoog zetten en dan komen de multi- lobben voor en achter flink omlaag, goed voor DX dus.

Zijkant voeden geeft daarentegen verticale polarisatie.
Ik heb met vierkante en ruitvormige loop-antennes flink geëxperimenteerd op 20 en 10m, met beide polarisatietypen.
Top draad op 15m hoogte.
Horizontale polarisatie won het altijd glansrijk (gemiddeld ruim 6dB) van verticale polarisatie, zowel op 20 als op 10m, dus dat zal op 6m niet zoveel anders zijn.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Deltaloop 6 meter

#7 Bericht door PA3DJS »

Wellicht wat kort de bocht, maar wat is het voordeel van zo'n horizontaal gepolariseerde delta loop constructie ten opzichte van een gewone halve golf dipool?

Als het om iets meer gain zou gaan (loodrecht op de constructie), zou ik voor een full-wave ruit of vierkant gaan.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Deltaloop 6 meter

#8 Bericht door PA3DJS »

pa8w schreef:
PD7MAA schreef:Een delta loop beneden gevoed straalt erg stijl naar boven, het stralingsdiagram lijkt dan op een luchtballon. Niet zo best voor dx.
Dat is in de praktijk hier niet helemaal het geval John,
Onderaan voeden betekent horizontale polarisatie, en dan is het stralingspatroon enorm afhankelijk van de hoogte boven aarde.
Op een hoogte van 1/4 golflengte heb je helemaal gelijk met je stelling
Op een hoogte van 1/2 golflengte daarentegen is het een een lob naar voren en een lob naar achteren, en vrijwel niets naar boven.
De opstelhoogte moet voor DX dus liefst minimaal 1/2 golflengte worden gekozen, wat op 6m een lachertje is.
Meestal kun je het ding minimaal 2 golflengten hoog zetten en dan komen de multi- lobben voor en achter flink omlaag, goed voor DX dus.

Zijkant voeden geeft daarentegen verticale polarisatie.
Ik heb met vierkante en ruitvormige loop-antennes flink geëxperimenteerd op 20 en 10m, met beide polarisatietypen.
Top draad op 15m hoogte.
Horizontale polarisatie won het altijd glansrijk (gemiddeld ruim 6dB) van verticale polarisatie, zowel op 20 als op 10m, dus dat zal op 6m niet zoveel anders zijn.

Groetjes,
Wil.
Mee eens! Als je de hoogte in kunt, wint horizontale polarisatie het over gemiddelde grond altijd van verticale polarisatie. En dat geldt al voor pakweg 0.75 lambda of hoger (stralingscentrum antenne). Ik kijk dan even naar de straling onder geringe elevatie (dus < 10 degr). Die korte golf omroepantennes zijn niet voor niets van die gordijnconstructies met horizontale stralers.

Alleen over zee of brakke ondergrond blijft verticale polarisatie het winnen van horizontaal tot grofweg twee lambda. Vandaar dat een halve golf verticaal het op het strand zo lekker doet.

Het nadeel van horizontaal is dat je zeer diepe notches in je stralingsdiagram krijgt.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Deltaloop 6 meter

#9 Bericht door PD7MAA »

In de praktijk kan men inderdaad een 6m loop op grote hoogte monteren .
Bij een loop voor bijv. 20m. is dat een ander verhaal. Een halve golf basishoogte van 10m. is voor de meesten niet weggelegd.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Deltaloop 6 meter

#10 Bericht door pa8w »

PA3DJS schreef:Wellicht wat kort de bocht, maar wat is het voordeel van zo'n horizontaal gepolariseerde delta loop constructie ten opzichte van een gewone halve golf dipool?

Als het om iets meer gain zou gaan (loodrecht op de constructie), zou ik voor een full-wave ruit of vierkant gaan.
Ook mijn mening: Het voordeel van de delta loop op de lage banden is dat je slechts 1 hoog ophangpunt nodig hebt.
(je moet dan wel plaats hebben voor de beneden-draad! Een nadeel dus tov een inverted-V dipool of doublet.)
Dat voordeel geldt eigenlijk niet meer op de hoge banden, waar de afmetingen dusdanig klein worden dat je heel simpel een vierkant, rechthoekig of ruitvormige loop kan maken.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Deltaloop 6 meter

#11 Bericht door PA1FJ »

En wat dacht je van dit!

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: Deltaloop 6 meter

#12 Bericht door pg3n »

Deze Deltaloop antenne van M0PLK, is al eens eerder als onderwerp aan de orde geweest.
Maar heb tot nu toe deze antenne nog nooit in het echt gezien.

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=9521

Ben benieuwd of er nu wel amateurs zijn met ervaring?

73s Peter

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Deltaloop 6 meter

#13 Bericht door PA1FJ »

Peter,

Ik heb hem sinds een paar weken en werkt geweldig van 6 t/m 20 meter.
Het voedingspunt zit hier boven in het horizontale gedeelte en gedraagt zich als een laag afstralende horizontale antenne. Hij heeft resonantie punten binnen de gebruikte banden maar gezien de afwijkende impedantie moet hij wel getuned worden, wat eenvoudig met de interne tuner van de transceiver is te doen.

73 Fred PA1FJ

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Deltaloop 6 meter

#14 Bericht door pa1bvm »

toen het nog " rustig " was op 6 meter
heb ik dit ding ooit gemaakt een " hentena"

http://www.ve3sqb.com/hamaerials/jr1lzk/


er staan diverse ontwerpjes op internet

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Deltaloop 6 meter

#15 Bericht door PA7RA »

Gisteren de deltaloop gemaakt
en inderdaad simpel en nu even afwachten wanneer er op 6 meter weer wat te doen is gisteren een ieder geval niet(helaas)
Swr was 1:1,2
en dat van 50,090 tot 50,200 Khz
dus ben erg benieuwd bedankt allemaal voor de reactie en hulp
grt Rien, PA7RA

Plaats reactie