Geëmailleerd koperdraad

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Geëmailleerd koperdraad

#1 Bericht door pg3n »

Wil nieuwe spoelen voor 40mtr band maken met behulp van geëmailleerd koperdraad ( 1 mm)
Vraag is: Of geëmailleerd koperdraad UV-bestendig is?
Of kan ik beter de spoel met krimpkous beschermen.

73s Peter

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Geëmailleerd koperdraad

#2 Bericht door PA3HMP »

nee is niet uv bestendig, althans degene die ik gebruikte niet.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Geëmailleerd koperdraad

#3 Bericht door pa0ejh »

Bij 3HMP niet, maar bij wel, zo zie je maar dat je er beter Krimpkous om kunt doen.

De verlengspoel van mijn EndFed hong ca. 5 jaar onbeschermt buiten en werkte prima.

Later is er een 80m EndFed gekomen, en die spoel heb ik wel van Krimpkous voorzien.

Aan de oude spoel was niets ergs te zien, behalve de verkleuring van de lak....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Geëmailleerd koperdraad

#4 Bericht door PA0FRI »

pg3n schreef:Vraag is: Of geëmailleerd koperdraad UV-bestendig is?Of kan ik beter de spoel met krimpkous beschermen.
.
Voor het krimpen contactlijm of Polymax (o.i.d.) aanbrengen aan de binnenkant van de overlappende delen van de krimpkous. Dat voorkomt binnendringen van vocht.
Bijlagen
Krimpkous.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Geëmailleerd koperdraad

#5 Bericht door pe1cmo »

Je kan ook zoeken naar Krimppijp. Dat is een dikwandige krimpkous met lijm er in.
Werkt zodanig goed dat de kabelmaatschappijen dit gebruiken om de lassen in de grond waterdicht te maken, en het kan tegen UV

Bij RS kan je het kopen, merkt is Hellermann Tyton type MA47 en krimpt een factor 4.
Ik gebruik de 19mm om een N connector op 7mm coax af te werken.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: Geëmailleerd koperdraad

#6 Bericht door pg3n »

Heren allemaal dank voor de antwoorden.
Denk dat het een spoel word met krimpkous als bescherming, al dan dan niet met contactlijm enz.
Het idee is om een loaded dipole voor 40/80 samen te stellen.

De EA4080DXS antenne dient als voorbeeld, waar voor de spoel 68 windingen op een pvc buis van 40 mm moet volstaan.

Vraag hierbij of de spoel groter moet zijn wanneer de 80mtr in de CW band word gebruikt, of volstaat het door de draad op lengte te knippen, en heeft dit geen invloed op 40mtr?

73s Peter

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Geëmailleerd koperdraad

#7 Bericht door PA0FRI »

pg3n schreef:Vraag hierbij of de spoel groter moet zijn wanneer de 80mtr in de CW band word gebruikt, of volstaat het door de draad op lengte te knippen, en heeft dit geen invloed op 40mtr?r
Het uiteinde na de spoel op resonantie knippen. Jaren geleden ook zoiets ontworpen als vakantie antenne: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Dipoo ... dipool.htm
Bijlagen
dipools4.gif
dipools4.gif (1.17 KiB) 3344 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie