EADELTA7B

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1jol
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 aug 2011, 13:09
Roepletters: pd1jol

EADELTA7B

#1 Bericht door pd1jol »

Hallo collega zendamateurs

ik heb een vraag wie heeft ervaring met de volgende antenne namelijk de EADELTA7B wil me deze dan ook aanschaffen gezien de prijs.

of is er een ander alternatief voor een redelijke dx antenne voor ontvangst en voor het zendgebeuren en is het raadzaam om zo`n antenne op een rotor te zetten of voor een vaste positie te kiezen.

wil echter geen super zware rotor kopen gezien de kosten van zo`n rotor steunlager klok enz enz ben in bezit van een Chanel master rotor met klok dit lijkt me een leuke combinatie voor een niet al te zware antenne toch.

maar ik sta open voor iedere tip of mening daar ik de kostbare euro`s maar een keer kan uit geven.

met vriendelijke groet John PD1JOL


ft 100d
ft 817 nd
ft 897
ft 2000
ft ONE
ft 757 gx 2
ft 7800

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: EADELTA7B

#2 Bericht door PA1ZP »

Hi John

Heb je een antenne tuner?
Die heb je namelijk wel nodig.
En nee waarschijnlijk kan een gewone tuner in de set het niet aan omdat ze max SWR 6 aangeven.
En gezien de grootte van de antenne kan de channel master het ook niet aan.

ik heb zo een zelfde maat rotary delta loop ook gehad ongeveer hetzelfde formaat (zelfbouw met kippenladder gevoed) op 11 meter voedingspunt hoogte.
Ik ben terug gegaan naar de rotary V-dipole 2 x 7 meter met kippenladder omdat het net zo goed werkte.
Omdat de V-dipool minder lokale QRM op pikte ben ik van delta-loop terug gegaan naar V-dipool ( simpel de draad boven in verwijdert).
Dus helaas de antenne zal best goed zijn, maar de rotor kan het zeker niet aan.

Let ook op de windlast , het is helemaal geen kleine antenne John.

Mijn zelfbouw delta loop was ongeveer 50 euro, net zo duur als de V-dipool, dat was alleen een draadje erbij boven in tussen de benen van de V-dipool spannen die ik al had.

De V-dipool en de delta loop die ik had zijn ongeveer zoveel vermogen als je kan maken, de tuner echter die ik ervoor gebruik is wel 5KW PEP 2KW continu carrier.
Zie voor de antenne en mijn zelfbouw gabalanceerde/ongebalanceerde antenne-tuner mijn QRZ.com pagina.

Ik kon beide antennes ook op 80 meter tunen met 1 KW carrier zonder enig probleem, helaas zijn deze antennes wel te klein om behoorlijk effectief te zijn op 80 meter.
Dat geld zowel voor de delta-loop als de V-dipool.

ik heb wel een artikel over de V-dipool die ik gemaakt heb met alle stralingsdiagrammen enz.
Ik kan ook alle stralingsdiagrammen van de Delta-loop maken in simulatie ondat deze hetzelfde zijn als mijn delta-loop.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie