Midand Diamond NR770R

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Midand Diamond NR770R

#1 Bericht door PD1A »

http://www.rys.nl/image/cache/Diamond_N ... 00x500.jpg


Hallo allemaal, ik heb een Midland en een Diamond NR 770R liggen en heb er 1 van aan mijn metalen balkon gemonteerd en het valt mij op dat deze mobiele antennes behoorlijk goed werken in vergelijking met mijn basisantennes.
Is het mogelijk om er een paar van deze bij te kopen en er een GP van te maken of 2-el Dipool zodat ik nog meer rendement uit deze eenvoudige kleine antennes kan halen?



73 Hans
Bijlagen
Diamond_NR_770r__4d5e95696991b-500x500.jpg
Diamond_NR_770r__4d5e95696991b-500x500.jpg (8.83 KiB) 1792 keer bekeken

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Midand Diamond NR770R

#2 Bericht door PA0RAB »

Hans,
Het is mogelijk om meerder antennes parallel of in serie te zetten Denk maar aan de Radiotelescoop tussen Hooghalen Westerbork in Drenthe . Dan gebruiken de EME hams ook joekels van antennesystemen om de maan aan te stralen Groepen van 16 0f 24 stuks
De ontstane koppelings en fase problemen zijn ook legio
Neem een 1/4 golf autodak straler als voorbeeld
Dat ding heeft een standaard imp van rond de 37 Ohm tov massa en een standaard versterking van 1
Neem 2 van die dingen naast elkaar of tegenover elkaar 19 ohm of 75
Spanningen optellen of imp's parallel.Praktisch resultaat is 2,5 dB winst en een imp v an 19 of 75 ohm
Der set ziet graag 50 Ohm dus aanpasnetwerk LC combi zit meestal in die dakdingen. Dat weer in serie of parallel Weer rekenwerk enz.
Dan schijnt er in de EME een truc te zijn om wat extra FB verhouding te krijgen door van een 2 tal antennes de een 1/4 golf in richting te verschuiven Er moet dan wel weer iets gekoppeld worden tov fases.
Hoe de Diamonds zich gedragen in een groep van 2 ,4 of 8 is mijn onbekend .Zij zijn er niet voor ontworpen dus ziet de fabricant geen noodzaak het te onderzoeken wat is o.a. hun onderlinge afstand?
Wellicht een topic voor een wat diepere leerzame discussie.
Praktisch gezien heb je alleen de mogelijkheid naast elkaar op het balkonhek M.I. krijg je dan een richtingsgevoelige antenne haaks op de railing. Of dat de bedoeling is. Een viertal in een vierkant lijkt mij een beetje te duur met de nodige mechanische problemen rond balkonhekwerk
k Ben benieuwd
73 dfe Ruud PA0RAB

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Midand Diamond NR770R

#3 Bericht door PD1A »

Ok maar een dipool ervan maken moet toch enigszins verbetering geven?
Ik ga het gewoon eens uit proberen, resultaat laat ik weten....

Plaats reactie