Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#1 Bericht door PA0FRI »

Wireman 450 lintlijn CQ551 is niet aan te bevelen. Het is zeer stijf door de gebruikte kunststof en staaldraad. Het heeft verkoperd staaldraad als massieve geleider. De te dunne koperlaag geeft onvoldoende bescherming, want als er na enige tijd in het kunststof barsten komen, gaat het staaldraad roesten. De roest vergroot de barst en het proces gaat zich langzamerhand uitbreiden, zodat de staaldraad breekt. FK-D0 553 lintlijn is beter en veel soepeler en verder zijn de geleiders uitgevoerd met 19 dunne en getwiste koperdraden. Samen is de diameter groter dan dat van de stalen WIREMAN!
Bijlagen
wiremanf2.jpg
lintkabelf4.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#2 Bericht door PA3HGT »

PA0FRI schreef:Wireman 450 lintlijn CQ551 is niet aan te bevelen. Het is zeer stijf door de gebruikte kunststof en staaldraad. Het heeft verkoperd staaldraad als massieve geleider. De te dunne koperlaag geeft onvoldoende bescherming, want als er na enige tijd in het kunststof barsten komen, gaat het staaldraad roesten. De roest vergroot de barst en het proces gaat zich langzamerhand uitbreiden, zodat de staaldraad breekt. FK-D0 553 lintlijn is beter en veel soepeler en verder zijn de geleiders uitgevoerd met 19 dunne en getwiste koperdraden. Samen is de diameter groter dan dat van de stalen WIREMAN!
Bedankt voor de tip , Frits ! Ik wist dat Wireman wat betreft kwaliteit niet veel bijzonders was en dacht dat er geen alternatieven waren.
Zelfmaken kan ook want dat heb ik ook gedaan maar soms is dit in bepaalde situaties wat makkelijker te verwerken.

Hans
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

pa3zulu
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:24
Locatie: Steenbergen

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#3 Bericht door pa3zulu »

FK-D0 553 lintlijn is beter en veel soepeler en verder zijn de geleiders uitgevoerd met 19 dunne en getwiste koperdraden.

Toch moet ik je even corrigeren Frits.
De FK-DO 553 lintlijn is weliswaar soepeler dan de stijve verkoperd ijzeren Wireman lintlijn., maar ook deze 19 dunne draadjes zijn ook gemaakt van Verkoperd ijzer.
Althans bij mijn FK-D0 553 lintlijn, of zou de kopermagneet dan toch bestaan???? :mrgreen:

Daarom heb ik mijn open lijn gemaakt van 3 mm soepel fosforbrons met lexan strips als spreider.
Laatst gewijzigd door pa3zulu op 09 jul 2016, 08:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Liever het kleinste QRO dan het grootste QRP

Beter hebben en niet nodig dan nodig en niet hebben

pa3zulu
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:24
Locatie: Steenbergen

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#4 Bericht door pa3zulu »

Ook het dikke teflon coaxkabel heeft een verzilverde massieve Ijzeren kern.
Liever het kleinste QRO dan het grootste QRP

Beter hebben en niet nodig dan nodig en niet hebben

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#5 Bericht door PA0FRI »

pa3zulu schreef:De FK-DO 553 lintlijn is weliswaar soepeler dan de stijve verkoperd ijzeren Wireman lintlijn., maar ook deze 19 dunne draadjes zijn ook gemaakt van Verkoperdijzer.
Gelukkig heb ik nog een stuk lijn bij de hand en heb het onmiddellijk met een magneet gecontroleerd: je hebt gelijk; het is verkoperd! Weer wat geleerd en bedankt voor de correctie.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

-Verwijderd account

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#6 Bericht door -Verwijderd account »

Gouden tip, deze truc met de magneet.
Zouden alle bekende coaxkabels, die wij gewoonlijk gebruiken, óók verkoperd ijzerdraad zijn?

Of bestaat er simpelweg geen 100% puur koperdraad?

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#7 Bericht door dxhunter »

Ik heb goede ervaringen met de lintlijn van DX-wire.
http://www.dx-wire.de/kabeldraehtelitze ... itung.html

Het is dan wel geen 450 Ohm maar 300 Ohm maar deze lintlijn heeft ook zeker zijn voordelen (licht, onopvallend). Ik heb het nu meer dan 5 jaar in gebruik en het polyethyleen is nog in goede staat.

Volgens de beschrijving bestaat de kern uit 7 hardgetrokken koperdraden van Ø 0,32mm. Dus geen verkoperd ijzer al heb ik dit niet gecontroleerd. Wat ik me wel herinner is dat de koperdraadjes erg stug waren.

Leiter: ca. 0,81mm Durchmesser (AWG20), Litze bestehend aus sieben blanken hartgezogenen Kupferdrähten mit je 0,32mm

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#8 Bericht door PA3DJS »

In veel RF kabels zit zogenaamd Copper Clad Steel (bijv ook Belden RG 174). Waar het om gaat is de dikte van de koperlaag. Verder is nog van invloed of het elektrolytisch aangebracht is, of mechanisch tijdens het trekken van de draad (het laatste is beter).

Je hebt spul dat begint binnen een paar maanden te roesten, en spul dat na een jaar nog geen roest vertoont. Bij lasdraad is het zelfs zo erg, dat je op UHF nog steeds een hogere AC weerstand hebt ten opzichte van koper, of goed CCS (uit eigen meting). Dan weet je hoe dun het koperlaagje is.

Kortom, staal in het koper hoeft geen probleem te zijn. Hoe kom je erachter of het bruikbaar is: Draadlus in resonantie brengen met een goede C en de Q-factor meten en dan vergelijken met de Q van koperdraad.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#9 Bericht door PA1ZP »

Hallo allemaal

Nog een opmerking over draad.
Let op dat tegenwoordig heel veel draad verkocht wordt wat aluminium koperclad is.
Dat is volstrekt ongeschikt voor antennes of open lijnen.

Het ergste is dat het niet te controleren is met een magneet, ook soldeert het perfect met gewoon een soldeerbout en tin.
Alleen als je het buiten gebruikt en er komt een barstje in de isolatie is de draad in ongeveer 2 maanden compleet op 1 plaats doorgerot.
Soms hield de draad het een half jaar vol soms negen maanden soms maar 1 maand en was het door gerot.

Het ziet er uit als koper het enige waar je het aan kan meten is door een echte koperdraad erbij te houden met dezelfde dikte isolatie en dan is het gewicht van de aluminium draad behoorlijk wat lager.

Ik haalde mijn draad vaak gewoon bij bouwmarkten of zo bijv. tweelingsnoer of bestelde via internet een rol van 100 meter of zo.
De elende is het staat niet op de verpakking en nergens wordt vermeld dat het aluminium koperclad is in plaats van echt koperdraad.
Ook de prijs is eigenlijk zodanig dat het gerust koper had mogen zijn voor dat geld.

voor wat betreft lintlijn of antenne draad, ik gebruik eigenlijk alleen geisoleerd koperdraad voor alle antennes en of voedinglijnen, ik zie al die andere zooi met staal echt niet zitten , het is vaak zo weinig koper en heeft zo een slechte geleiding dat je echt op moet letten met je antenne.

je wil niet weten wat het verschil in prestatie is van een ZS6BKW op 80 meter als je die van bijvoorbeeld verzinkt staaldraad maakt met goedkope lintlijn of van echt koperlitze met kippenladder van koperlitze.
Ik heb een paar keer een stukje van die stugge 450 ohm koopzooi getest tussen mijn kippenladder en tuner .
dan eens QRO erop op een dipool van 2 x 7 meter met 11 meter kippenladder en een 20 cm van die goedkope zooi, een paar seconden carrier op 80 meter en we hadden rook signalen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#10 Bericht door PA0FRI »

pa4m schreef:Ik heb goede ervaringen met de lintlijn van DX-wire.
http://www.dx-wire.de/kabeldraehtelitze ... itung.html
Met 100W gaat het goed, maar met meer vermogen en nat weer kan het mis gaan, zie beschrijving onder #lintlijn#: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Antma ... eriaal.htm
Bijlagen
lintkabelf3.jpg
lintkabelf3.jpg (9.49 KiB) 7336 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#11 Bericht door pe5t »

PA0FRI schreef:
pa4m schreef:Ik heb goede ervaringen met de lintlijn van DX-wire.
http://www.dx-wire.de/kabeldraehtelitze ... itung.html
Met 100W gaat het goed, maar met meer vermogen en nat weer kan het mis gaan, zie beschrijving onder #lintlijn#: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Antma ... eriaal.htm
PA4M bedoelt neem ik aan de 300 Ohm lintlijn zonder gaten.

Als je het gebruikt met te hoog vermogen en een hele hoge swr krijg je alles stuk.
Maar dit is verder heel goed spul, oersterk, redelijk buigzaam en het vertoont bij mij ook na bijna 10 jaar geen spoor van veroudering.
Ik heb 300 meter in gebruik in twee tweedraads beverages. Er zijn verschillende bomen overheen gevallen en de enige schade ontstond door een kettingzaag...
Enige nadeel: de demping wordt hoger als het spul nat is of bij ijzel. Maar dan heb ik wel over 150 meter lengte.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#12 Bericht door PA0FRI »

pe5t schreef:Maar dit is verder heel goed spul, oersterk, redelijk buigzaam en het vertoont bij mij ook na bijna 10 jaar geen spoor van veroudering.
Je "review" inmiddels als info opgenomen in mijn Antmateriaal artikel.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#13 Bericht door PA3DJS »

pa3zulu schreef:FK-D0 553 lintlijn is beter en veel soepeler en verder zijn de geleiders uitgevoerd met 19 dunne en getwiste koperdraden.

Toch moet ik je even corrigeren Frits.
De FK-DO 553 lintlijn is weliswaar soepeler dan de stijve verkoperd ijzeren Wireman lintlijn., maar ook deze 19 dunne draadjes zijn ook gemaakt van Verkoperd ijzer.
Althans bij mijn FK-D0 553 lintlijn, of zou de kopermagneet dan toch bestaan???? :mrgreen:

Daarom heb ik mijn open lijn gemaakt van 3 mm soepel fosforbrons met lexan strips als spreider.
De Duitse kabelleverancier liegt er niet over, er staat "The flexible inner conductors (stranded steel copper plated) prevents
a distruction by wind."

Naast het koperverlies, heb je ook dielectrisch verlies. zuiver PE heeft serieus laag verlies (praktisch gelijk aan dat van PTFE), maar is in tegenstelling tot PTFE verre van UV-bestendig. Hoe maakt men PE UV-bestendig: meestal door toevoeging van voldoende carbon black! Een fabrikant "moet" dus een afweging maken tussen praktische levensduur en lijnverlies.


We kunnen natuurlijk blijven gokken, maar waarom niet "gewoon" meten?
Met de getunde draadlus, kun je de eigenschappen van je (koper?)draad bepalen. Als je de demping van je lijn wilt bepalen, kan dat (bijvoorbeeld) m.b.v. een open kwart golf stuk. In de meting zit zowel een spanning als stroommaximum waardoor je het gecombineerd verlies t.g.v. geleider en dielectricum hebt. Meet de impedantie bij kwart golfresonantie (die is Ohms). Bij voorkeur met een batterijgevoede analyzer.

Stel dat je bij een 450 Ohm lijn, 5 Ohm meet op 14 MHz (lijnlengte bijvoorbeeld 4.75 m). VSWR = 450/5 = 90. Daar hoort een |RC| |Vref/Vforw| = 0.978 bij (voor het heen én terugpad). De demping voor het heen en terugpad (9.4m) bedraagt dan 0.19 dB, ofwel 0.02 dB/m.

In de regel geldt (voor als je niet te veel wilt rekenen): Loss(dB) = 8.59*Z/Z0 (voor de fysieke lijnlengte die je hebt, dus niet in dB/m, en elektrisch een kwart golflengte lang).

Als je dan toch bezig bent met van die lijn met open raampjes erin, maak hem eens nat, dan wordt het echt schrikken, vooral als de lijn wat is verweerd/vervuild. Stel wel even je frequentie bij, want de kwartgolfresonantie verschuift.

@PA3ZULU: heeft fosforbrons niet en erg hoge weerstand ten opzichte van koper (gokje factor 10..20?)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#14 Bericht door PA0FRI »

pa3zulu schreef:Daarom heb ik mijn open lijn gemaakt van 3 mm soepel fosforbrons met lexan strips als spreider.
De lintlijn is een beetje te stijf als het regelmatig in de shack gebruikt wordt bij het verbinden van apparaten. Daarom werd zelf een flexibeler versie gemaakt met soepel draad, holle 2 cm lange pijpjes en kabelbinders. De pijpjes werden om de 10 cm aangebracht. De DIY methode is een (on)bekende truc als tip voor degene die het nog niet kende.
Bijlagen
spreiders.gif
spreiders.gif (4.97 KiB) 7021 keer bekeken
Lintlijn.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Minder kwaliteit 450 Ohm lintlijn

#15 Bericht door dxhunter »

In aanvulling op de post hierboven. In deze video https://www.youtube.com/watch?v=c1Ays78mwZA maakt iemand lintlijn met tie wraps en buisjes.
Ik vind het een mooiere oplossing dan de rozenclips.

Plaats reactie