Radialen GP voor 14Mhz

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd1yp
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:52
Roepletters: pd1yp
Locatie: Apeldoorn

Radialen GP voor 14Mhz

#1 Bericht door pd1yp »

Hallo iedereen,

Al geruime tijd lees ik mee op dit forum en heb al veel goede ideeën opgedaan en tips gevonden. Nu ga ik een GPA omgebouwd voor de 20 mtr plaatsen op een dakkapel van 4x3 meter op 6 meter hoog. De antenne komt op een paal van 1 meter. Ik kan de radialen netjes onder 120 graden wegspannen maar alleen over een lengte van 2,40 meter. mijn vraag is nu, wat kan ik met de rest van de lengte van de radialen doen. Is het mogelijk om ze terug te vouwen en op het dak te leggen maar wat gebeurd er dan met de opstralingshoek , heeft dit veel (negatieve) invloed en zo ja wat zijn de alternatieven.

73, Gert pd1yp
73, Gert pd1yp

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Radialen GP voor 14Mhz

#2 Bericht door EA5JEX »

Vorm is niet belangrijk, wel aantal radialen, hoe meer hoe beter.

Kijk eens op de site van PA0FRI, die heeft wat voorbeelden hoe je dat kunt doen.

Kees

pd1yp
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:52
Roepletters: pd1yp
Locatie: Apeldoorn

Re: Radialen GP voor 14Mhz

#3 Bericht door pd1yp »

Hallo Kees,
Dank voor je antwoord.
de site van PA0FRI is mij bekend en heb daar in het verleden al veel info gevonden. Ook op dit forum heb ik gezocht maar helaas zowel op dit forum als op de site van PA0FRI heb ik niets kunnen vinden met betrekking tot wegspannen van te lange radialen, dus vandaar mijn vraag op dit forum. Ik begrijp uit jou antwoord dat het niet zoveel uitmaakt hoe de radialen lopen maar mogen ze ook een hoek van 90 of 180 graden maken

Gr Gert pd1yp
73, Gert pd1yp

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Radialen GP voor 14Mhz

#4 Bericht door PA0RAB »

Gert Simpel nee
Bekijk een dipool en een auto
t dakantenne 75 ohm en 35 ohm 180 gaden en 90 graden dan is die verdomde 50 ohm rond de 135 graden
Kun je leuk uitproberen op 145 Mhz so 239 plug met 50cmbuiten de flens instalatiedraad en een Pl met 49 cm die 49cm is buiten de plug
Verbaas je over de SWR bij de verschillende hoeken tussen straler en radiaal
Je houdt er ook een leuk mobiel/camping relais lullertje aan over.
55 met het experiment en 73 de Ruud PA0RAB

pd1yp
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:52
Roepletters: pd1yp
Locatie: Apeldoorn

Re: Radialen GP voor 14Mhz

#5 Bericht door pd1yp »

Dank voor je antwoord Ruud maar ik heb mezelf niet niet goed uitgedrukt. Ik bedoelde dat de 1ste 2,40 meter 120 graden ten opzichte van de antenne weggespannen is maar het laatste 2,80 meter in een hoek van 90 of 180 graden mag worden gelegd.

Gr Gert pd1yp
73, Gert pd1yp

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Radialen GP voor 14Mhz

#6 Bericht door PA0RAB »

Sorry Gert Foutje
haal regelmatig de 50 en 60 Ohms hoeken door elkander 50 ohm moet 120 graden zijn ipv 135 dat's de oude duitse 60 Ohm spelend met het proefmodel kwam je er ook achter
73 de Ruud PA0RAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Radialen GP voor 14Mhz

#7 Bericht door PA0RAB »

Gert . Ergens gaat het om een tegencapaciteit voor de spriet. Wanneer de radiaal een hoek maakt 73 en 55 de Ruud PA0RABverandert ook die capaciteitProbeer het maar uit met het proefgeval

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Radialen GP voor 14Mhz

#8 Bericht door PA3DJS »

gert62 schreef:Hallo iedereen,

Al geruime tijd lees ik mee op dit forum en heb al veel goede ideeën opgedaan en tips gevonden. Nu ga ik een GPA omgebouwd voor de 20 mtr plaatsen op een dakkapel van 4x3 meter op 6 meter hoog. De antenne komt op een paal van 1 meter. Ik kan de radialen netjes onder 120 graden wegspannen maar alleen over een lengte van 2,40 meter. mijn vraag is nu, wat kan ik met de rest van de lengte van de radialen doen. Is het mogelijk om ze terug te vouwen en op het dak te leggen maar wat gebeurd er dan met de opstralingshoek , heeft dit veel (negatieve) invloed en zo ja wat zijn de alternatieven.

73, Gert pd1yp
Proef ik dat als je van 120 graden afwijkt, je wel de radialen redelijk kwijt kunt? Zo ja span/plaats ze dan gewoon zoals het uitkomt. Die hoek is niet zo belangrijk. Theoretisch heb je bij afhangende radialen iets meer gain richting de horizon dan bij (bijvoorbeeld) horizontaal afspannen. In de praktijk ga je dat niet merken. Liever niet optimaal met een goed radialennetwerk, dan optimaal maar een slecht netwerk (het laatste is echt slechter).

Wat knikken in de radialen is niet zo'n probleem. Officieel moet je dan de lengte aanpassen, maar ze zullen wellicht ook bij "obstakels" hangen, en daar moet je eigenlijk ook voor corrigeren. In de praktijk best lastig. Hoe meer je er hangt, hoe minder kritisch de lengte wordt.

Impedantie:
Stel dat je ze horizontaal hangt, en de impedantie zakt wat, dan is de impedantie nog altijd zo goed, dat de SWR acceptabel is, of met laag verlies getuned kan worden. Als je je radialennetwerk hebt liggen, verander dan de lengte van de spriet voor minimale VSWR. Als de lengte dan sterk afwijkt van een kwart golf (gecorrigeerd voor verkorting), dan is er wat met je radialennetwerk mis.

Als je spriet serieus langer moet zijn voor minimale VSWR, dan is je radialen netwerk capacitief (dus te klein).

Gek idee:
je hebt een oppervlak van 4*3 m^2, kun je daar geen gaas of dradennetwerkje op leggen? Dan heb je een heel aardige niet resonante ground die je ook voor andere doeleinden kunt gebruiken.

Common mode choke / mantelstroomfilter:
Voor alle zekerheid, doe een paar (clip-on) ferrites om de kabel. Je krijgt RG58 drie keer door een 11 mm (binnen diameter) kern heen. Als je radialen netwerk niet lekker resonant is (ik bedoel niet laagohmig genoeg is), voorkom je dat er via de kabelmantel storing vanuit Shack bij de antenne komt.

pd1yp
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:52
Roepletters: pd1yp
Locatie: Apeldoorn

Re: Radialen GP voor 14Mhz

#9 Bericht door pd1yp »

Hallo PA3DJS,

Dank voor je zeer uitgebreide en leerzame antwoord. Ik kan de antenne misschien een meter hoger zetten (op 2 mtr) maar daar haal ik maar 40 cm lengte winst uit voor de radialen maar dan moet ik de mast gaan tuien dus veel meer werk voor 40 cm en volgens mij niet de moeite waard. Misschien is een radialen netwerk leggen onder de antenne nog niet zo'n gek idee. Ik heb namelijk nog een volle rol vd installatiedraad 2,5 mm2 liggen die ik hier voor kan gebruiken. Als het weer het toelaat gaan we Maandag de antenne plaatsen en zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.

73, Gert pd1yp
73, Gert pd1yp

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Radialen GP voor 14Mhz

#10 Bericht door PA0FRI »

Als het praktisch bij je mogelijk is zou je het "afspannen" volgens de tekening kunnen doen. Beter is om het begin van een radiaal als metalen (Alu)staaf uit te voeren en het laatste deel als draad bevestigd via een isolator aan de opvolgende radiaal.
Bijlagen
Gp radialen.gif
Gp radialen.gif (1.96 KiB) 5005 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pd1yp
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:52
Roepletters: pd1yp
Locatie: Apeldoorn

Re: Radialen GP voor 14Mhz

#11 Bericht door pd1yp »

Dit is precies het antwoord waar in naar opzoek ben, dank hiervoor PA0FRI

73, Gert pd1yp
73, Gert pd1yp

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Radialen GP voor 14Mhz

#12 Bericht door PA1ZP »

Hi Gerd

Ik heb al een 20 van die GPA's omgebouwd.
Ik zou graag 1 radial zien van 5.20 meter lang op de goede hoek en lengte schuin naar beneden.
de rest mag zoals FRI voorsteld geen enkel probleem zolang er maar 1 goed hangt.

Veel succes overigens, zo een omgebouwde GPA 11 meter stok heeft hier jaren lang trouwe dienst bewezen.
deze versloeg alle multiband wonder koop antennes zonder enig probleem.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

pd1yp
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:52
Roepletters: pd1yp
Locatie: Apeldoorn

Re: Radialen GP voor 14Mhz

#13 Bericht door pd1yp »

Hallo iedereen,

Helaas is het vandaag niet gelukt de GP het dak op te krijgen ivm te harde wind. Daarom hebben we hem maar voor nood tussen de druiven gehangen. Hij hangt nu 1,5 mtr boven de grond en de radialen zijn uit de losse hand over de grond gelegd. wonder boven wonder heb ik nu 52 ohm en hij is 1:1,4 van 14000Mhztot 14350Mhz. hij gepresteerd nu al net zo goed als mijn zelfgemaakte windom op 10 mtr hoogte. zodra het weer beter wordt gaat hij het dak op.De resultaten zijn in iedergeval tot nu toe veel belovend

73, pd1yp Gert
Bijlagen
gp.jpeg
73, Gert pd1yp

Plaats reactie