De beste tips voor het plaatsen van een antennemast

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

De beste tips voor het plaatsen van een antennemast

#1 Bericht door PA2LO »

De afgelopen periode ben ik wat wezen rondzoeken op het internet naar hoe verschillende amateurs hun constructiemast hebben geplaatst. Nu is het me opgevallen dat er zeer verschillende manieren gebruikt worden. Sommigen volstaan met ´gat graven, staalmatten erin, draadeinden plaatsen en volpompen met beton´, terwijl anderen een heel netwerk voor de doorvoer van kabels hebben bedacht die in het betonwerk wordt verwerkt. Soms wordt er zelfs ook nog een ´elektriciteitskast´ om de nodige schakelingen te kunnen doen en/of om de elektra voor de lier te regelen geplaatst.

Soms ook mooie beveiligingen gezien voor bliksem inslag.

Ook zie ik mooie ideeën voor hoe de kabels langs de mast geleid worden (zoals bijvoorbeeld een simpele PVC-buis langs de mast bij PI4EZH en een soort van uitstaande draagarmen waar de kabel op rust, zodat het gewicht niet allemaal op een plek hangt.

De informatie die ik tegenkwam was nogal versnipperd en een site met 'de beste tips' ben ik nog niet tegen gekomen. Misschien daarom aardig om hier op het forum jullie hints en tips voor het plaatsen van een antennemast te verzamelen? Bij voorkeur natuurlijk ook met een fotootje erbij.

(laten we er wel voor zorgen dat dit geen draadje wordt met klaagzangen over het niet mogen plaatsen van een antennemast van de woningbouw of gemeente, maar laten we ons beperken tot best practices!)

73, Gert

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: De beste tips voor het plaatsen van een antennemast

#2 Bericht door PA1 »

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 15#p100057

Staat al weer 4 jaar. Succes met de bouw!
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: De beste tips voor het plaatsen van een antennemast

#3 Bericht door PA0FRI »

Mijn mast is een verlengde kantelbare driekantige mast, oorspronkelijk een lichtmast van de NS. Boven de grond 12 m en onder de grond 1.70 m. Direct onder het maaiveld is tegen elke zijde een betonnen stoeprand (± 1m lang) ingegraven.
De mast staat al 35 jaar en heeft een 2el Fritzel beam en een 6el 2m antenne in de top gehad en is tevens ophangpunt van een 2 x 17 m draaddipool. Momenteel alleen nog een 6 banden vertical (R5) en de draaddipool.
Bijlagen
lijnf1.jpg
Mast.gif
Mast.gif (2.23 KiB) 3846 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: De beste tips voor het plaatsen van een antennemast

#4 Bericht door PA2LO »

Mooie simpele constructie Frits. Ik ben benieuwd of een dergelijke constructie het hier ook 35 jaar zou uithouden: het grondwater staat hier nogal hoog. Ik zou bang zijn dat de 1.70m na verloop van tijd toch behoorlijk weggeroest zou zijn.

Dank voor het delen!

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: De beste tips voor het plaatsen van een antennemast

#5 Bericht door pa0fmy »

Het toverwoord is kathodiche bescherming. minpool aan de mast pluspool aan een metalen plaat in ge grond en aansluiten op een adaptertje. Hoeft maar een paar mA door. Die metalen plaat rot natuurlijk weg en vervang je om de paar jaar. De mast blijft heel. Het kan ook zonder stroom, dan moet die plaat van zink zijn en verbinden met de antenne. Op de scheepswerf hebben ze blokken van zink met een strip er aan die je aan de stalen boot kan schroeven. dat is het zelfde.
Frans PA0FMY

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: De beste tips voor het plaatsen van een antennemast

#6 Bericht door PE1PQX »

73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: De beste tips voor het plaatsen van een antennemast

#7 Bericht door Willem-PA5WK »

[quote="PA1

Staat al weer 4 jaar. Succes met de bouw![/quote

tijd geleden nog bij jouw langs gekomen toen had je de fb 23 in de mast geplaatst .
maar mischien had je hem al een hele tijd er op staan ? zo vaak kom ik daar
ook weer niet
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Plaats reactie