Verwijderen van vocht uit Coax kabel

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Frens
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2016, 18:41
Roepletters: PD0OTE

Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#1 Bericht door Frens »

Na een aantal dagen regen schiet m'n staande golf ineens omhoog waarschijnlijk veroorzaakt door vocht in de kabel (RG213U) De kopermantel is al lekker groen uitgeslagen en ik heb de plug er al eens opnieuw aan gesoldeerd. Dat hielp niet direct maar na een paar dagen ( waarschijnlijk zonnig weer) was alles weer ok.
Vraag is eigenlijk of het mogelijk is om warmte in de coax kabel te creëren in de hoop het vocht te laten verdampen. De antenne is een FB 33 die met een balun van Fritzel aan de kabel verbonden is. Is er iemand die ervaring heeft met het onder spanning zetten van de kabel/antenne om zodoende warmte te creëren? zaal nooit een permanente oplossing zijn natuurlijk maar het zou tijdelijk kunnen helpen.
Het wisselen van de kabel en het vervolgens goed af-tapen van de pluggen is natuurlijk de meest optimale oplossing maar het probleem is dat ik een vrijstaande mast heb die je niet kunt laten zakken.
Hier moet een hoogwerker aan te pas komen of iemand die niet bang is om de mast in te klimmen. Ik heb zelf al een keer de balun vervangen en ben er in geklommen maar dat was 15 jaar en 25 kg geleden. Zie ik nu niet zo zitten.
Iemand een idee?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#2 Bericht door PE2AAB »

Er is slechts één oplossing. Kabel demonteren en weggooien.

Die is niet meer te redden.
Wees slim en koop goede kabel. Bijvoorbeeld H2000. Plaatse de connectoren op de juiste manier en werk deze waterdicht af met vulkaniserende tape.

Ducttape, schilderstape, electrotape, boterhamzakjes, tektiel lak, siliconenkit en ga zo maar door voldoen NIET!

Gezien het feit dat je een hoogwerker nodig hebt zou ik dit zeer zeker doen en ook de kabel eerst goed nameten alvorens deze te plaatsen. Maar goed. Ik heb wellicht makkelijk praten; ik kom uit de antennebouw, heb de faciliteiten en meetapparatuur beschikbaar en heb een handigheid in het aanzetten van dergelijke connectoren.

Up to you of course.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Frens
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2016, 18:41
Roepletters: PD0OTE

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#3 Bericht door Frens »

Hallo Rick,

Bedankt voor je antwoord. Bij de installatie van de antenne is destijds een rubberen hoesje meegeleverd die om de antenne plug moest worden geplaatst. Dat heb ik ook gedaan maar ik zag net dat dit hoesje er af is gegaan en naar beneden is geschoven over de coax kabel. Daar zit dus waarschijnlijk ook die druppel water die de problemen veroorzaakt.
Het stomme is dat de SWR zonder dat water gewoon nagenoeg 1:1 is. Ik merk dat ook gelijk aan de ontvangstrapporten op 20 mtr. Krijg eigenlijk altijd direct response met SSTV.
Had een beetje hoop dat ik evt met het toevoeren van gelijkspanning op de kabel warmte zou kunnen creëren om de druppel water die nu de slechte SWR veroorzaakt te kunnen laten "verdampen" Ik kan natuurlijk aan de stroomsterkte zien hoeveel Watt ik er in stop.
Weet echter niet of de balun en antenne hiertegen bestand zijn. De antenne lijkt me nog niet zo'n groot probleem maar dat weet ik niet van de balun.
Voordat ik er spanning op zet zou ik dit eigenlijk eerst zeker moeten weten.
Bij het aansluiten van een Dummy (50 Ohm) wordt deze natuurlijk ook warm als men hier spanning op aan sluit. Vandaar de gedachtegang dat dit een tijdelijke oplossing zou kunnen zijn.
Uiteindelijk moet die kabel er uit en gewoon worden vervangen.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#4 Bericht door pd0rkc »

Groene oxidatie op de mantel van jou coax is slecht je moet die kabel snel weggooien.
Zelf heb ik diverse antennes buiten staan allen goed afgetaped met zelfvulcaniserende tape van het merk Nitto.
Als je dat toepast dan is de connector goed afgesloten van de buitenlucht er komt geen vocht in en de connector blijft mooi.
Met andere tape soorten (zoals Rick ook al schreef) heb je kans dat het los gaat en weer vocht in de kabel komt.

73's Cor PD0RKC
20.0739_1.jpg
20.0739_1.jpg (34.39 KiB) 8205 keer bekeken

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#5 Bericht door pe5t »

Ooit kwam bij mij het water uit de plug achter de transceiver. Dat water had een afstand van 50 meter afgelegd. Maar op de lage banden had ik er geen last van. Geen swr problemen. Af en toe de tafel even afdrogen. Na het dichten van het lek druppelde het nog wat door en stopte. Nog jaren die kabel gebruikt.

Zie ook:

http://www.dh1tw.de/can-i-still-use-oxi ... #more-2203

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3363
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

En waar kun je dat dan kopen?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#7 Bericht door -Verwijderd account »

Winkels die coaxkabels en antenne's verkopen hebben doorgaans ook die tape in hun assortiment.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#8 Bericht door PE2AAB »

Of je vertelt even in welke regio je woont. Vast en zeker dat iemand kan helpen.

Ik heb bijvoorbeeld doooooozen vol met dat spul liggen.
Geloof me, coax waar water in heeft gezeten móet weg worden gegooid. Geen betere waterleiding als een stukje RG213.
Droogdampen kan niet. Daarmee gaat de oxidatie niet weg. Tevens; die rubberen kapjes? da's niks. Blijft het vocht juist tussen zitten met alle gevolgen van dien.

Maar goed; het is je eigen keuze. Ik heb slechts jaren in de telecom business gewerkt dus ben maar een 'leek'. :mrgreen:
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Frens
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2016, 18:41
Roepletters: PD0OTE

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#9 Bericht door Frens »

Rick,

Ben het helemaal met je eens en wil de kabel ook het liefst vervangen. :D Heb inmiddels al geïnformeerd wat een rolletje van 100 mtr kost zodat ik gelijk de kabels van de 2 meter verticaal en horizontaal meeneem. Deze hebben dezelfde kabel en zijn even oud. Als er dan toch een hoogwerker bij komt dan maar gelijk alles goed aan pakken. Denk een kleine 20 mtr per antenne nodig te zijn.
Ik woon in de regio 46 tussen Hoorn en Purmerend en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die me willen helpen maar met een hoogwerker is het prima te doen. Heb al eens mijn rotor vervangen mbv een hoogwerker. Dat ging ook prima.
Groet, Frens (PD0OTE)

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#10 Bericht door pd0rkc »

Let op er is ook slechte vulkaniserende tape in de handel te verkrijgen zoals Velleman!
Als je een connector met Nitto tape omwikkeld hoef je 6 jaar niks meer aan te doen (ik heb geen aandelen met het merk Nitto hi!).
Ik moet wel zeggen dat de prijzen soms aantal euro's verschillen bij verschillende handelaren let op er is 5 meter en 10 meter.
Even googlen!

73's Cor PD0RKC

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#11 Bericht door PE2AAB »

pd0rkc schreef:Let op er is ook slechte vulkaniserende tape in de handel te verkrijgen zoals Velleman!
73's Cor PD0RKC
Klopt! ;-)

Die tape neem ik ook niet serieus.

Er moet 3M (Scotch) opstaan en de doos moet rood/geel zijn. Anders lekker laten liggen.
Afbeelding

Nitto is ook prima. Dit is echter Zelf vulkaniserende tape. Een meer rubberachtige substantie die je niet onder kracht dient aan te brengen zoals dit met vulkaniserende tape wel het geval is.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#12 Bericht door kenwoodts50 »

Toeval ,ik heb juist zoeen rolletje nodig .Maar nergens tevinden hier in Belgie ,in NL zat ik op een site maar betalen met de kaart of overschrijvingen ging dan ook weer niet .Op een Eurootje komt het niet op aan hier als het maar de best 3 M Scoth is
Iemand een site met link
Alvast veel dank
Maurits 73,

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#13 Bericht door on4ma »

in belgie vindt je die wel bij on5tr, staat ook op hambeurzen. Dan nog een vinyl tape zwart 3m er overheen anders heb je kans dat
door het uv licht na jaren het barst.

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#14 Bericht door kenwoodts50 »

OK bedankt beste vriend -,eventjes een berichtje sturen
73,
ON3MK
Maurits fijn weekend

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Verwijderen van vocht uit Coax kabel

#15 Bericht door kenwoodts50 »

Staat niet op QRZ.Com dus geen e-mail adres
73,

Plaats reactie