Doorvoer open lijn

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Doorvoer open lijn

#1 Bericht door PA1RLM »

Dames en heren,

Ik ga hier eerdaags een paar veranderingen doorvoeren op het antenne vlak.
De eerste verandering is dat ik mijn huidige (goed werkende) Alpha Delta DXCC ga vervangen voor een symmetrische antenne met open lijn (2 x 14 meter max).
De 2de aanpassing is aan de doorvoer van e.e.a. het huis in.

M'n huidige coax kabels gaan bij de schoorsteen, onder de loodslab, de zolder op. Dit is natuurlijk niet ideaal, en daarom heb ik een doorvoer dakpan aangeschaft. Deze heeft een afneembaar "hoedje" waar de coax door naar binnen kan. Voor de open lijn boor ik 2 gaten waar ik de buitenkant van RG-214 in lijm (zonder mantel en afscherming). Deze komen boven het "hoedje" in de stenen pan.
Mijn vraag is nu: Hoe kan ik het beste deze "stukken coax" en de open lijn aan de buiten zijde van de pan aan elkaar "knopen"?
Aan de binnen kant gebruik ik gewoon goede banaanstekkers met contra stekkers maar dit lijkt mij buiten niet ideaal.

Karel

-Verwijderd account

Re: Doorvoer open lijn

#2 Bericht door -Verwijderd account »

Euh, gewoon solderen en daarna afdichten met vulcaniserende tape?

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Doorvoer open lijn

#3 Bericht door pe5t »

Ja, solderen en tapen, en beslist geen kroonsteentjes

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Doorvoer open lijn

#4 Bericht door Roy pd8rw »

Als je de nieuwe draaddipool gaat maken overweeg eens om dit dan per been uit 1 stuk litze inclusief de openlijn bijvoorbeeld 600ohm variant zelf te maken met rozenklips

Scheelt je een overhang en werkt net zo goed als lintlijn . Echter is de lintlijn qwa koperdikte baak dunnen als litze

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Doorvoer open lijn

#5 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Oke oei dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd begrepen maaar
Gewoon tweeling snoer gesplitst afstandhouders geplaatst om de meter
Dakpan opgeschoven 2 roesvrijstalen fiets spaken 28" scherp geslepen engeveer 15 cm uitelkaar iets omhoog door de isolatiedakplaten gestoken feeders met kroonsteentje aan de spaken gemonteerd dakpan weer terug op plaats
Op zolder de spaken opgezocht met kroonsteen aan de feeders verbonden vervolgen verbindingen gemaakt over de gehele wereld :D
Maar ieder z'n ding Suc6

grt 73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Doorvoer open lijn

#6 Bericht door PA1RLM »

royaal schreef:Als je de nieuwe draaddipool gaat maken overweeg eens om dit dan per been uit 1 stuk litze inclusief de openlijn bijvoorbeeld 600ohm variant zelf te maken met rozenklips

Scheelt je een overhang en werkt net zo goed als lintlijn . Echter is de lintlijn qwa koperdikte baak dunnen als litze
Deze tip begrijp ik niet helemaal. Ik maak de "benen" al uit 1 stuk en ik gebruik de spreiders (12 cm) van DX-Wire. Hier gebruik ik ook de DX-WIRE HDL ( heavy duty litze ) van als antenne draad.

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Doorvoer open lijn

#7 Bericht door PA1RLM »

PE2CH schreef:Euh, gewoon solderen en daarna afdichten met vulcaniserende tape?
Hoe simpel ook. Hier had ik nog niet aan gedacht. Echter ik sta nog open voor andere ideeën.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Doorvoer open lijn

#8 Bericht door PA3DAT »

Ik heb 2 rvs-draadeinden door de muur, naast elkaar. Aan beide kanten (binnen en buiten) steken ze ongeveer 10-15cm uit.
De draadeinden aan beide zijden tegen de muur gefixeerd met een rondje rubber, een rond plaatje en een zelfborgende moer.
De antennedraad buiten heeft aangeknepen ogen aan het eind, met 2 moeren (per oog) heb ik die vastgezet op het
uiteinde van het draadeind. Aan de binnenkant hetzelfde.

Het zit er al 20 jaar, zonder roest, en ik vond het er wel professioneel uitzien, die rvs-draadeinden... :D
Foto's staan in dit topic: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=14486
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Doorvoer open lijn

#9 Bericht door PA0FRI »

PA1RLM schreef: Voor de open lijn boor ik 2 gaten waar ik de buitenkant van RG-214 in lijm (zonder mantel en afscherming). Deze komen boven het "hoedje" in de stenen pan.
Coax zonder mantel en afscherming gebruik ik ook: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Doorvoer/doorvoer.htm
Maar ook nog een methode om statische lading af te voeren met twee gebruikte bougies.
Bijlagen
static f.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie