Dipool antenne voor 80 met traps voor 40 en open lijn?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Dipool antenne voor 80 met traps voor 40 en open lijn?

#16 Bericht door PA1ZP »

Hi Jos

Wat is een 735 , misschien een trap dipole voor 80/40?
Aangezien ik alle HF antennes zelf bouw ben ik van sommige koopdingetjes niet op de hoogte.

Als de 735 het best bevalt prima gewoon die gebruiken dan, heel simpel.
het kan overigens prima hoor een trap dipole met openlijn voeden, een kattesnor antenne voeden met openlijn kan niet je weet niet welke dipool je dan in resonatie getuned hebt.

Ik ben het ook eens met FRI dikker draad, koperdraad, liever zelfbouw 600 ohm lijn met echt koper als 3 haren staal en 3 haren koper in 450 ohm rommel, ik ben soms wel erg twijfelachtige kwaliteit twinlead tegen gekomen.
En let op echt koperdraad is zeldzaam aan het worden, er wordt zo veel aluminium koperclad verkocht en dat is echt zooi daar kan je niks mee dat rot als een idioot.

het ziet eruit als koper, het soldeert als koper en rot zo snel en hard als goedkoop Frans/Italiaans staal van auto's uit de jaren 70.

De andere Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PD7FT
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2012, 13:28
Roepletters: PD7FT

Re: Dipool antenne voor 80 met traps voor 40 en open lijn?

#17 Bericht door PD7FT »

Hallo Jos,

Het is een W-735 40/80 meter trapped dipool van diamond. Technisch prima in elkaar gezet trouwens.
De lengte is ongeveer 2 X 13 meter met op iets meer dan 10 meter de trap voor 80 meter. Na de trap nog ongeveer 3 meter.

Normaal is deze resonante antenne bedoeld voor coax met 1:1 balun, maar ik voed hem met ongeveer 14 meter open lijn.
Ik heb hem opgehangen en alle maten maximaal genomen (dus niet resonant), dat betekend dan hij voor alle frequenties te lang zou moeten zijn.

Afregelen gebeurd met de LL-tuner van Cees.

Deze antenne werkt op alle banden minimaal gelijk en in veel gevallen iets beter dan de 2X13.75 ook gevoed met open lijn.
Bijkomend groot voordeel is dat de S/N veel beter is op ontvangst. Tot wel 1.5 tot 2 s-punten beter.

Ik heb veel gelezen van jouw uitleg en testen van antenne situaties. Tevens heb ik ook de rotary dipool van jou nagebouwd. Ook in een V geprobeerd. Helaas was dat in mijn situatie niet de oplossing.

Zo zie je maar dat het overal weer anders is.

Groetjes en tot horens,

Jos

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Dipool antenne voor 80 met traps voor 40 en open lijn?

#18 Bericht door PA1ZP »

Hi Jos

Ik werk zelf met ongeveer eenzelfde antenne alleen een 80/60 trap dipole met 40 mtr dipool er onder gehangen met rozenclips.
Er onder hangt het 40 meter gedeelte bij mij gewoon een 2 x 10 meter dipool, aangezien deze op hetzelfde voedingspunt is aangesloten moet ik wel met coax voeden, ik zou het 40 meter gedeelte ook weg kunnen halen en met openlijn voeden.
Maar ik heb al 1 openlijn, ik wilde er geen 2 naar de shack toe brengen.
de reden van mijn rare constructie is heel simpel hij past nu precies in de plaats die ik heb.
In jouw Daimond antenne zijn de traps ook voorzien van kleine C's die er voor zorgen dat de antenne kort wordt maar ook heel smalbanding in SWR op 80 zou je die met coax voeden.

De openlijn die je nu gebruikt zorgt er op 80 voor dat je de smalbandigheid in SWR in ieder geval kwijt bent.
Op 40 is het een gewone dipool dus prima.
Op 80 zit het stroompunt al mooi in de antenne dus straalt deze ook best goed.

Ruis en storing is eigenlijk puur afhankelijk van het nabij veld van de antenne en alle storing die die daar oppikt.
Daar kun je de antenne vaak niet de schuld van geven.
Want hij pikt op wat hij op moet pikken.
Staat of hangt de ene antenne beter voor het niet oppikken van deze lokale stoorbronnen lijk je een goede antenne te hebben.

Voor wat betreft de tuner van LL ja die is goed hoor.
V-dipool kan prima maar die is te kort voor 80 en eigenlijk ook te kort voor 40.
Deze antenne is puur bedacht voor 20 meter en hoger, dat ik er 40 meter bij kreeg is een mooi kadootje.
Daarom heb ik geen LL-tuner een dubbel-C zou daar beter zijn, maar dat betekend C's bijschakelen en schakelaars.
ik heb daarom een andere tuner gebouwd, ondanks dat ik ook 2 dezelfde rolspoelen heb koos ik voor mijn tuner, geen schakelaars.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Dipool antenne voor 80 met traps voor 40 en open lijn?

#19 Bericht door ON5RKN »

Hallo,

Om eens verder te brouwen op antennes gevoed met een kippenladder,

Vaak zie je een dipool goed met een stuk kippeladder, gevolgd door een (unun of een stroombalun) aan de gevl
om vandaar met een stuk coax verder te gaan tot aan de tuner of TRX.

Maar als met de kippeladder tot helemaal in de shack wil naar bvb een LL tuner moet je al een
overgang hebben gemaakt door 2 stukken coax parallel, vroeger had Titanes de twincomm
wat het iets makkelijker maakte.

Nu mijn vraag als je nu rechtstreeks vanaf je dipool met 2 stukken coax parallel direct tot in de shack gaat
zou dat een verschil maken? Is het de moeite om dit te proberen? Zo zou men ook makkelijk
de http://www.qsl.net/dl7jv/e.maria%20maluca.htm antenne kunnen maken

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Dipool antenne voor 80 met traps voor 40 en open lijn?

#20 Bericht door PA0FRI »

ON5RKN schreef:Nu mijn vraag als je nu rechtstreeks vanaf je dipool met 2 stukken coax parallel direct tot in de shack gaat
zou dat een verschil maken? Is het de moeite om dit te proberen?
Het werkt goed, alleen heb je meer verliezen dan met een open lijn. Ik heb de Maraia-Maluca zelfs een paar jaar gebruikt met één coaxkabel naar de antenne met aan tx zijde een ATU. Op 10 m gedroeg de antenne zich bij mij "verkeerd", dwz het langste deel moest naar het tegenstation gericht worden voor maximum signaal. Dat deel werkte kennelijk als director.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie