Bud dipole!

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 904
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Bud dipole!

#16 Bericht door pe1hzg »

PE2CH schreef: In mijn overtuiging is er hier sprake van een misaanpassing. De antenne is netjes symetrisch, maar de voedingskabel -coax- is dat beslist niet. En ik geloof daarom ook nooit dat zo'n simpele dipool 50 ohm zal zijn met een prima SWR. Maar er zijn inderdaad amateurs die zó ook daadwerkelijk werken, dus kennelijk werkt het best goed. Maar begrijpen doe ik het niet, dus als er iemand is dit zou kunnen verklaren en uitleggen?
Formeel heb je gelijk, in dat je mantelstromen verwachten kunt, de impedantie van een resonante open dipool is dicht genoeg bij 50 ohm om niet echt op te vallen.

De vraag is of je veel last hebt van de mantelstromen? Een uitgesproken stralingspatroon heeft zo'n dipool niet echt, natuurlijk komt er RF via de kabel mee maar voor een kampeerding is dat de wereld niet (buddipole is ook niet bedoeld voor permanente opzet). Of de kampeerantenne bij ontvangst, vanwege de onbalans, veel troep opvangst zal ook wel meevallen. (da's IMHO een van de redenen dat end-feds zo goed werken op de camping)
Je kunt natuurlijk op het koppelpunt een smoorspoel maken (een paar wikkelingen coax of een ferrietding).

En met tweelingsnoer als feedline is de zaak volledig symetrisch, heb je (strict gesproken) alleen een balun nodig bij de transceiver.

Ik zou het gewoon eens proberen. Voor de kosten hoef je het niet te laten; die is bijna 20dB lager als van een buddipole...

GJ

-Verwijderd account

Re: Bud dipole!

#17 Bericht door -Verwijderd account »

Bedankt voor de uitleg. Het doet me denken aan deze spreuk:

In theorie werkt alles en iedereen weet waarom. In de praktijk werkt niets en niemand weet waarom.
Gelukkig gaan theorie en praktijk hier samen: Alles werkt, maar niemand weet waarom.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bud dipole!

#18 Bericht door PA3DAT »

Ik gebruik tegenwoordig een miniVNA-analyzer bij zo'n dipooltje van schemerlampjes-draad. Gewoon
de lengte berekenen (300/gewenste frequentie in MHz), uitkomst delen door 4. Dan heb je een kwart
golf in meters. Twee van die kwarten aan een kroonsteentje, coax eraan en meten.
Dan resoneert ie bijv. op 13,6 MHz; aan beide kanten een stukje eraf en opnieuw meten. Net zo lang
tot je een mooie lage swr hebt.

Vroeger deed ik dat met een swr-meter, maar dat is wat lastiger meten als je zender niet wil zenden op
13,6 MHz... :oops:
Van die onbalans merk je niets, op de camping. Thuis pik je wellicht wat meer storing op, of je hebt
eerder last van RFI. Maar op vakantie werkt het als een speer!

En ja: ik weet dat een lage swr niet hetzelfde hoeft te zijn als een antenne in resonantie. Een dummy
heeft ook een lage swr maar straalt niet. Maar zo'n dipool straalt wél, en ik laat al 36 jaar de tuner
thuis wanneer ik op vakantie ga! :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Bud dipole!

#19 Bericht door PA1FJ »

Wat voor mij het belangrijkste is dat ik een redelijk goede en compacte antenne op een balkon van een vakantie appartement kan plaatsen, wat met een dipool of een Endfed niet altijd mogelijk is.
Daarom is de Buddistick zo ideaal.

73 Fred

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Bud dipole!

#20 Bericht door PA3EYC »

Ik snap echt niet waarom mensen moeilijk doen over een "TIJDELIJK" antenne.
Ik ga al jaren op vakantie met een glasfiber mast en daar hang ik een stuk (random) draad in en smijt drie stukken draad gewoon op de grond. Tunen en klaar.
Voor reizen met het vliegtuig heb ik een portable 9,5m mast die ingeschoven slechts 67cm is. Past in elke koffer. Een paar stukken (luidspreker)snoer is werkelijk overal te verkrijgen. Op Sint maarten had ik een stuk draad van het balkon naar beneden gespannen naar een hek met wat stukken draad op het balkon als massa.
Al die stukken draad sluit ik middels een banaan naar BNC adapter direct aan op mijn KX3. De tuner van de KX3 doet de rest. Als de tuner moeite heeft dan de draad een stukje langer of korter.

Zijn dit optimale antennes? Uiteraard niet. Geeft het RFI? Waarschijnlijk wel. Heeft iemand daar last van? Nee, want die liggen aan het strand of in het zwembad of zitten aan de bar. Werkt het? Absoluut.
Het bouwen van een optimaal antenne is een uitdaging. Maar het is een veel groter uitdaging om iets te maken wat niet straalt.

Met bovenstaande constructies heb ik QSO's gemaakt met de gehele wereld tot Nieuw Zeeland aan toe.

Wat ik wil zeggen: doe niet de moeilijk en maak het vooral niet te duur voor jezelf. Neem een tunertje mee op vakantie en gooi bv. een draad in een boom en wat op de grond en je bent QRV op (bijna) alle banden.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Bud dipole!

#21 Bericht door PA0RAB »

Kijk eens op de site van SMoVPO naar zijn balcon antenne

De werking van de GAMMA en PRAXIS antenne komt ergens overeen met de bekende G5RV dus als dipool met kippenladder aanpas lijn. Dipool zie je en de kippenladder is het volgende stuk tweelingsnoer . met de imp ? Zal een lezer vast wel weten. Dat stuk transformeert ook nog.
PE2CH
,imp resonante dipool rond 75 Ohm Set ziet standaard graag 50 ohm dus mispassing 1 geeft SWR van rond 1,4 Dat is werkbaar
Mispassing 2 dipool symetrisch set asymetrisch Er kunnen ongewenste stromen gaan lopen Zie verhaal Wim elders of op z'n site PA3DJS
Vaak is de antenne dan ruis en storingsgevoelig Het mantel filter kan dan helpen
Wanneer er gevraagd wordt om een antennebeoordeling zullen de meningen verschillen ,omdat de omstandigheden voor een ieder verschillend zijn en een ieder zijn eigen ervaringen heeft en ook op verschillende punten let
73 de Ruud PA0RAB

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Bud dipole!

#22 Bericht door PA1FJ »

Zullen we weer eens terug keren naar de uiteindelijke vraag van dit onderwerp!
De verhalen over allerlei andere vakantie antennes weten we wel.
De vraag ging over de buddipole!

73 Fred

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Bud dipole!

#23 Bericht door PA0RAB »

Fred en meelezers
k Ben het helemaal met je eens Fred
De oorspronkelijke vraag was /is "heeft iemand ervaring met het BUDD systeem" (verruimde vraagstelling ipv Budantenne oid) Vanuit het oerontwerp zijn ervaringen verteld Ze komen overeen met praktijk ervaringen van enkele anderen Wat ik heb bemerkt is dat er enkele verbeteringen qua mechanische sterkte zijn aangebracht. Mijn opgemerkte minpunten zijn wat betreft dus verbeterd en wat zeg elektrische gebleven oa spoel en radiaal wisselingen en aanpassen
Wat het BUDD systeem betreft is m.i. de vraag volledig beantwoord.

Indien mogelijk willen we helpen op het forum ,dus dan komen de alternatieven Fred
Goed bedoeld en soms van de oorspronkelijke vraag afleidend
KAN als HINDERLIJK worden ervaren. maar is GOED bedoeld
Persoonlijk waardeer ik dan als iemand ons weer op het spoor zet mits..... o.a. niet op de persoon gespeeld als belangrijkste tegenargument
Zo ook de alternatieve vakantie antennes Ieder heeft zijn/haar voorkeur.
Maar juist waarom Daar zullen we zie m'n laatste antwoord nimmer uitkomen want Fred is Fred en Ruud is Ruud
Maar iemand weer op een spoor zetten.....
Daarom even die G5RV weer eens te simplistisch verklaard
73 de Ruud PA0RAB

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bud dipole!

#24 Bericht door on4avt »

En hoe zit het nu met de Buddipole.?
De mijne gaat volgende trip mee naar de Noordkaap.

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bud dipole!

#25 Bericht door PA7RA »

hallo ik heb toch maar een Endfed antenne aangeschaft en een glas fiber mastje.
Vind het toch erg veel geld een Buddipole maar je ziet het de meningen zijn er over verdeeld
Ik ben erg blij met mijn endfed 23 meter lang !
Grt en suc6 op de Noordkaap!
Rien

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bud dipole!

#26 Bericht door PA3DAT »

Een endfed van 23m lang in een glasfiber mastje? Zo lang zijn die mastjes toch niet?
Of gebruik je 'm inverted-L, zoals ik eens deed op onderstaande foto?

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bud dipole!

#27 Bericht door on4avt »

https://www.2dehands.be/zendamateur/ant ... 09595.html

Alléé kijk voor de liefhebbers;beetje meer dan een Endfed;

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Bud dipole!

#28 Bericht door DC4CP »

PA3DAT schreef:Een endfed van 23m lang in een glasfiber mastje? Zo lang zijn die mastjes toch niet?
Of gebruik je 'm inverted-L, zoals ik eens deed op onderstaande foto?

Afbeelding
Op verlof bij mijn schoonmoeder in IS0 land zet ik steeds mijn spiderbeam van 12 meter top en een endfed van ongeveer 13 meter lang.


Afbeelding


Ik heb ook een HV7CX van Diamond voor 40, 15, 10, 6, 2 en 70 cm, daarnaast ook de spoel voor 30 en 20 meter.
Mobiel werkt ze redelijk goed, op een statief niet, wat ook logisch is.


Afbeelding

Plaats reactie