Bud dipole!

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Bud dipole!

#1 Bericht door PA7RA »

Zijn er amateur op dit Forum die ervaring hebben met de Buddipole?
Ik denk er over om er een aan te schaffen maar misschien zijn er wel amateurs die deze hebben gekocht en zeggen niet doen of helemaal wild er van zijn.alle reacties zijn welkom
bedankt grt
Rien, PA7RA

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Bud dipole!

#2 Bericht door dxhunter »

Ik heb een keer een bud dipole mogen gebruiken van iemand. De SWR was niet goed te krijgen toen deze naast de auto stond. Na de bud dipole een stuk verderop gezet te hebben was de swr goed. Antenne is vrij smalbandig door de korte lengte en de afstemming dus is vrij kritsch. Qua werking is het op de de meeste banden een sterk ingekorte antenne.
Ik denk dat je met een eenvoudige vertical langs een fibermastje beter af bent en is ook een stuk goedkoper.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Bud dipole!

#3 Bericht door PA1ZP »

Dag Rien

Ik ben het helemaal eens met Mark.
Wel een kennis bezig gezien met de Buddipool.
Lastig en een dipool heeft gewoon hoogte nodig om goed te werken.

Als je geen hoogte kan maken zet dan je antenne rechtop oftewel een vertical.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bud dipole!

#4 Bericht door PA7RA »

bedankt voor deze reacties.

het was ook maar een gedachte van me maar dan kan ik beter een vertical proberen
wie weet komen er nog meer reacties
grt RIen

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Bud dipole!

#5 Bericht door PA1FJ »

Ik gebruik al jaren de Buddistick, en die doet het gewedig, je moet wel even de tijd nemen om de instellingen voor alle banden even uit te zoeken, maar dan doet hij het geweldig, ik neem hem altijd mee naar SV.
Dit jaar zelfs vergeleken met HighEndFed, maar was zelfs voor dx met qrp beter.
Mer groot vermogen, 100 watt, is er gauw overslag op de punten waar de klemmetjes van de tabs zitten.
Dus echt een qrp antenne. Dit zal voor de biddipole niet veel beter zijn.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Bud dipole!

#6 Bericht door PA9X »

Ik zou eens kijken naar een autotuner met een verticale draad en wat radialen. Heb zelf prima ervaringen met de CG-3000. 10 m t/m 80 m moet wel lukken.

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bud dipole!

#7 Bericht door PA7RA »

Bedankt voor de reactie ja maar 1 positief en de rest wat minder positief(lol)
Ja een endfed kan ook en is natuurlijk een stuk goed koper dan de Buddipool.
Ik zag er namelijk een Buddipool 2 hands staan maar je hebt toch nogal wat verschillende type in de buddipool en wat je er los bij kunt bestellen is ook best een hoop!
Ja en het moet ook niet te groot zijn om te transporteren het is maar voor portable gebruik dus moet ligt zijn en goed werken
bedankt grt Rien

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Bud dipole!

#8 Bericht door on4cgw »

Beste,

Mijn goedkoopste antenne is een Vertical van 5,6m met 3 radialen van zelfde lengte, voorzien van een 4-1 balun en Tuner , staat slechts 2m boven de grond en werkt perfect voor mij.

voor nog geen 50Euro aan materialen.

73
Kurt

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Bud dipole!

#9 Bericht door PA0RAB »

Kurt Leuk met je eens.
Heb zelf zo'n ding gefrutseld in vishengel ( zo'n jongens ding van 6m als aanbiedingsset)
EN .... Me verbaasd over het onverwachte resultaat
PA7RA
Zo.n 15 jaar terug nav Amerikaans artikel in groepje ge-experimenteerd met een PVCbuis antenne
Spoel boven in en met een Lange uitschuifantenne van JAWEL RADIOSCHACK Hoogvliet( nu weg)
Nog wat aantekeningen gevonden in de doos call W3 FF Bud dus lampje branden en Googlen
Het lampje werd een bureaulamp
Er werd ge-experimenteerd met de buddistick en 2x Buddistick = Buddipole
Wat ik me na 15 jaar nog herinner.De stick te verstaan
Systeem werkt als monoband antenne prima voor verkorte antenne.
Maar telkens voor bandwissel slopen spoel veranderen spriet verschuiven radiaal lengte en maar meten tot ..... Joppie Ongeduld en vervelend
Afmetingen merken ging prima voor vaste locatie in de achtertuin maar voor camping e.d. toch weer opnieuw de afstemming zoeken.
Er werd ook door andere met deze antenne gerommeld
Er werd beweerd mechanisch zwak ,maar bestaat nu na 15 jaar nog
Er zal wel wat aangepast zijn mij onbekend want ....Bekende firma's voeren de Buddi
Wimo en Dolstra ....?
Op aantekenblad stond ook "opmerkingen zie PI4RAZ " verder niets
In elk geval werd de slappe PVC buis bij mij vervangen door een Groene glasvezelhengel
De antennedraad niet binnen door maar buiten langs Kon het zaakje in elkaar voor transport of opslag
Het zijn dus wel oude ervaringen
55 met de knutsel en 73 de Ruud PA0RAB

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Bud dipole!

#10 Bericht door PA1FJ »

Allemaal wel leuke oplossingen, maar de opzet van Buddipole of Buddistick is het feit dat deze makelijk is mee te nemen. Ik zie mij nog niet met een grote antenne in het vliegtuig stappen. Ik heb wel eens een 10m fiberglas mast die ingeschoven 76 cm lang was in mijn koffer meegenomen, maar de resultaten met een resonate antenne zoals een Buddistick werk veel beter.

73 Fred SV8/PA1FJ/P

Roy pd8rw
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Bud dipole!

#11 Bericht door Roy pd8rw »

aan een hengel kan ook prima een resonante antenne gebruikt worden .
neem bv de end fed antennes mono band of multieband scheelt je een tuner mee slepen

echter met de eerder genoemde lengte en 3 radialen voeden met openlijntje en sym. tuner heb je (bijna ) all band

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bud dipole!

#12 Bericht door on4avt »

Ik heb een ganse set van Bud dipole, een complete uitrusting voor alle banden. Is een echte bouwdoos.
Mee op trip geweest naar Suriname. PZ5VC
is wat regelwerk aan ja, maar ik vind dit leuk.
Duurt een 5 tal minuten.
Kunt ook een analyzer gebruiken.

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: Bud dipole!

#13 Bericht door on4gin »

Heb ik sinds Friedrichshafen 2016 gekocht en meteen uitgetest op onze verblijfslocatie de I-PRO traveller.
Ik moet zeggen dat het opstellen van deze antenne zeer snel gaat. Niet zo snel dan de youtube filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=0Z2GD2wBtM4 ) over deze antenne maar ik denk dat we nog wat ervaring moeten oplopen hiervoor.
Het switchen van banden van 10-12-15-17-20m gaat vrij eenvoudig.
Voor het gebruik op 30/40m moet je één element vervangen door een andere. Heb ik aangekocht erna omdat ik eerst wou experimenteren.

Na installatie in de tuin, van ons verblijf, coax aangesloten en het eerste contact was Oman daarna nog tal van andere landen kunnen werken zoals Argentinie, Brazilie e.a.
Voor mij een geslaagd debuut van deze antenne.
Deze antenne ga ik uitgebreid verder testen in EA op de vakantielocatie.

Ik heb voorheen met Buddistick en MP1 gewerkt en durf nu al zeggen dat de I-PRO het gemakkelijkste was op te stellen en betere resultaten geeft. Het ruisniveau is laag en de bandbreedte is eveneens zeer goed. Je hebt geen radialen nodig!
Het enige nadeel dat ik heb kunnen ervaren is zijn prijs!

Ik heb geen aandelen bij I-PRO maar voor het geval is deze antenne een aanrader.

Afbeelding
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

pe1hzg
Berichten: 905
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Bud dipole!

#14 Bericht door pe1hzg »

PA1FJ schreef:Allemaal wel leuke oplossingen, maar de opzet van Buddipole of Buddistick is het feit dat deze makelijk is mee te nemen.
Overweeg eens een gewone fullsize dipool. De bouwmarkt verkoopt HF dipolen kant en klaar: een klosje "10m tweelingsnoer" is, nadat je de aders uit elkaar getrokken hebt, een prima dipool voor 40m, keurig door de bouwmarkt op maat gemaakt. Kosten: een paar Euro.

Waarom beter: Een Buddipole is een *verkorte* antenne. Doordat hij korter is, is het rendement zoizo lager als dat van een fullsize antenne. Daarbij komt dat de bandbreedte een stuk kleiner is, dus als je verstemt moet je de antenne steeds aanpassen: naar beneden, stukje-korter, weer omhoog. Een klosje tweelingsnoer laat zich ook veel gemakkelijker meenemen als de tas van een buddipole.

Voor een compleet vakantiegevoel: koop je klosje een stuk langer en gebruik de extra lengte als voedingslijn. Bij 5 of 10 meter is dit, zeker op de lage banden, absoluut geen probleem (er is een ARRL publicatie over). Mogelijk is een klosje touw nog handig voor het opspannen, maar je zit dan nog steeds ruim onder het gewicht en volume van een buddipole, en dan zitten de benodigde scheerlijnen er nog niet bij.

Ik heb vorig jaar een paar dagen voor de JOTA, uitgebreid zitten spelen met een buddipole. Tijdens de JOTA draaiden we op de bouwmarktantenne en zat de buddipole netjes terug in de tas!

73,

Geert Jan

-Verwijderd account

Re: Bud dipole!

#15 Bericht door -Verwijderd account »

pe1hzg schreef:Overweeg eens een gewone fullsize dipool. De bouwmarkt verkoopt HF dipolen kant en klaar: een klosje "10m tweelingsnoer" is, nadat je de aders uit elkaar getrokken hebt, een prima dipool voor 40m, keurig door de bouwmarkt op maat gemaakt. Kosten: een paar Euro.
Dit verhaal heb ik al vaker gehoord, maar ik begrijp iets niet.
In mijn overtuiging is er hier sprake van een misaanpassing. De antenne is netjes symetrisch, maar de voedingskabel -coax- is dat beslist niet. En ik geloof daarom ook nooit dat zo'n simpele dipool 50 ohm zal zijn met een prima SWR. Maar er zijn inderdaad amateurs die zó ook daadwerkelijk werken, dus kennelijk werkt het best goed. Maar begrijpen doe ik het niet, dus als er iemand is dit zou kunnen verklaren en uitleggen?
Mijn zendexamen heeft inmiddels lang geleden plaats gevonden en als ik nu opnieuw moest opgaan, zak ik als de bekende baksteen :o

Plaats reactie