Open dipool t.o.v. Gesloten dipool voor 80 en 160 mtr?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Open dipool t.o.v. Gesloten dipool voor 80 en 160 mtr?

#1 Bericht door PA1ES »

Hallo om's, ik gebruik een 2x20 mtr. dipool met een open lijn van ongeveer 15 mtr.
Via een dubbel L tuner gaat dit erg goed op 80 en 40, en iets minder op 160 natuurlijk! ( tekort)
De storingen bij ontvangst vallen hier nog wel mee, maar zijn er wel, S4/5.
Nu wil ik eens proberen om een gesloten dipool te maken voor deze banden, zal dit minder ontvangst storing opleveren? En nog belangrijker, zal het even goed afstralen?
Ben benieuwd of er Om's zijn die dit al eens hebben geprobeerd en of het de moeite waard is om dit ook eens te proberen?
73's,
Ernst, PA1ES.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Open dipool t.o.v. Gesloten dipool voor 80 en 160 mtr?

#2 Bericht door PA8JDG »

PA1ES schreef:Hallo om's, ik gebruik een 2x20 mtr. dipool met een open lijn van ongeveer 15 mtr.
Via een dubbel L tuner gaat dit erg goed op 80 en 40, en iets minder op 160 natuurlijk! ( tekort)
De storingen bij ontvangst vallen hier nog wel mee, maar zijn er wel, S4/5.
Nu wil ik eens proberen om een gesloten dipool te maken voor deze banden, zal dit minder ontvangst storing opleveren? En nog belangrijker, zal het even goed afstralen?
Ben benieuwd of er Om's zijn die dit al eens hebben geprobeerd en of het de moeite waard is om dit ook eens te proberen?
73's,
Ernst, PA1ES.
Hallo Ernst,

Je kunt een aparte antenne voor ontvangst overwegen, tenminste als je daar plaats voor hebt. Die zijn in de regel iets "rustiger". Bijv. een variant van de EWE antenne(delta, flag, k9ay etc.) Je heb dan wel een omschakeling nodig als je van zenden naar ontvangst gaat.

73'

Jan PA8JDG

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Open dipool t.o.v. Gesloten dipool voor 80 en 160 mtr?

#3 Bericht door PA0FRI »

PA1ES schreef:Nu wil ik eens proberen om een gesloten dipool te maken voor deze banden, zal dit minder ontvangst storing opleveren? En nog belangrijker, zal het even goed afstralen?
PA3HBT in Breda heeft al geruime tijd een gesloten dipool: te kort voor 80 m maar ik werk hem regelmatig zelfs op 160 m. Misschien kan je kontakt met hem opnemen voor zijn ervaringen: pa3hbt@hetnet.nl
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Open dipool t.o.v. Gesloten dipool voor 80 en 160 mtr?

#4 Bericht door PA1ZP »

Dag Ernst en anderen.

Ik zou ook zeggen voor ontvangst kijken naar een seperate RX antenne, die loop van PA3GZK is wel erg goed.

voor wat betreft de gesloten dipool of open dipool voor storingen, als het stralingsdiagram hetzelfde is maakt dat geen donder uit.
Voor TX zou het kunnen zijn dat de gesloten dipool aan de kippenladder en tuner gunstiger impedanties laat zien zodat openlijn en tuner verliezen kleiner zullen zijn op 160 meter, maar dat weet je pas als je het probeert.
Op 160 meter zal je nu hoge ohmse openlijn verliezen hebben en tuner verliezen, ondanks de dubbel-L tuner.
Het kan zijn dat die aanmerkelijk lager zijn met een gesloten dipool.

eventueel traps en verlengstukken aan de 80 meter dipool voor 160 meter dat kan ook gewoon aan de openlijn gevoede dipool van 2 x 20 meter.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Open dipool t.o.v. Gesloten dipool voor 80 en 160 mtr?

#5 Bericht door Willem-PA5WK »

mijn ervaring met de gesloten dipool ( deltaloop ) +/- 48 m was op zich wel goed .
maar alleen voor de 40 meter had ik de beste resultaten voor de 80 en 160 m band
was open een stuk beter dan gesloten .
ik had het boven in de 3 hoek gevoed met openlijn opzich prima werkend ,
daarna in het zijvlak en daarmee kreeg ik wat richtingseffect voor mij richting zuid/west
nadeel was dat de andere richting minder ontvangst had .

heb nu weer een paar jaar de ouwe situatie 2 x 24 m dipool en voldoet mij beter

willem
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Plaats reactie