Verkortingsfactor: liefst zo hoog mogelijk?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Verkortingsfactor: liefst zo hoog mogelijk?

#16 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Een paar ervaringen van de laatste 32jr RVS antenne draad eigelijk nooit geen slechte raporten gehad bijna altijd gelijk over en weer tenzij het tegen station over veeel QRO beschikte
En als de draad kwa hoogte bijna op de grond lag en dat is denk de belangrijkste factor HOOGTE
Werk meestal met het pwr knopje op 10 voor twaalf soms 10 watt en max bijna 40 watt per band verschillend
Ook met de HW9 met 5w wat je hoort werk je maar alles in CW
Werk bijna altijd met stations die minder als S9 negen scoren op een geijkte schaal met hw9 vanaf S6 om het tegen station iets comfort te gunnen :D
Gezien de draad al op diverse woon locaties heeft gehangen zit er hier en daar wel een slag in
Heb met hoog vermogen 600w wel eens geprobeerd als de draad met RIJP was bevroren om hem te dooien dacht bij de slag of knopen zou toch iets moeten gebeuren
Nooit geconstateerd dus :shock:
Heb de antenne altijd als 40m ZEPP gespannen dus SPANNINGS gevoed zou het uitmaken :o en op 160m als soort van L met aard net
Ook is het sterk tijdens de ijzel winter 1987 meen ik was de draad wel 5cm dik heeft me een mast topsectie gebogen maar de draad doet het nu nog en nu voor €12 heb je 100m O en stealth techniek :wink:
Ook een OM hier indebuurt die werk met 100m wirepiramide alles wat op het cluster hoorbaar is
Vraag me niet hoe het kan maar als ik met VK5 op 30m overenweer 599 goed gaat is het dacht niet slecht
Denk dat de lange draad voor HF gewoon een drager is van signaal als het maar geleid door de ether is veel moeilijker
Wat me zo even tebinnen schiet
Suc6 met de expirimenten

grt 73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Plaats reactie