Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#1 Bericht door PE5HV »

Hoe is een gesloten dipool van een 48-el Flexa yagi voor 23 cm opgebouwd? Ohms (DC) meet ik een oneindige weerstand, als ik er signaal op zet, lijkt de aanpassing OK.
Zit er een LC netwerk tussen N-connector en gesloten dipool?
73
Harry
PE5HV / NL6594

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#2 Bericht door PA0RAB »

Harry
bedoel je met een oneindige weerstand 0 Ohm of een open contact = oneindig groot ?
0 Ohm en ietsje kan want een gesloten dipool is eigenlijk zoiets als een platgedrukte lus van metaal.
Meet je de weerstand aan beide einden .dan meet je eigenlijk een kortsluiting. Maar dat eindje metaal vertegenwoordigd wel een schijnbare weerstand of impedantie ,ook uitgedrukt in Ohm
Je stuurt immers vermogen in je antenne. Dus het product van spanning en stroom.Stroom en spanning zijn niet gelijktijdig aanwezig. maar er bestaat wel een vaste verhouding tussen die twee en zo kom je
op impedantie Voor een gesloten rond de 300 Ohm
Door de afstanden tussen de dipool en de andere elementen Vooral reflektor en director is die impedantie naar beneden te brengen o,a, naar de ons zo begeerde 50 Ohm IMPEDANTIE geen Weerstand
Je kunt ook met teflon coax kabeltjes impedantie aanpassingen maken bijv 200 naar 50 de bekende 1/4 stub Om het nog lastiger te maken zelfs door dikte variatie onder dun en boven dik
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#3 Bericht door PE1PQX »

Afhankelijk van de afstand tussen reflector en (1e) director zakt de impedantie van 300Ohm naar 50Ohm of 75Ohm. Vandaar dat de plaatsbepaling van de elementen t.o.v. de dipool erg belangrijk zijn.
Ohms meet je 0 (nul) ohm, maar de Z (impedantie) moet je indirect bepalen, met bijvoorbeeld een SWR meter en een signaalgenerator (je tranceiver bijvoorbeeld) met een BEKENDE IMPEDANTIE!
Als de SWR op de gewenste frequentie 1 is, weet je dat de impedantie vrijwel gelijk is aan die van de generator. Helaas zegt dit niets over de werking van de antenne, immers een goede dummyload (50Ohm zuiver ohms!) geeft ook een SWR van 1.

Tonna heeft deze techniek ook gebruikt bij zijn oudere modellen antenne's. Geen coax-stubs om de Z te transformeren, maar gewoon de reflector en 1e director op de juiste afstand van de dipool.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#4 Bericht door PE1PQX »

PA0RAB schreef: Je kunt ook met teflon coax kabeltjes impedantie aanpassingen maken bijv 200 naar 50 de bekende 1/4 stub Om het nog lastiger te maken zelfs door dikte variatie onder dun en boven dik
73 de Ruud PA0RAB
1/4 lambda?? Dacht 1/2 lambda, maar 100% zeker weten durf ik niet...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#5 Bericht door PA0RAB »

Andre,
een te vergeven leesfoutje De stub als 1:4 is een 1/2 golf inderdaad ,ik doel op imp niet golf'

Om de impedantie te meten gebruik ik bij voorkeur een simpele impedantie brug 3x50 ohms SMD chips 50 ohm en wat ander spul evt 50 ohm weerstand vervangen door 100 0hm pot in lijn R?
Brug balanceren en Imp zo af te lezen
Denk ook aan effect van diode stap spanning voor de puristen
Kijk eens op de site van PE2ER en zie hoe simpel of AA5TB of EA3CGY
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#6 Bericht door PA4WK »

Een afbeelding uit UKW berichte laat zien dat de antenne via een 1/2 golf transformator aangesloten word op de 50 Ohm kabel
http://www.ukw-berichte.de/ukw-docs/antennen/flexa.html
73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#7 Bericht door PA0RAB »

Wim,
Ken je ook de UKW Berichte uitvoering met 2 printplaatjes waarop de coax leidingen ge-etst waren .Scheen ook omgeschaald te zijn naar 13cm en 70cm
73 de Ruud PA0RAB

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#8 Bericht door pa1bvm »

met een gewone ohm meter gemeten zal een gesloten dipool + 1/2 golf balun op het voedings punt aan het andere einde van de kabel ( bij de set dus ) netjes oneindig meten

als de gesloten dipool zonder 1/2 golf aanpassing aangesloten is dan meet je een kortsluiting op de plug bij de set

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#9 Bericht door PA4WK »

PA0RAB schreef:Wim,
Ken je ook de UKW Berichte uitvoering met 2 printplaatjes waarop de coax leidingen ge-etst waren .Scheen ook omgeschaald te zijn naar 13cm en 70cm
73 de Ruud PA0RAB
Nee daar heb ik nog nooit van gehoord, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Op deze hoge frequenties is natuurlijk het afmeten van een 1/2 labda trafo een erg precies klusje.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#10 Bericht door PA4WK »

pa1bvm schreef:met een gewone ohm meter gemeten zal een gesloten dipool + 1/2 golf balun op het voedings punt aan het andere einde van de kabel ( bij de set dus ) netjes oneindig meten

als de gesloten dipool zonder 1/2 golf aanpassing aangesloten is dan meet je een kortsluiting op de plug bij de set
Ben ik niet met je eens OM, in beide gevallen, rechtstreeks op de dipool of aan de andere kant van je kabel zul je een kortsluiting meten.
Alleen aan de tranceiver kant van de kabel zal je wel de koper verliezen van je kabel mee meten.
73's Wim
Bijlagen
Halve golf BALUN.JPG
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#11 Bericht door pe1cmo »

Als er een balun in zit, zal je beneden aan de coax kabel, of de connector aan de antenne een oneindig hoge weerstand meten.
Ohms gezien hangt de dipool tussen de binnenkern en de binnenkern.
De buitenmantel maakt geen contact met de dipool

En wat ik men van Flexa kan herinneren, klopt het, balun en oneindig hoge weerstand. Was een crime met statische regen dus had ik het midden van de dipool (HF is daar nul) aan aarde gemonteerd en van die statische troep af te komen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#12 Bericht door PA4WK »

pe1cmo schreef:Als er een balun in zit, zal je beneden aan de coax kabel, of de connector aan de antenne een oneindig hoge weerstand meten.
Ohms gezien hangt de dipool tussen de binnenkern en de binnenkern.
De buitenmantel maakt geen contact met de dipool

En wat ik men van Flexa kan herinneren, klopt het, balun en oneindig hoge weerstand. Was een crime met statische regen dus had ik het midden van de dipool (HF is daar nul) aan aarde gemonteerd en van die statische troep af te komen.
IDD je hebt gelijk, ik keek verkeerd.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#13 Bericht door PA0RAB »

CMO , leuk na jaren die truc weer te lezen.
73 De Ruud PA0RAB

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#14 Bericht door andre »

pe1cmo schreef: En wat ik men van Flexa kan herinneren, klopt het, balun en oneindig hoge weerstand. Was een crime met statische regen dus had ik het midden van de dipool (HF is daar nul) aan aarde gemonteerd en van die statische troep af te komen.

Wat bedoel je nu hiermee? Aan aarde gemonteerd, of gewoon het midden van de dipool aan de boom.
Heb hier nl een Flexa voor 70cm (5 meter boom) en overweeg de dipool midden, elektrisch aan de boom vast te zetten.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Dipool Flexa yagi 48-el 23 cm

#15 Bericht door PA4WK »

andre schreef:
pe1cmo schreef: En wat ik men van Flexa kan herinneren, klopt het, balun en oneindig hoge weerstand. Was een crime met statische regen dus had ik het midden van de dipool (HF is daar nul) aan aarde gemonteerd en van die statische troep af te komen.

Wat bedoel je nu hiermee? Aan aarde gemonteerd, of gewoon het midden van de dipool aan de boom.
Heb hier nl een Flexa voor 70cm (5 meter boom) en overweeg de dipool midden, elektrisch aan de boom vast te zetten.
Boom is aarde.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie