Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

#61 Bericht door PA0FRI »

PH1MRF schreef: Cot B2=3,5
TanB=0,535
B=28,12 graden
W=215,0538 (f=1395KHz)
Fysieke lengte is 11,09 cm Correct? l
Het moet dan 11.09 m zijn.
Anders berekend volgens de tabel van PEØHZD wordt het:
50/20.7 = 2.415 ~ 2.14
W = 0.0753 × 0.66 × 215.0538 = 10.43 m
Ik bedenk dat het ook als volgt kan met alleen:
2 × 75 Ohm ¼W coax parallel = 37.5 Ohm
√(20.7 × 50) = 32.17 Ohm
SWR = 37.5/32.17 = 1.17
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Re: Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

#62 Bericht door PH1MRF »

PA0FRI schreef:
PH1MRF schreef: Cot B2=3,5
TanB=0,535
B=28,12 graden
W=215,0538 (f=1395KHz)
Fysieke lengte is 11,09 cm Correct? l
Het moet dan 11.09 m zijn.
Anders berekend volgens de tabel van PEØHZD wordt het:
50/20.7 = 2.415 ~ 2.14
W = 0.0753 × 0.66 × 215.0538 = 10.43 m
Ik bedenk dat het ook als volgt kan met alleen:
2 × 75 Ohm ¼W coax parallel = 37.5 Ohm
√(20.7 × 50) = 32.17 Ohm
SWR = 37.5/32.17 = 1.17
10,43 of 11,09 is nogal een verschil? Ik heb geen 75 ohm coax meer genoeg, dus ik ga het morgen proberen met RG213. Maar dan wel met 11.07 meter.... toch?

73 Marcel

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

#63 Bericht door PA0FRI »

PH1MRF schreef: 10,43 of 11,09 is nogal een verschil? Ik heb geen 75 ohm coax meer genoeg, dus ik ga het morgen proberen met RG213. Maar dan wel met 11.07 meter.... toch?l
Op die lage frequentie zal ongeveer 30 cm verschil niet zoveel uitmaken. Bovendien zijn aanpassingen d.m.v. coaxkabels over het algemeen breedbandig en als men coaxkabel meet, blijkt niet altijd dat de VF precies is zoals de fabrikant opgeeft. Je moet ervan uitgaan dat alle afmetingen bij het antennesysteem "ongeveer" zijn. Dus gelegenheid en kans om te experimenteren!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Eventueel alternatief

#64 Bericht door PA8JDG »

Hoi Marcel,

Jammer dat niet alle masten te gebruiken zijn. Mocht de antenne die je nu inmiddels hebt achteraf niet bevallen, dan zit ik toch aan iets "horizontaals" te denken. Met een (eventueel iets ingekorte) horizontale full wave loop, heb je volgens mij met de directe golf(dus niet de grondgolf) in de omgeving een goede veldsterkte. Ook is de stralingsweerstand van de horizontale full wave loop veel hoger zodat de verliezen van het RVS relatief lager zijn. Je hebt voor het ophangen van deze antenna uiteraard wel de andere masten nodig.

Maar misschien dat ik iets over het hoofd zie bij deze optie...

73'

Jan PA8JDG

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Re: Eventueel alternatief

#65 Bericht door PH1MRF »

PA8JDG schreef:Hoi Marcel,

Jammer dat niet alle masten te gebruiken zijn. Mocht de antenne die je nu inmiddels hebt achteraf niet bevallen, dan zit ik toch aan iets "horizontaals" te denken. Met een (eventueel iets ingekorte) horizontale full wave loop, heb je volgens mij met de directe golf(dus niet de grondgolf) in de omgeving een goede veldsterkte. Ook is de stralingsweerstand van de horizontale full wave loop veel hoger zodat de verliezen van het RVS relatief lager zijn. Je hebt voor het ophangen van deze antenna uiteraard wel de andere masten nodig.

Maar misschien dat ik iets over het hoofd zie bij deze optie...

73'

Jan PA8JDG

Ha Jan, ze zijn nu nog niet te gebruiken maar worden in de toekomst wel gerepareerd. Als ik alle 6 masten kan gebruiken dan heb ik een omlooplengte van 180 meter..... We gaan eerst de L antenne proberen.....

Groet Marcel

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Re: Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

#66 Bericht door PH1MRF »

Sinds vandaag langs het staal een geïsoleerde koperdraad bevestigd. To.v. de 52 meter rvs staal is deze maar liefst een meter of 5 korter.... andere verkortingsfactor....

De stralingsweerstand R is op de resonantiefrequentie met RVS 21 ohm en met koper 12 ohm (uiteraard geen X..). Moet haast wel komen door de hogere weerstand van staal tov koper. I.i.g. is mijn aanpassing met de 1/12 golflengteaanpassing van PA0FRI zo natuurlijk niet afdoende. Ik zal het deel met de twee parrallele kabels vervangen door 4 komen we aardig in de buurt.

Wat zegt in het algemeen een lage stralingsweerstand? (behalve een hogere stroom ;-) )


73 Marcel

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

#67 Bericht door PA8JDG »

PH1MRF schreef:Sinds vandaag langs het staal een geïsoleerde koperdraad bevestigd. To.v. de 52 meter rvs staal is deze maar liefst een meter of 5 korter.... andere verkortingsfactor....

De stralingsweerstand R is op de resonantiefrequentie met RVS 21 ohm en met koper 12 ohm (uiteraard geen X..). Moet haast wel komen door de hogere weerstand van staal tov koper. I.i.g. is mijn aanpassing met de 1/12 golflengteaanpassing van PA0FRI zo natuurlijk niet afdoende. Ik zal het deel met de twee parrallele kabels vervangen door 4 komen we aardig in de buurt.

Wat zegt in het algemeen een lage stralingsweerstand? (behalve een hogere stroom ;-) )


73 Marcel
Hoi Marcel,

Die R is de som van de stralingsweerstand + de verliesweerstand van het materiaal. Het kan dus zijn dat de stralingsweerstand gelijk is gebleven, en het beter geleidende koper de oorzaak is van de daling. De energie die het staal anders extra opslokt(t.o.v. koper), wordt nu over de stralingsweerstand omgezet in nuttig uitgezonden vermogen i.p.v. de antennedraad nutteloos op te warmen.

73's

Jan PA8JDG

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Re: Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

#68 Bericht door PH1MRF »

PA8JDG schreef:
Hoi Marcel,

Die R is de som van de stralingsweerstand + de verliesweerstand van het materiaal. Het kan dus zijn dat de stralingsweerstand gelijk is gebleven, en het beter geleidende koper de oorzaak is van de daling. De energie die het staal anders extra opslokt(t.o.v. koper), wordt nu over de stralingsweerstand omgezet in nuttig uitgezonden vermogen i.p.v. de antennedraad nutteloos op te warmen.

73's

Jan PA8JDG
Ha Jan,

Duidelijk... Is die stralingsweerstand nu niet te laag?Die 20 ohm had ik wel wat verwacht, die 12 dus niet. Ik heb het vermoeden dat het gigantische metalen dak hier ook invloed op heeft. Zorgen maken over die 12 ohm? Kan natuurlijk het dak laten voor wat het is en radialen leggen.


Groet Marcel

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

#69 Bericht door PA8JDG »

PH1MRF schreef:
PA8JDG schreef:
Hoi Marcel,

Die R is de som van de stralingsweerstand + de verliesweerstand van het materiaal. Het kan dus zijn dat de stralingsweerstand gelijk is gebleven, en het beter geleidende koper de oorzaak is van de daling. De energie die het staal anders extra opslokt(t.o.v. koper), wordt nu over de stralingsweerstand omgezet in nuttig uitgezonden vermogen i.p.v. de antennedraad nutteloos op te warmen.

73's

Jan PA8JDG
Ha Jan,

Duidelijk... Is die stralingsweerstand nu niet te laag?Die 20 ohm had ik wel wat verwacht, die 12 dus niet. Ik heb het vermoeden dat het gigantische metalen dak hier ook invloed op heeft. Zorgen maken over die 12 ohm? Kan natuurlijk het dak laten voor wat het is en radialen leggen.


Groet Marcel

Of de stralingsweerstand te laag is, is moeilijk te zeggen. Het hang af van de verhouding tot alle verliesweerstanden.

Het dak kan zeker van invloed zijn. Als er op één of andere manier stroom vanuit de metalen dakconstructie in fase geinduceerd wordt in de antennedraad(reflectie), daalt de stralingsweerstand. Maar zoiets verwacht je eerder bij een horizontaal gespannen draad parallel aan het dak, en niet bij een vertical. Misschien dat alleen de horizontale poot van de L koppelt met het dak en de stralingsweerstand daardoor daalt. Ik zou de stralingsweerstand i.i.g. zo groot mogelijk proberen te maken. De eerder voorgestelde kooi met meerdere draden parallel is dan een prima idee.

Radialen leggen kun je proberen. Ik vermoed dat die dan weer capacitief gekoppeld worden met het metalen dak daaronder. Dakleer en isolatie-materiaal als diëlectricum... :wink:

73's

Jan PA8JDG

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

#70 Bericht door Willem-PA5WK »

inmiddels in de ether op 1395 khz met een dijk van een signaal .
dus antenne is prima werkend vanuit grouw in middden friesland .

knalt er ut amateurs , succes
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

#71 Bericht door Jan pa3abk »

Willem-PA5WK schreef:inmiddels in de ether op 1395 khz met een dijk van een signaal .
dus antenne is prima werkend vanuit grouw in middden friesland .

knalt er ut amateurs , succes
S2 -3 in Dordrecht.
Modulatie redelijk hoorbaar maar niet comfortabel ivm "ruis".

Onderstaand plaatje genomen met RTL stick direct mode.
Carrier is ruim 20dB boven de ruis.
Op LSB staat een ruisbult van zonnepanelen.
Op USB luister ik dan. Spraak is met inspanning neembaar, muziek wat beter omdat het herkenbare gouwe ouwe zijn.
Geeft in ieder geval aan dat er lokaal een fors signaal te genieten is.
Nu maar hopen dat Radio Polen (500kW!) vanuit Armenie ook stopt met z'n uitzending 's avonds.
Bijlagen
2016-06-21 12_17_51-HDSDR.gif
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

#72 Bericht door PA1EJO »

pa3abk schreef:
Willem-PA5WK schreef:inmiddels in de ether op 1395 khz met een dijk van een signaal .
dus antenne is prima werkend vanuit grouw in middden friesland .

knalt er ut amateurs , succes
S2 -3 in Dordrecht.
Modulatie redelijk hoorbaar maar niet comfortabel ivm "ruis".

Onderstaand plaatje genomen met RTL stick direct mode.
Carrier is ruim 20dB boven de ruis.
Op LSB staat een ruisbult van zonnepanelen.
Op USB luister ik dan. Spraak is met inspanning neembaar, muziek wat beter omdat het herkenbare gouwe ouwe zijn.
Geeft in ieder geval aan dat er lokaal een fors signaal te genieten is.
Nu maar hopen dat Radio Polen (500kW!) vanuit Armenie ook stopt met z'n uitzending 's avonds.
Mooi hoor, jammer dat meer vermogen niet mag van het agentschap.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Re: Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

#73 Bericht door PH1MRF »

PA1EJO schreef:
pa3abk schreef:
Willem-PA5WK schreef:inmiddels in de ether op 1395 khz met een dijk van een signaal .
dus antenne is prima werkend vanuit grouw in middden friesland .

knalt er ut amateurs , succes
S2 -3 in Dordrecht.
Modulatie redelijk hoorbaar maar niet comfortabel ivm "ruis".

Onderstaand plaatje genomen met RTL stick direct mode.
Carrier is ruim 20dB boven de ruis.
Op LSB staat een ruisbult van zonnepanelen.
Op USB luister ik dan. Spraak is met inspanning neembaar, muziek wat beter omdat het herkenbare gouwe ouwe zijn.
Geeft in ieder geval aan dat er lokaal een fors signaal te genieten is.
Nu maar hopen dat Radio Polen (500kW!) vanuit Armenie ook stopt met z'n uitzending 's avonds.
Mooi hoor, jammer dat meer vermogen niet mag van het agentschap.
Dan moeten ze eerst meer frequenties vrijgeven anders wordt het een bende... Zender gaat uit om 20:00 ivm Armenie (Tirana). Het is een mooie vrije frequentie overdag... Bedankt voor het rapport uit Dordrecht..

Bedankt trouwens iedereen die geholpen heeft. De antenne performed goed zo te zien.

73 Marcel

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Kwart golf straler en aanpassing naar 50 ohm

#74 Bericht door PA8JDG »

PH1MRF schreef:
PA1EJO schreef:
pa3abk schreef:
Willem-PA5WK schreef:inmiddels in de ether op 1395 khz met een dijk van een signaal .
dus antenne is prima werkend vanuit grouw in middden friesland .

knalt er ut amateurs , succes
S2 -3 in Dordrecht.
Modulatie redelijk hoorbaar maar niet comfortabel ivm "ruis".

Onderstaand plaatje genomen met RTL stick direct mode.
Carrier is ruim 20dB boven de ruis.
Op LSB staat een ruisbult van zonnepanelen.
Op USB luister ik dan. Spraak is met inspanning neembaar, muziek wat beter omdat het herkenbare gouwe ouwe zijn.
Geeft in ieder geval aan dat er lokaal een fors signaal te genieten is.
Nu maar hopen dat Radio Polen (500kW!) vanuit Armenie ook stopt met z'n uitzending 's avonds.
Mooi hoor, jammer dat meer vermogen niet mag van het agentschap.
Dan moeten ze eerst meer frequenties vrijgeven anders wordt het een bende... Zender gaat uit om 20:00 ivm Armenie (Tirana). Het is een mooie vrije frequentie overdag... Bedankt voor het rapport uit Dordrecht..

Bedankt trouwens iedereen die geholpen heeft. De antenne performed goed zo te zien.

73 Marcel
Ljouwert : 9 +20dB. Omgeving de Gordyk: vanochtend prima te ontvangen in de auto.

Groet,

Jan PA8JDG

Plaats reactie