Hoogspanning op dipool antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
einstein
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2016, 14:02
Roepletters: ON5KB

Hoogspanning op dipool antenne

#1 Bericht door einstein »

Hallo, ik maak gebruik van een dipool antenne en deze hangt helaas onder een hoogspanningslijn. Hierdoor staat er een spanning op de antenne en die veroorzaakt storingen (gekraak). Hoe kan ik die spanning eraf krijgen ? Plezant is wel dat ik er een TL lamp mee kan doen branden, maar dat is niet de bedoeling :?

De dipool loopt kruislings onder de draden en dit op ongeveer 20meter er onder. De hoogspanning is 120kv.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#2 Bericht door PA3LS »

De dipool belasten met weerstanden van +- 25x de impedantie. Tussen de benen en naar massa/aarde.
Overigens kan het gekraak ook komen door uitgestraalde storing van de draden (corona, schakelende verbruikers op het HSP net enz). Het weg krijgen van de spanning is nog steeds een goed idee om schade aan (T)RX te voorkomen maar het neemt de klacht mogelijk niet weg.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#3 Bericht door pa3dsc »

Net beheerder waarschuwen
Kan zijn dat er isolatoren staan te sproeien.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#4 Bericht door PA0RAB »

De truc van het Neonlampje naar aarde
alles meer dan 85-90 volt vloeit weg
55 de Ruud PA0RAB

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#5 Bericht door PE1KXY »

Zou ook zo maar kunnen dat je die antenne niet mag ophangen onder een hoogspanningslijn , er zal zeker iets van veilige ruimte zijn oid, maar dit bedenk ik zelf.....

pe1cmo
Berichten: 2070
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#6 Bericht door pe1cmo »

Mij staat zelfs bij dat je niet onder hoogspanningsleidingen mag wonen. De staat zou bezig zijn om alle mensen onder die leidingen uit te kopen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#7 Bericht door PA1WBU »

pe1cmo schreef:Mij staat zelfs bij dat je niet onder hoogspanningsleidingen mag wonen. De staat zou bezig zijn om alle mensen onder die leidingen uit te kopen.
Ik denk dat dat meer een wens is dan actuele uitvoering. Voor nieuwbouw zijn er meen ik wel veiligheidsafstanden cq veldsterkte restricties maar of het voor bestaande bouw geldt... ?

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#8 Bericht door PA1WBU »

PE1KXY schreef:Zou ook zo maar kunnen dat je die antenne niet mag ophangen onder een hoogspanningslijn , er zal zeker iets van veilige ruimte zijn oid, maar dit bedenk ik zelf.....
Klinkt niet onlogisch. Een hoge vertical zou ik wel echt afraden.. :mrgreen:

pe1cmo
Berichten: 2070
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#9 Bericht door pe1cmo »

Klinkt niet onlogisch. Een hoge vertical zou ik wel echt afraden.. :mrgreen:
Komt dan wel veel 50Hz signaal binnen. Heb je geen gevoelig frontend voor nodig :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#10 Bericht door PA0CMU »

TS woont in België. Waarschijnlijk is de wet- en regelgeving daar anders dan in Nederland op dit vlak.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#11 Bericht door PA1WBU »

PA0CMU schreef:TS woont in België. Waarschijnlijk is de wet- en regelgeving daar anders dan in Nederland op dit vlak.
Electronen zijn nauwelijks gevoelig voor wetgeving. :wink:

Anders gesteld: ik zou mezelf er niet echt lekker bij voelen als ik m'n antenne onder een hsp lijn moest plaatsen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#12 Bericht door PA3DJS »

@PA1WBU:
Over wetgeving: gelukkig houden ze zich op macroscopisch niveau prima aan wetmatigheden. Daar kan ik véél beter mee leven dan het zich houden aan (veranderende) wetgeving.

@einstein:
Zoals reeds door anderen aangegeven, zorg dat je vanaf je dipool(bekabeling) een DC pad naar aarde maakt (zowel voor de binnen- als buitengeleider) m.b.v. weerstanden of spoelen. Dit is echter geen garantie voor succes. Als de storing van de draden komt (ten gevolge van lekkende isolatoren bijvoorbeeld), dan zijn de mogelijkheden beperkt.

Verder kun je nog zorgen dat je dipool zoveel mogelijk haaks op de draden staat en dat hij goed symmetrisch is. Een losse RX antenne (bijv afgestemde loop) die je zo orienteert opdat hij minimaal storing oppikt kan ook nog wat winst opleveren Wellicht dat je met de noise blanker instellingen op je TRX nog wat kunt doen (maar dat heb je wellicht al geprobeerd).

Een HV-lijn hoeft geen drama te zijn. Ik heb eens gemeten (80 en 40 m) onder de HV lijn langs de A2 (snelweg Utrecht-Amsterdam) ter hoogte van Maarsen (op meerdere tijdstippen van de dag over meerdere dagen, regen, droog, etc). Prima ontvangst, zelfs bij verkeerde orientatie van de loop ten opzichte van de HV draden. Het ging hierbij wel om een gemoderniseerde lijn (dus nieuwe isolatoren).

Even OT: langs het spoor was een heel ander verhaal, niet vanwege de stroomafnemers, maar vanwege de vermogenselektronica in diverse treinen.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#13 Bericht door PA3LS »

PA0RAB schreef:De truc van het Neonlampje naar aarde
alles meer dan 85-90 volt vloeit weg
55 de Ruud PA0RAB
Niet zo'n best idee. De TS zegt al dat hij/zij er een TL buis op kan laten branden, een neonlampje ontsteekt dus ook. Eenmaal ontstoken is de interne weerstand van een neonlampje erg laag, en zal dit lampje dus veel van het antennesignaal onselectief naar aarde afleiden.
Bij zenden kan het zijn dat het lampje al geïoniseerd wordt door de zendenergie, en klappen omdat het minder dan 1w aan kan.
Die truc is wel bruikbaar voor het beveiligen van ontvangers tegen statische ladingen die niet continu optreden zoals bij naderend onweer.

De truc is om de antenne voor DC en 50hz te belasten, maar het HF signaal ongemoeid te laten. Dat kan zoals al gezegd met een spoel (gedimensioneerd zodat ie 50hz doorlaat maar amateurbanden blokkeert) of met weerstanden (gedimensioneerd dat de antenne niet noemenswaardig gedempt wordt, doch de ongewenste spanning voldoende laag wordt.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 975
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Hoogspanning op dipool antenne

#14 Bericht door PA0BAK »

Een trafo is iets waar ik aan denk.
Aan de antenne kant het midden punt aan aarde leggen en de TRX zijde gewoon symmetrisch aan een tuner, of asymmetrisch aan een tranceiver hangen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie