radialen voor end fed vertical

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

radialen voor end fed vertical

#1 Bericht door ON5RKN »

Hallo iedereen,

heel even kort, binnenkort wordt onze tuin heraangelegd, dus nu is het moment.

Om gedurende de winterperiode actief te kunnen zijn op de low bands plan ik een 43ft vertical
ik wil op zijn minst een goed systeem voor 40 en 80 en mocht het kunnen op 160 mtr.
De totale afmetingen van de tuin ca 13mtr op 31 mtr waarvan ik een stuk van 13 op 8 als grasperk heb.
in het center daarvan zou ik de paal willen voor de end fed vertical, onder de grasmatten zou ik dan
een screen van kippengaas kunnen aanleggen, allemaal netjes met elkaar doorverbonden.
Diagonaal zou ik dan nog 2 elevated radials kunnen spannen van elk ca 15mtr.
Ik heb er een kleine schets aan toegevoegd om een en ander duidelijk te maken
de zwarte lijnen zijn bebouwing: garage, tuinhuis, en orangerie
de rode kruislijnen stellen kippengaas voor en de diagonale elevated radials....

benieuwd naar de reacties
Bijlagen
counterpoise.jpg

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: radialen voor end fed vertical

#2 Bericht door PA4WK »

Ben bang dat je kippengaas binnen no-time verroest is en dan langzaam verdwijnt.
Verzinkt heeft zeker in de grond niet het eeuwige leven, koperdraad wel maar dat is een stuk duurder.
Best 73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: radialen voor end fed vertical

#3 Bericht door ON5RKN »

Zou het uitmaken welke dikte van draad ik gebruik?

Ik heb een aantal rollen 0.75mm2, rvs lasdraad heb ik ook nog op rollen,
of vaste installatiedraad 1.5 en 2.5mm2 gemengd allemaal losse stukken die ik aaneen
zou kunnen solderen.

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: radialen voor end fed vertical

#4 Bericht door PD0RTT »

In theorie en wat betreft een aardradialen netwerk aan te leggen voor professioneel gebruik wordt gebruikt gemaakt van 4 tot 8mm dik koperdraad.
Voor amateur gebruik steekt dat niet zo nauw; iedere dikte voldoet en het verschil met dikker draad zou je in de praktijk weinig verschil in zien.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: radialen voor end fed vertical

#5 Bericht door PA4WK »

Nadeel zou kunnen zijn dat je RVS niet kan solderen daarom zou ik voor koper gaan en natuurlijk de PVC isolatie er af halen.
Als ik zo de maten op je tekening zie zou ik zeggen dat het te weinig is maar er zijn vast wel mensen op dit forum die daar wat zinnigs over kunnen zeggen.
Misschien ook nog een paar electroden erbij plaatsen om de aardverliezen binnen de perken te houden?
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: radialen voor end fed vertical

#6 Bericht door PA1ZP »

Dag ON5RKN

Ik zou zeggen RVS draad radialen zouden prima zijn omdat je dan geen last hebt van oxidatie.
Nadeel je kan ze niet solderen met tin.

Maar een oogje aan buigen met een punttangetje en klemmen tussen boutjes en sluitringen kan natuurlijk prima, natuurlijk dan ook Inox boutjes en moertjes.
Eigenlijk is een radialen plaat bij de voet van de vertical wel aan te bevelen waar je al de radialen aan kan schroeven.

Hoeveel radialen, veel heel veel.
Zeker 160 meter zal zeer moeilijk worden in verband met de zeer lage R van de 43 voet vertical op 160 meter.

Ik heb zelf een 66 voet vertical gehad die het uitstekend deed op 80 en 40 (40 dmv halve golf aanpassing onder aan de antenne) , maar op 160 was deze antenne door het ontbreken van een fatsoenlijk radialen net erg weinig effectief vanwege de zeer grote grond verliezen.
Grond pennen hebben nauwelijks enige bijdrage aan de grondverliezen van de antenne op HF maar zouden nuttig kunnen zijn voor aarding van de antenne maar voor de HF straling doen ze nauwelijks iets.

Heb je er ook al goed over na gedacht hoe je deze antenne gaat aanpassen voor wat betreft de SWR een 43 voet vertical heeft namelijk op 40 , 80 en 160 meter geen goede VSWR.

Het beste is een aanpassing direct onder de vertical bij het voedingspunt.
Natuurlijk moet ik er meteen ook bij vertellen dat vanwege deze slechte VSWR ook een goede common mode balun in de coax kabel ook erg aan te bevelen is, nog beter is een balun en de coaxkabel onder de grond te laten lopen vanuit de tuin op een 30 CM of dieper dan werkt de grond waar deze ondergrondse coaxiaal in ligt ook nog als extra common mode (mantelstroom) rejection.

Nogmaals op 40 is een goed radialen net al nodig en bij deze relatief korte vertical is dit op 80 al absolute noodzaak.

Ook kon je op de vertical wel eens last krijgen van een hoog QRM niveau op RX maar dat is erg afhankelijk van alle electronische apparaten in de directe omgeving van de vertical.
Ook is deze vertical absoluut eigenlijk ongeschikt voor lokaal verkeer op 80 en 40 meter vanwege de lage opstraalhoeken, op 160 meter is vertikaal eigenlijk ook prima voor lokaal verkeer daar 160 meter zich beduidend anders gedraagd in propagatie als 80 meter en 40 meter.

Veel succes en plezier.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA0CVH
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:50

Re: radialen voor end fed vertical

#7 Bericht door PA0CVH »

Ik heb al ruim 30 jaar een aardnet onder een verticaal liggen . Gestart met kippengaas, een grote mislukking binnen een paar jaar was het grotendeels verdwenen .
Daarna 1, 5 mm2 installatie draad dat ligt nog steeds . Gewoon pvc er om gelaten dat is een monnikkenwerk om het er af te halen en wat is het voordeel ?. Verder alle restanten koperdraad die ik zelf had of kreeg of vond gewoon aan elkaar gesoldeerd en gebruikt. Leg het in je tuin wel op minstens 1o cm anders komt het op sommige plaatsen omhoog of bij het schoffelen haal je het omhoog . En spitten zou ik maar niet meer doen dan ...

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: radialen voor end fed vertical

#8 Bericht door ON5RKN »

bedankt allen voor de reacties,

ik had wel een fout gemaakt is niet de 43 foot vertical maar een 45 ft met top loading.
Ik ga die koppelen aan mijn automatische tuner sg-230, en wat de radialen betreft, ik heb
alle soorten draaddiktes liggen van 0.75mm2 tot 2.5 en ik ga die ook allemaal aan elkaar solderen.
de lasdraad kan ik ook nog gebruiken en ik bundel alles samen met een kraaiepoot of c-klem
zo hoef ik niet te solderen
Bijlagen
VERT+160+80+40+30-1.pdf
(1.57 MiB) 172 keer gedownload

Plaats reactie