Diamond Adhesive Base Bracket (auto), is het wat?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1JRN
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:24
Roepletters: PD0JRN
Locatie: Utrecht

Diamond Adhesive Base Bracket (auto), is het wat?

#1 Bericht door PA1JRN »

Beste radiovrienden.

In februari heb ik een nieuwe auto gekocht, waarbij ik niet weet hoe ik mijn mobiele 2/70 antenne het beste kan monteren. Mijn vorige auto, een Mitsubishi Colt CZ5 uit 2007 had ik voorzien van een Diamond K-405 hatchback bracket met Diamond EC-H5 kabel assembly en een Diamond Slim Gainer 504 (40cm spriet) en/of 510 (90cm spriet). Dit werkte perfect.

Maar de K-405 beugel past nergens op mijn nieuwe auto, en een magneet antenne vind ik heel lelijk. Dakrails heb ik helaas ook niet. Ik heb een antenne welke capacitief door het raam koppelt geprobeerd, maar deze werkt niet omdat ik privacy glass heb. Gaten boren in de auto is ook geen optie.

De JWX heb ik ook geprobeerd, maar die vond ik niet praktisch. Mijn achterbank is vaak in gebruik door de kids en die willen begrijpelijk hun ramen zelf kunnen bedienen en geen coax over hun schoot.

Nu vond ik op de site van Diamond de Adhesive Base Bracket. Zou dit goed werken? Je plakt hem volgens mij op je ruit, maar er is geen enkele elektrische verbinding met het chassis van de auto. Of kan dit niet zo veel kwaad? De tekst bij de bracket is op zich positief: This bracket can accept only those antennas with less than 1m in length and less than 200g in weight such as SGM506R,SGM507,AZ510FX,AZ507R. Dus dat is voor mijn situatie geschikt. Als je hem niet op je ruit moet plakken, maar op je metaal dan ben ik er geen voorstander van.

Gouden tip voor een heel ander idee is natuurlijk altijd welkom, het gaat om een Lexus CT200h.

Ik hoor het heel graag.
diamond-k-405.jpg
adhesive.jpg
adhesive.jpg (6.33 KiB) 4810 keer bekeken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7112
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Diamond Adhesive Base Bracket (auto), is het wat?

#2 Bericht door PE2AAB »

Dat plakding werkt misschien voor een rubber duckie maar verder niet. JWX heb ik ook. Geen coax problemen. Gewoon een lusje bij de deurstijl vsn de achterdeur. Daar kan mijn dochter niet bij.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1JRN
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:24
Roepletters: PD0JRN
Locatie: Utrecht

Re: Diamond Adhesive Base Bracket (auto), is het wat?

#3 Bericht door PA1JRN »

Bedankt voor je reactie.

Misschien kun je in jou bericht nummer 4000 wat beter beargumenteren?
De Diamond Slim Gainer 504 spriet welke ik bezit is in principe ook een rubber duck, dus dat zou goed gaan.

Groet,
Jeroen.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Diamond Adhesive Base Bracket (auto), is het wat?

#4 Bericht door PE1LGW »

Maak ook gebruik van een JWX antenne.
Ook een lusje gemaakt en de kabel weggewerkt in de rubbers van de deur.
Heb drie kids en die hebben geen probleem met het uitzicht.

Deze is ook snel er vanaf te halen, bij bv bij het parkeren in een lage garage



PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Diamond Adhesive Base Bracket (auto), is het wat?

#5 Bericht door pa3kc »

Ik heb hem ook op de wagen zitten, de K405. De mount is zeer degelijk uitgevoerd.

Zelf gebruik ik alleen een 2m/70cm 50cm diamond spriet erop maar dat ding kan veel meer hebben dan dat sprietje.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7112
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Diamond Adhesive Base Bracket (auto), is het wat?

#6 Bericht door PE2AAB »

Bericht 4000 inderdaad :-)

Die K405 is wel solide Jurgen maar dat plakding niet. Dat is niet de K405 waar jij aan refereert. Ik ken meer mensen met de K405 (o.g) en die zijn daar erg over te spreken. Die plakbeugel geeft bij een beetje windlast problemen! In Duitsland zijn bijvoorbeeld magneet en plak antennes verboden! (Met dan aan onze Poolse 27mc'ers, te herkennen aan een plakvoet met te grote antenne op de hoek van de auto)

Maar ik zou zeggen; probeer eens uit. Ik heb hem zelf niet dus kan er niet met zekerheid een oordeel over vellen. Wel over plakantennes in het algemeen. Drama betreft hechting. De wasstraat is helemaal uitgesloten.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Diamond Adhesive Base Bracket (auto), is het wat?

#7 Bericht door pa3kc »

// Off-Topic: Congrats Rick met de 4000e post! :)

Gebruikersavatar
PA1JRN
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:24
Roepletters: PD0JRN
Locatie: Utrecht

Re: Diamond Adhesive Base Bracket (auto), is het wat?

#8 Bericht door PA1JRN »

Hallo,

bedankt voor de antwoorden. Dat is altijd fijn aan dit forum.

1. De JWX heb ik geprobeerd maar beviel me niet. Op zich de performance wel, maar de uitvoering minder.
2. Mijn magneet antenne van +/- 40cm is nog nooit van het dak gewaaid, ondanks dat ik in mijn jonge jaren toch een flinke snelheidsduivel was. Die dikke 27Mc sprieten kan ik me voorstellen dat ze er regelmatig afvallen.
3. De K-405 is inderdaad een waanzinnig goede beugel, maar past nergens op mijn huidige auto.
4. Wasstraat kom ik nooit, maar toch bedankt voor de tip :-)
5. De kleefkracht van de adhesive bracket maak ik me nog niet zo heel veel zorgen over, meestal zit er 3M tape op en dat is belachelijk sterk. Volgens mij is het plak-oppervlak ook relatief groot. Waar ik me meer zorgen over maak is de grounding van de antenne. Dat is in basis ook mijn vraag. Omdat die K-405 beugel met 2 schroefjes in je chassis drukt is het daar goed geregeld, maar de adhesive bracket maakt (zeker tegen het raam geplakt) helemaal geen verbinding met de auto. Behalve via de mantel van de coax naar de transceiver.

Gebruikersavatar
PA1JRN
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:24
Roepletters: PD0JRN
Locatie: Utrecht

Re: Diamond Adhesive Base Bracket (auto), is het wat?

#9 Bericht door PA1JRN »

De bracket was nergens leverbaar, maar JBE uit Breda wilde wel wat extra moeite voor me doen. Bedankt daarvoor. Inmiddels de beugel in bezit, en het ziet er solide uit. De tijd moet leren of hij ook werkelijk blijft plakken op de auto. De eerste ritten gingen goed. Dat de beugel niet elektrisch is verbonden met de auto beperkt je in de keuze welke spriet je er op kunt draaien. Je moet de 'radialless' versies hebben. Daarvan had ik er eentje liggen (Diamond AZ510-FX). Deze is helaas met zijn 95cm en 120 gram best wel groot. Maar de beugel mag maximaal een antenne van 100cm en 200 gram dragen. Dus dat lijkt goed te gaan. Performance is uitstekend.
20160520_084713.jpg
20160518_201642.jpg

Plaats reactie