Passieve antenne voor een rustige ontvangst.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Passieve antenne voor een rustige ontvangst.

#1 Bericht door PD7MAA »

Er gaat op het forum een draadje over een actieve antenne.
De hedendaagse QRM problemen kunnen hierbij echter een spelbreker zijn zoals PLC , led lampen,thermostaten enz.
Ik kies daarom liever voor een aparte passieve afstelbare ontvangstantenne op een veilige afstand.
De meest voor de hand liggende antenne is de loop vanwege zijn hoge Q en zijn richtinggevoeligheid. Nu kan men heel simpel de afstemcondensator verstellen d.m.v. een servomotor uit de modelbouw maar het kan nog veel eenvoudiger d.m.v. varicaps.
Hier een idee in de vorm van een loop met 2 x BB112 en een inkoppeling d.m.v. een ringkern om de loop vlak bij de varicap . Hiervoor kan men een type 61(4C65) of 43 mix gebruiken met 5 - 7 windingen naar de coax . De smoorspoel beschermt de varactor tegen hf via de coax. Het bereik is ong. 40 -15m. waarbij de hoogste frequentie wordt bepaald door de minimale capaciteit van de varicaps.
Graag jullie reacties of voorstellen .
Bijlagen
varactor rx loop.jpg
loopsturing.jpg
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Passieve antenne voor een rustige ontvangst.

#2 Bericht door PA8JDG »

PD7MAA schreef:Er gaat op het forum een draadje over een actieve antenne.
De hedendaagse QRM problemen kunnen hierbij echter een spelbreker zijn zoals PLC , led lampen,thermostaten enz.
Ik kies daarom liever voor een aparte passieve afstelbare ontvangstantenne op een veilige afstand.
De meest voor de hand liggende antenne is de loop vanwege zijn hoge Q en zijn richtinggevoeligheid. Nu kan men heel simpel de afstemcondensator verstellen d.m.v. een servomotor uit de modelbouw maar het kan nog veel eenvoudiger d.m.v. varicaps.
Hier een idee in de vorm van een loop met 2 x BB112 en een inkoppeling d.m.v. een ringkern om de loop vlak bij de varicap . Hiervoor kan men een type 61(4C65) of 43 mix gebruiken met 5 - 7 windingen naar de coax . De smoorspoel beschermt de varactor tegen hf via de coax. Het bereik is ong. 40 -15m. waarbij de hoogste frequentie wordt bepaald door de minimale capaciteit van de varicaps.
Graag jullie reacties of voorstellen .
Hallo John,

Prima idee zo'n draadje. Ook hier helaas last van PLC's. Op de draadantenne hoor ik de dichtstbijzijnde PLC, ondanks de notch, nog steeds lichtjes op 20 meter, maar dit is verdwenen zodra je de NB inschakelt. Op de loop hoor je zolang deze met de nul richting de PLC staat, totaal niets van de storing. De (passieve) loop doet ook wonderen op de frequenties buiten de notch, hier vrij weinig last meer. De luchtvaartfrequenties voor de oceanic FIR's (selcall) zijn daardoor prima te beluisteren hier.

De passieve loop in het plaatje is wel anders dan die van de PDF in de link. Die in de PDF is bedoeld voor parallel resonantie. Heb je de rechter varicap omgedraaid met een bepaalde reden?

73's

Jan PA8JDG

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Passieve antenne voor een rustige ontvangst.

#3 Bericht door PD7MAA »

Hallo Jan

Bedankt voor de reactie.

De varicaps staan in serie zodat de antenne vrij ligt van de massa (coax). Tevens wordt de capaciteit nu volgens mij gedeeld door 2 dus ong. 10 - 250 pF. Hierdoor is de loop over een groot bereik afstembaar en gaan de hogere banden niet verloren . De inkoppeling kan trouwens ook d.m.v. een 1/5 Faraday loop.

Hier een idee voor een variabele Stubloop , waarbij de inkoppeling rechtstreeks aan de coax ligt.
Nadeel is hierbij dat de impedantie op iedere band anders is .
Bijlagen
varistubloop.jpg
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Passieve antenne voor een rustige ontvangst.

#4 Bericht door PA8JDG »

PD7MAA schreef:Hallo Jan

Bedankt voor de reactie.

De varicaps staan in serie zodat de antenne vrij ligt van de massa (coax). Tevens wordt de capaciteit nu volgens mij gedeeld door 2 dus ong. 10 - 250 pF. Hierdoor is de loop over een groot bereik afstembaar en gaan de hogere banden niet verloren . De inkoppeling kan trouwens ook d.m.v. een 1/5 Faraday loop.

Hier een idee voor een variabele Stubloop , waarbij de inkoppeling rechtstreeks aan de coax ligt.
Nadeel is hierbij dat de impedantie op iedere band anders is .
Hallo John,

Wel een interessante variant. Ik probeer mij in de tekening het pad van de HF-stroom voor te stellen, maar kom daar niet helemaal uit. Omdat de rechterkant van de loop rechtstreeks aan de coax ligt, lijkt mij dat deze loop wel veel gevoeliger voor instraling/storing op de aanvoer-coax/voedingslijn.

Ik probeer zelf de loop altijd zo symmetrisch mogelijk te houden t.o.v. de voedlingslijn zodat de invloed hiervan kleiner is. Ben overigens nog van plan iets te gaan doen met twinax coax om het gehele systeem (loop + voedingslijn) symmetrisch te houden. Misschien wat overkill omdat ik de afscherming van de voedingslijn toch al nooit gekoppeld heb, maar wie weet scheelt het weer iets.

Jan PA8JDG

Plaats reactie