raad bij aankoop beam antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

raad bij aankoop beam antenne

#1 Bericht door ON3CPO »

Door ernstige ziekte van mijn vrouw heeft de hobby hier heel wat vertraging opgelopen....maar we zien terug licht op het einde van de tunnel.
Ondertussen staat de mast er,yaesu rotor is geplaatst met topbuis en een Diamond dualbander.
Graag had ik nog drie-bander beam gemonteerd op de topbuis.Mijn oog is gevallen op de Optibeam 0B6-3M.
Deze antenne wordt blijkbaar goed gewaardeerd op eham.net,en vooral geen traps in verwerkt die vroeg of laat toch last krijgen van vocht.
Ook is de afmeting van deze antenne best aanvaardbaar.Heeft iemand soms ervaring met deze optibeam of een vergelijkbaar alternatief ?

'73
Peter

pa7ww
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:07
Roepletters: PA7WW
Locatie: Hof van Twente

Re: raad bij aankoop beam antenne

#2 Bericht door pa7ww »

De optibeam heb ik nu ongeveer 6 jaar in gebruik. Vele jaren heb ik een Fritzel FB33 gebruikt naar mijn ervaring is de Optibeam mechanisch gezien echt heel veel beter!!
Daarnaast is hij ook op 15 meter af te stemmen en op alle banden heeft hij een grotere bandbreedte.
Met een simpele antennetuner is hij ook heel makkelijk af te stemmen op de 12 en 17 meterband.
VP8STI de expeditie op de South Sandwich Eilanden heb ik met slechts 200W in SSB kunnen werken op 17 meter!!!
Het verschil in versterking en openingshoek tussen deze antennes kan ik niet exact beoordelen.
'73 de Henk.

ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Re: raad bij aankoop beam antenne

#3 Bericht door ON3CPO »

Beste Henk,bedankt voor uw ervaring wat betreft de Optibeam.
'73 Peter

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: raad bij aankoop beam antenne

#4 Bericht door PE1NBD »

Kijk ook hier eens. Vergelijkbaar met de Optibeam: http://lz-yagi-antenna.eu/site/index.html
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: raad bij aankoop beam antenne

#5 Bericht door PE9PE »

on3cpo schreef:Door ernstige ziekte van mijn vrouw heeft de hobby hier heel wat vertraging opgelopen....maar we zien terug licht op het einde van de tunnel.
Ondertussen staat de mast er,yaesu rotor is geplaatst met topbuis en een Diamond dualbander.
Graag had ik nog drie-bander beam gemonteerd op de topbuis.Mijn oog is gevallen op de Optibeam 0B6-3M.
Deze antenne wordt blijkbaar goed gewaardeerd op eham.net,en vooral geen traps in verwerkt die vroeg of laat toch last krijgen van vocht.
Ook is de afmeting van deze antenne best aanvaardbaar.Heeft iemand soms ervaring met deze optibeam of een vergelijkbaar alternatief ?

'73
Peter

Hallo Peter,

Ook EAntenna staat zeer goed bekend plus goed betaalbaar.
Kijk eens naar deze.
http://www.communicationworld.nl/antenn ... INI3B.html

73

Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: raad bij aankoop beam antenne

#6 Bericht door PA3HGT »

on3cpo schreef:Door ernstige ziekte van mijn vrouw heeft de hobby hier heel wat vertraging opgelopen....maar we zien terug licht op het einde van de tunnel.
Ondertussen staat de mast er,yaesu rotor is geplaatst met topbuis en een Diamond dualbander.
Graag had ik nog drie-bander beam gemonteerd op de topbuis.Mijn oog is gevallen op de Optibeam 0B6-3M.
Deze antenne wordt blijkbaar goed gewaardeerd op eham.net,en vooral geen traps in verwerkt die vroeg of laat toch last krijgen van vocht.
Ook is de afmeting van deze antenne best aanvaardbaar.Heeft iemand soms ervaring met deze optibeam of een vergelijkbaar alternatief ?

'73
Peter

Ik kan Optibeam ook alleen maar aanraden.We hebben als club eerst een Fritzel F53 gehad en zijn daarna overgestapt naar een Optibeam OB9-5 die hier nu al 3 jaar al probleemloos functioneert.
Daarnaast hebben we ook sinds een half jaar een Optibeam voor 6 meter.
Het zit heel goed in elkaar alleen de koppelbalken voor de dipolen verdienen goed aandacht om te bevestigen indien dit van toepassing is.
Support is trouwens erg goed bij Optibeam , je hebt altijd snel antwoord.

Hans,PA3HGT
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

pa7ww
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:07
Roepletters: PA7WW
Locatie: Hof van Twente

Re: raad bij aankoop beam antenne

#7 Bericht door pa7ww »

Hoi Peter,

leuk die reacties op je vraag naar ervaringen met de Optibeam. Jammer dat er ook mensen reageren die zelf geen enkele ervaring hebben met deze antennes, en alleen maar foldertjeswijsheid spuien...........
Ik hoop dat er van de zeer velen die echte ervaringen hebben met Optibeam nog enkelen reageren.

'73 de Henk.

ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Re: raad bij aankoop beam antenne

#8 Bericht door ON3CPO »

@ Henk en Hans ,
bedankt voor jullie ervaring te willen delen over de optibeam.
Heb gisteren de OB6-3M bij Thomas van Optibeam besteld.
'73
Peter

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: raad bij aankoop beam antenne

#9 Bericht door PA1TF »

mooie beam trouwens.veel plezier ermee.

Plaats reactie