Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen.

#1 Bericht door Rekal »

Ik heb een plaatje gemaakt met 8 antennes voor draadloze Shure ontvangers.
Het zijn dus totaal 4 ontvangers. (2 antennes per ontvanger (Diversity))

Wat is de beste methode voor de aansluiting / plaatsing van de antennes?

Afbeelding

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen.

#2 Bericht door PA3BAS »

Ik zou kiezen voor alles verticaal. Hebben ze van Shure niet een koppelstuk oid waardoor ze allemaal aan 1 antennepaar kunnen worden gekoppeld?
.... But will it blend?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen.

#3 Bericht door pe1cmo »

Om eerlijk te zijn, alle constucties die je op de foto laat zijn zijn onvoldoende voor een optimaal ontvangst.
Je zal al veel meer bereik hebben als je een actieve 4 weg diversity splitter neemt met hierop twee vlaggetjes (log periodic antennes) waarvan één horizontaal en één verticaal.
Beter is een soort kruis antenne te maken waarbij het verticale en horizontale min of meer op dezelfde boom zitten.

Hiermee bereik je dat het zogenaamde uitnullen (vegen van je geluid) tot vrijwel nul wordt gerealiseerd.
Dat uitnullen ontstaat omdat door reflecties e.d. de signalen in tegenfase en polariteit op de ontvanger aankomen.

Een proef gedaan door Ericsson (NOB radio) in den Haag met of één enkele antenne verticaal, of een verticaal / horizontaal antenne verbeterde het ontvangst van een wandelzender (antenne verticaal) zodanig dat ze eigenlijk konden zeggen dat je met de horizontaal verticaal combinatie met een 400 mWatt zender ruim 2x zo ver kwam dan een enkele antenne en een 10 Watt handzender. (in bebouwing dus)

Plaats van de antennes.
Vrij opgesteld, liefst boven de apparatuur uit. Dat scheelt afscherming maar ook ruis uit de geschakelde voedingen van die apparatuur.
Een goede antenne kabel van een paar meter kan dan wonderen doen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen.

#4 Bericht door PA3BAS »

.... But will it blend?

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen.

#5 Bericht door PA0RAB »

Rekal, Vanuit al enige jaren geleden opgedane ervaringen met de Shure 's 58 hand en beltpack zendmicrofoons -zaal en open lucht- deel ik de mening van PE1CMO
Die antenneopstelling achter de apparatuur is een geduchte ruisbron en het blik schermt het signaal af.
Ik gebruikte toen als frequenties de 185 - 200 MHz band Terwijl tegenwoordig veel de 825 wordt gebruikt Wel verschil in golflente en reflectie gebeuren,
PE1CMO geeft advies een log richt antenne te gebruiken. Werkt heel goed ,maar persoonlijk wat omslachtig bij podium gebruik of je moet in torentje op afstand zitten.
Als je onthoudt, dat die korte radiogolven te vergelijken zijn met licht en het licht naar de geluidsman moet snap je de optredende probleempjes beter
Vergelijk de 58 handmicro met een een zaklantaarn Dan moet je het oog van de geluidsman niet achter de flightcases verstoppen maar er boven uit laten komen Dus antennes moeten elkaar kunnen "zien" Vat dat maar letterlijk op.
Als de zanger met de mike loopt te huppen zal de lichtstraal of radiogolf ook die bewegingen maken. Dus mag de ene antenne de andere niet afschermen .Beter is dus de antennes boven elkaar
Het standaard antenne balkje kan bijv op een licht- of Luidspreker stand verticaal gemonteerd worden . boven de kist uit en iedere spriet vrij zicht naar speelplek. Zelf had ik m'n verticaaltjes ook nog op een 40-50 cm van de standpijp af
Beltpack is ander probleem de ene antenne zit vlak bij het lichaam of wel een flinke zak water al of niet fraai gevormd Dat schermt wel af. Als de afstand wat groot werd of wat storing gaf kwam er een eenvoudig zelfbouw antenne in actie circulaire polarisatie en met richteffect Dat prof spul is veel te duur voor een kinder toneel groepje Zaal podium of straattheater.
73 de Ruud PAoRAB

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen.

#6 Bericht door pe1cmo »

En als je eens een wonder mee wil maken op dat podium, dan is er een leuke antenne, nog veel lastiger te maken dan het opschrijven van de naam, maar als die het doet werelds.
Een Quadrifilaire antenne, op zijn kop aan het plafond hangen.

In de TV studio van L1 hebben ze enkele jaren een "inear" setje van Sennheiser neer gezet. Studio 1 had 60% dekking, en 40% last van ruisvegen waardoor niet bruikbaar. De andere studios totaal niet bruikbaar, daarbuiten niet eens hoorbaar.
Dat uitschuifsprietje vervangen voor een quadrifilaire antenne aan het plafond (als zend antenne) en nu heeft niet balleen studio 1 100% dekking gekregen, de naastgelegen studio's ook. Het systeem is nu op de gehele beneden verdieping bruikbaar.

Wat waarschijnlijk net zo goed werkt en iets eenvoudiger te bouwen is de eggbeater http://www.joachims-gmbh.de/detail_blatt/EGB435RE.html
Afbeelding
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen.

#7 Bericht door KHoos »

Rekal schreef:Ik heb een plaatje gemaakt met 8 antennes voor draadloze Shure ontvangers.
Het zijn dus totaal 4 ontvangers. (2 antennes per ontvanger (Diversity))

Wat is de beste methode voor de aansluiting / plaatsing van de antennes?
Ik mis in jouw verhaal (en kan het niet zeker afleiden van de foto) of het gaat om een vaste opstelling of dat je alles wilt kunnen oppakken en ergens neerzetten.

Bij een vaste opstelling wil je ook twee goeie vaste antennes die zo ver mogelijk uit elkaar staan (diversity) en dan alle ontvangers op de goede manier op beide antennes aansluiten. De ontvangers van TOA waar ik soms mee werk hebben een antenne A en B ingang en uitgang en worden doorgelust.

Vergeet bij oppakken en ergens neerzetten niet om te controleren welke frequenties je daar mag gebruiken: applicatie microfoonbanden agentschap telecom.
Koos van den Hout callsign PE4KH

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen.

#8 Bericht door PA3DJS »

Als de polarisatie van de zenders willekeurig is (en dat zal met microfoons doorgaans het geval zijn), en ik MOET kiezen uit één van de zes, dan zou ik voor 1 of 3 gaan. Ik ga dus voor grootste afstand en polarisatie 900 op elkaar.

Als ik andere keuze zou hebben, en het mag niet veel kosten, zou ik de achterwand dichtmaken, en dipolen gebruiken (zeg maar het patch antenneconcept, maar dan met strip of draaddipolen, eventueel circulair). Je hebt dan enige serieuze richtwerking richting de zenders, en dan is de negatieve invloed van reflecties al een heel stuk minder.

Afhankelijk van de omstandigheden (binnen of buiten, maximale afstand) zou het zou maar kunnen zijn dat ik liever losse antennes pak, relatief ver uit elkaar om signaalverlies door afschermende werking lichaam te bestrijden.

Als meer geld beschikbaar is: twee goede antennes, twee versterkers, 1 naar 4 passieve splitters.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen.

#9 Bericht door PA0RAB »

Koos, Het juiste antwoord weet ik niet. Echter kijkend naar de spullen meen ik een rondtrekkende groep Dus mobiel en zeker geen vaste opstelling Bepaalde oplossingen voor een theaterzaal zijn derhalve uitgesloten. Denk aan eiersnijder spiraal deegklutser en meer van die wondernamen
M'n buurman was licht en geluidsman van een 250 pers zaaltje wat door artiesten regelmatig werd gebruikt voor try outs Zo rommel experimenteer je samen aardig wat af met diverse spullen Helaas is het over
73 de Ruud PA0RAB

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen.

#10 Bericht door pe1cmo »

Al neem je een uitschuifmastje van een paar meter, met daar je antenne op, veel beter dan dit. Is altijd wel ergens een plek te vinden voor die antenne.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie