Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

#31 Bericht door PA1ZP »

Hi Ruud en anderen

Ja het ging over een coax gevoede antenne voor meer banden.
Echter alle spoelen traps en mechanische problemen hiermee kan je dus eenvoudig vermijden door de antenne met kippenladder te voeden.

Je kan dan nog steeds de antenne voorzien van toploading oftewel een verlengspoel aan beide zijden mocht je de lengte van de antenne niet kwijt kunnen.

Natuurlijk is het voeden met kippenladder het verplaatsten van het probleem van de 50 ohm aanpassing van het voedingspunt van de antenne naar de shack.
Ook zou je kunnen overwegen een tuner direct aan de antenne te plaatsen zoals tegenwoordig bij diverse merken verkrijgbaar is en dan weer met coax verder.

Ook zijn de mensen het idee van het voeden van een beam met kippenladder vergeten, dat geeft namelijk 1 voordeel en het maakt niet uit of dit nu een beam zonder traps is of met traps, een 20 mtr monoband beam kan je met coax eigenlijk alleen op 20 meter gebruiken, daarbuiten op 17 meter zal het nog werken met een tuner maar dan worden op andere banden de SWR verliezen al vlug te groot.
Voed je nu diezelfde beam met kippenladder, heb je nog steeds dezelfde monoband beam voor 20 meter maar de dipool zal je kunnen gebruiken van 6 of 10 t/m 30 meter en beperkt met verliezen ook nog wel op 40 meter nu heb je in 1 keer dus in dezelfde antenne ook nog 10, 12, 15, 17 en 30 (40) meter.
Natuurlijk is het echt geen beam meer op al die banden maar het is nog wel gewoon een rotary dipole.

Nadeel is dat kippenladder even wat lastiger te plaatsen is alhoewel ik er hier geen enkele moeite meer mee heb.
Mensen zijn het niet gewend om in openlijn termen te denken, maar als je die openlijn met beugels (bijv draadeinden M10 met PE isolatie strippen van 15 x 4 x 0.5 cm) gewoon 50 cm van de mast af spant en een halve meter onder de boom ban de beam wegspant is het helemaal niet lastiger als coax, een rotor lus is heel simpel pak daar 2 aan elkaar getyrapte RG213 kernen voor en klaar , dat kun je best doen met bijvoorbeeld 2 meter of zo in lengte geen probleem.

Het probleem is wel dat je dus wel een gebalanceerde tuner moet hebben in de shack, ik had eerst een S-match en die is goed zelf te bouwen helemaal omdat het echt maar in wezen 3 onderdelen zijn.

De S-match gaf me altijd problemen op de hogere banden, vandaar nu een T-match a la Palstar AT5K of MFJ9982, met een stroombalun aan de TRX kant van de tuner.
De tuner die ik nu heb heeft geen enkel probleem om 10 t/m 80 te tunen op mijn 2 x 7 mtr V-dipool.

En Ruud ik heb inderdaad gewoon een lijstje met tuner standen aan de muur hangen voor alle banden 10 t/m 80 meter.

Voor alle amateurs wil ik nog meegeven dat de plaatsing van HF antennes net zo belangrijk is als de antenne zelf, besteed hier heel veel aandacht aan, het stralingsdiagram van iedere antenne wordt gevormd door de antenne en zijn invloeden die het ding ondervind van de omgeving, verkeerde of compromisvolle plaatsing maakt van een heel goede antenne een pruts antenne.
SWR kan je tunen en aanpassen, stralingsdiagrammen beinvloeden doe je met het ontwerp van de antenne en zijn plaatsing, dat lukt echt niet met een antenne tuner.

Voor horizontaal gepolariseerde antennes is met name de hoogte van enorm belang voor de verkrijgbare resultaten.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

#32 Bericht door PA0RAB »

Jos
bedankt voor je info rond bekende knelpunten,
Vanuit knutsel frutsel denken we aardig gelijk ,zoals je merkt
Dat gevoel van je hersenspinsel ,het maken en dan.... het doet ut
We herkennen het
73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie