v dipool delta loop

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

v dipool delta loop

#1 Bericht door pd2Rm »

op dit moment werk ik met een v dipool een ontwerp van jos pa1zp
vandaag kwam ik een delta loop op het net tegen met een kleine aanpassing is mijn v dipool zo ook te maken
is dit een verbetering of een verslechtering ?
http://www.hogttelecom.nl/antenna/m0plk ... 0-m-detail
de delta loop is 2 x over 5.60 en de draad er tussen is 5.80 mrt
ik wou het symmetrische voeden wat ik nu ook doe met de v dipool
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: v dipool delta loop

#2 Bericht door PA1ZP »

Hi 2RM

ik heb dit in het verleden al getest.
Ik ben zelf terug gegaan naar de dipool omdat ik door het veranderde stralingsdiagram ik met de deltaloop veel meer storing had op ontvangst van electronica in de huizen in de buurt.

In principe kan het wel maar je moet gewoon uitproberen of het je een verbetering brengt of niet.
In principe moeten dan de voedingslijn verliezen en tuner verliezen op 40 meter wat lager zijn, dat was de aanleiding voor mij om het te proberen, ik had 2 x 7 meter V-dipool met 10 mtr draad ertussen gespannen en de verbetering zou met name op 80 meter voor mij merkbaar moeten zijn.

Omdat ik toch nog een seperate 80 meter draadantenne had ben ik gewoon terug gegaan naar 2 x 7 meter V-dipool

groetjes Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

Re: v dipool delta loop

#3 Bericht door pd2Rm »

helemaal duidelijk ga het deze zomer een keer proberen kijken wat het brengt
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: v dipool delta loop

#4 Bericht door EA5JEX »

Er staat al bij dat hij niet resonant is.

Volgens mij moet je dan geen closed loop maken, maar de uiteinden los maken.

Hij is horizontaal gepolariseerd, je zou hem ook in de hoek kunnen voeden, of onder, dat is mechanisch ook wat eenvoudiger.

Kees

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: v dipool delta loop

#5 Bericht door PA1ZP »

Hi Kees

Dit is een aluminium rotary dipole met de punten omhoog erg lastig om dan in de hoek te voeden.
Commercieel zijn deze antennes ook als delta-loop verkrijgbaar en ze voeden dan in het midden bovenin , ik voed de antenne gewoon in het midden dus onderin.
Wil ik er een delta-loop loop van maken moet ik tussen de sprieten bovenin gewoon een koperdraad draad spannen, wat ik 3 jaar terug ook een 3 maanden heb gehad.
Oorspronkelijk was deze antenne bedacht als rotary dipole voor 20 t/m 6 meter.
Omdat de werking op 40 ook nog vrij goed was heb ik de antenne wat verder uitgeschoven van zijn 2 x 5.60 naar 2 x 7 meter omdat ik die lengte kon halen met het aluminium wat ik gebruikte.
En omdat dan het rendement op 40 meter ook een stuk beter werd doordat de tuner verliezen en openlijn verliezen veel minder worden.

Voor mij is de V alleen om op 20 meter een iets lagere opstraal hoek te krijgen ( 2 graden lager slechts hoor) en omdat niemand het eigenlijk had, dat maakt de antenne byzonder haha, en nog een heel lullige reden dan tikt hij mijn groundplane antennetje voor 2 meter die er ruim 1 meter van af staat niet aan bij het ronddraaien omdat hij er dan net overheen draait.

Eigenlijk was het ontwerp bedoelt om het van 2 sloop halve golven voor 11 meter te kunnen maken dan heb je heel goedkoop een antenne voor 6, 10, 12, 15, 17, 20, 30 en 40 meter.

Maar ja mijn sloop 11 meter stokken waren op ( ik verzamel die dingen altijd als ik er 1 zie op een markt koop ik het ding als het niet duurder is als 5 euro omdat ik er al heel veel andere korte golf antennes van heb ontworpen zelfs een 2 elements yagi voor 20 meter van 4 sloop GPA 11 meter stokken en een boomlengte van 3.5 meter).

Ik moest van ellende nieuw aluminium bestellen en toen had ik er 2 dipolen voor 20 euro aan buis van 2 x 7 meter haha.

Ik heb voor een ieder die dat wil wel een artikeltje van deze antenne met alle 3D stralingsdiagrammen zoals de antenne was met 2 x 5.50 meter, het is een word dokument dus als iemand interesse heeft laat maar horen, let wel op dat je bij deze antenne wel een gebalanceerde tuner moet hebben.
Ik kan deze antenne ook nog op 80 meter gebruiken voor RX en kan er ook nog op zenden met 1KW CW maar dat komt vanwege de hele dikke tuner die ik heb en de dikke 2 1/2 mm kwadraad koperdraad kippenladder die relatief kort is maar 11 meter lang, probeer dit niet met een LL dubbel-L tuner op 80 meter die brand de rolspoelen eruit met 1KW CW.
Bijlagen
V-dipole
V-dipole
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie